گروه بورس- مسعودرضا طاهری: حمایت بانک مرکزی در اواخر سال گذشته برای بالابردن نرخ سود سپرده‌های بانکی که با محوریت افزایش نرخ سود اوراق مشارکت تا 23 درصد همراه بود شرایطی را برای سپرده‌پذیری‌ بانک‌ها و موسسات فراهم کرد تا برخی، تبلیغات سود روز شمار 23 درصدی بانک‌ها و سودهای 25درصدی برخی موسسات را غنیمت بشمارند و منابع کم‌ریسک را به جای بازار سرمایه راهی بانک‌ها کنند. در این میان البته نقدینگی زیادی از بازار سهام به سوی بانک‌ها روانه شده است.
با اینکه همزمان در اواخر سال قبل، رئیس سازمان بورس نیز خروج نقدینگی از بازار را رد کرده و گفت که نقدینگی خارج نشده بلکه در بازار پارک می‌شود، اما با شروع سال جدید برخی نسبت به کمبود نقدینگی در بازار سهام اظهار نگرانی می‌کنند و البته انگشت اتهام را به سوی نرخ سود بانکی می‌گیرند. این عده البته همچنان استدلال می‌کنند که تداوم روند بالاماندن نرخ بهره در بانک‌ها می‌تواند به تضعیف بیشتر بازار سرمایه بینجامد. برخی حتی با توجه به کاهش نرخ تورم که در پایان سال قبل به ۷/۳۴درصد رسیده، انتظار دارند بانک مرکزی از شتاب نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز بکاهد. در حالی که کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی اواخر سال قبل ضمن پیش‌بینی افت نرخ تورم به ۳۵درصد، از اهتمام برای تعیین نرخ سود بانکی متناسب با تورم خبر داده بود.
باید توجه داشت که نرخ سپرده بانکی عموما در همه جای دنیا قدری از نرخ تورم بالاتر تعیین می‌شود. ازاین رو همچنان باید برای افت نرخ سود سپرده‌ها منتظر ماند. پیش‌بینی شده نرخ تورم در اواسط یا اواخر سال تا ۱۵درصد نیز افت کند، که در صورت رسیدن به چنین رقمی شاید بتوان به این اتفاق امید بیشتری داشت. اینکه برخی فعالان بازار سرمایه انتظار سود‌آوری‌های سال قبل را داشته باشند، البته انتظار دقیقی نیست. خوشبینی به روند تعامل کشور با دنیا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و نزول سفته‌بازی در بازار ارز و سکه و همچنین مسکن، نقدینگی زیادی را وارد بازار سرمایه کرد. دکتر شاهین شایان‌آرانی در این زمینه معتقد به افزایش نرخ سود بانکی است تا در ایجاد تعادل بین بازار سرمایه و بازار پول، هیجانات مازاد ناشی از سرمایه‌های ناپایدار سرخورده از نرخ بهره بانکی را بتوان کنترل کرد. به گفته وی سرمایه‌گذاری در بازار پول ریسک‌پذیری کمتری دارد که با ریسک‌پذیری در بازار سرمایه متفاوت است. از این رو به عقیده وی نباید سپرده‌های بانکی که ریسک‌گریز هستند وارد بازار سرمایه شوند.
اثر معکوس افزایش نرخ سود در بازارسرمایه
در این رابطه یک کارگزار بورس اوراق بهادار تهران عوامل افت بورس از ابتدای سال تاکنون را تشریح کرد و گفت: افزایش نرخ سود سپرده بانکی اثری معکوس در بازار سرمایه دارد.
فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با «ایسنا» به وضعیت فعلی بورس اشاره کرد و درخصوص عوامل افت بورس گفت: نوسانات تصمیم‌گیری مقام قانون‌گذار و مقام تصمیم‌گیر اعم از افزایش حامل‌های انرژی، نرخ خوراک پتروشیمی و عوارض صادرات از نکاتی است که ابهامات اقتصادی را در حال حاضر رقم می‌زند.
وی افزود: از سوی دیگر مناسبات سیاسی و بین‌المللی در روند حرکتی بورس تاثیر‌گذار بوده و بورس تهران تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی حرکت می‌کند. آقابزرگی با بیان اینکه افزایش‌های قابل توجه در سال ۹۲ انتظار نمی‌رود، ادامه یابد گفت: طبق نظر مقام ناظر شتاب حرکتی سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ قابل قبول نیست‌، بنابراین فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه گذاران از آنجا که وابسته به سود سپرده بانکی است، با افزایش نرخ سود سپرده، نتایج منفی در بازار به همراه خواهد داشت؛ به بیان دیگر افزایش نرخ سود سپرده بانکی اثر معکوس در بازار سرمایه می‌گذارد.