هم‌افزایی بازارهای پول و سرمایه ضروری است
دنیای اقتصاد- زهرا رحیمی: دیروز ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از سوی بانک ملت و گروه مالی و سرمایه‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در ابتدای این همایش مدیر عامل بانک ملت از تعامل دو بازار پول و سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌ها و پروژه‌های مهم اقتصادی کشور خبر داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» محمد‌رضا ساروخانی در افتتاحیه ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی گفت: در شرایط کنونی دولت تدبیر و امید فرصت مناسبی را هم در بازار سرمایه و هم در بازار پول ایجاد کرده تا برای پروژه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تامین مالی صورت گیرد و در این زمینه بازار پول و سرمایه به تعامل و نقاط مشترک خوبی دست پیدا کرده‌اند.
وی با بیان این نکته که ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضرورت تامین مالی برای پروژه‌های بزرگ و حیاتی کشور را دوچندان کرده است، گفت: توسعه نظام مالی کشور در کنار ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق هر‌چه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی را در پی دارد و در این بستر ایجاده شده نباید فرصت به وجود آمده برای تامین مالی را از دست داد.
رئیس کنفرانس توسعه نظام تامین مالی افزود: کنفرانس تامین مالی در سال‌های اخیر تاثیر بسزایی در تبادل اطلاعات و هم‌اندیشی صاحب‌نظران حوزه پول و سرمایه داشته است. ساروخانی گفت: یکی از شاخص‌های مورد استفاده در رتبه‌بندی کشورها از لحاظ رقابت‌پذیری جهانی، توسعه مالی یا Financial Development است. طبق گزارش‌های اخیر، ایران از لحاظ توسعه بازار مالی در میان ۱۴۸ کشور جهان رتبه ۱۳۰ را دارا است و بدون شک برگزاری چنین هم‌اندیشی‌هایی به شناخت وضع موجود و ارائه راهکارهای لازم جهت ارتقای این رتبه کمک خواهد کرد.
ساروخانی با تاکید بر این نکته که استمرار در برگزاری این گونه کنفرانس‌ها، زمینه مناسبی جهت آشنایی فعالان اقتصادی با نحوه تامین مالی از طریق بازار پول و سرمایه کشور فراهم کرده است ادامه داد: مطرح شدن ایده‌ها و روش‌های علمی جدید در حوزه تامین مالی به‌خصوص معرفی ابزارهای مالی نوین جهت بحث و بررسی و عملیاتی شدن از برکات برگزاری این گردهمایی در سال‌های اخیر بوده است که البته به‌طور قطع زمینه هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتر بین بازار پول و سرمایه کشور را سرعت خواهد بخشید.
مدیرعامل بانک ملت افزود: توسعه نظام مالی کشور تحقق هر‌چه بهتر و سریع‌تر برنامه‌های کلان کشور را در پی خواهد داشت. در این راستا، براساس پیش بینی‌های صورت گرفته ۱۱۰۰ میلیارد دلار منابع جهت تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در کشور مورد نیاز است. طبق آمارهای رسمی، نظام بانکی در تامین منابع مالی کشور به‌طور متوسط سهم ۸۳ درصدی را در سال‌های اخیر بر عهده داشته و امید است با توسعه و تقویت بازار سرمایه تعادل نسبی در این بخش حاصل و بازار سرمایه با دستیابی به جایگاه واقعی خود در کنار نظام بانکی بیش از پیش محرک توسعه نظام اقتصادی کشور باشد.
وی با بیان این که بانک ملت نیز به عنوان یکی از فعالان اثرگذار نظام بانکی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه جهاد و حماسه اقتصادی بوده گفت: بانک ملت در سال ۱۳۹۲ به عنوان پنجمین شرکت برتر ایران از سوی سازمان مدیریت صنعتی معرفی شده و با ارزش بازاری بالغ بر ۸۴ هزار میلیارد ریال در بورس، هم اکنون یکی از شرکت‌های اثرگذار در بازار سرمایه است.
به گفته وی بانک ملت در راستای حرکت هرچه قوی‌تر به سمت بانکداری جامع و در راستای تحقق اهداف تامین مالی حوزه انرژی جهت تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، با توجه به تجربیات حوزه بانکداری خود اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های ارزی انرژی کرده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر این بانک، سرمایه‌گذاری در مدیریت بهینه دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، توسعه بانکداری الکترونیک و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در راس برنامه‌های میان مدت خود قرارداده است.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی بهمن‌ماه سال جاری نیز شاهد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بودیم که تاکیدات قبلی معظم له در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان را به یک سند راهبردی مبدل کرد. اقتصاد مقاومتی الگویی مکمل در کنار سیاست‌های کلان اقتصادی محسوب می‌شود که حرکت در مسیر آن اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را با سرعت بیشتری محقق خواهد کرد.
مدیرعامل بانک ملت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بیست‌و‌چهار بند توسط مقام معظم رهبری گفت: در بند نهم این سیاست‌های کلان، اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور در جهت تقویت بخش واقعی اقتصاد مدنظر قرار گرفته است، از این رو تامین مالی جزو لاینفک این سیاست کلان تلقی می‌شود که نظام بانکی نقشی بی بدیل در تحقق آن خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که در سیاست اقتصاد مقاومتی بسیار تاکید شده، بحث تقویت کارآفرینی و حمایت از محققین در راستای اقتصاد دانش‌بنیان است.
وی از راه‌اندازی اولین بانک ونچر کشور در قالب گروه توسعه کارآفرینی ملت به عنوان اولین اقدام نام برد.
توسعه بازار سرمایه با توجه به اقتصاد دانش‌بنیان
در این همایش، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد کشور گفت: ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان، در فرابورس حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان، در بورس کالا حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان و در بورس انرژی ۴۰۰ میلیارد تومان است که این امر نشان از ظرفیت بالای این بازار دارد.
علی صالح‌آبادی با توجه به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توجه بیشتر بر ظرفیت‌های بومی اقتصاد ملی و بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های خالی را مورد تاکید قرار داد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، از شکل گیری بازار دارایی‌های فکری به عنوان یکی از اقدامات اساسی نام برد که در بیانات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی ایشان همواره مورد توجه قرار گرفته و به زودی این بازار در فرابورس افتتاح خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق‌های VC (سرمایه مخاطره‌آمیز) برای تامین مالی پروژه‌های مخاطره آمیز را یکی از برنامه‌های آینده فرابورس عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه در این زمینه به تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان کمک
می‌کند.
وی در عین حال به ایجاد امکان معاملات برند در فرابورس اشاره کرد و یادآور شد: در بسیاری از بورس‌های جهان این مقوله مورد توجه قرار گرفته، اما در اقتصاد ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم بازار سرمایه در سال‌های آتی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان شود باید به این موارد توجه شود، به این منظور باید به بازار‌های اولیه و ثانویه که مکمل هم هستند همزمان توجه کرد و بنابراین سیاست سازمان بورس توسعه متوازن هر دو بازار است. در این راستا چهار مقوله تامین مالی، پوشش ریسک، شفافیت و نقدشوندگی در کنار هم مورد توجه قرار داده شده است.
وی با اشاره به افزایش میزان تقاضا در فرابورس، ادامه داد: میزان تقاضاها آنقدر زیاد است که برای پذیرش آن کمیته فنی در بورس راه‌اندازی شد که کار اصلی این کمیته تسریع جذب پذیرش شرکت‌ها در فرابورس است.
وی با اشاره به افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در چند ماه اخیر گفت: سرمایه‌گذاران خارجی یکی پس از دیگری وارد کشور می‌شوند و مترصد سرمایه‌گذاری در کشور ما هستند که هدف بازار سرمایه نیز باید تسهیل این فرآیند باشد، چرا‌که سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه اقتصادی ضروری است. وی در پایان گفت: علاوه‌بر سرمایه‌گذاری خارجی باید از تکنولوژی شرکت‌های خارجی هم بهره برد.
افزایش سرمایه بانک‌ها در راه است
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش بر افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی و دولتی و اقدامات لازم جهت استقرار بانک‌های خارجی در کشور تاکید کرد.
به گفته وی؛ اقتصاد کشور جدا از بخش دولتی و بودجه‌های عمومی متکی بر بانک‌ها بوده و توسعه اقتصاد کشور بانک محور است که قطعا این موضوع کافی نبوده و باید روش‌های دیگری ارائه شود.
وی افزود: با توجه به اینکه توسعه اقتصاد کشور بانک محور است باید توجه بیشتری به رفع موانع و اشکالات بانک‌ها کنیم و اینکه به دنبال بازار سرمایه برویم و بحث بانک‌ها را فراموش کنیم نوعی فرار از مسوولیت است.
به گفته وی بخش عظیمی از تسهیلات ۱۲ میلیارد دلاری دریافتی در صنعت پتروشیمی از بانک‌های خارجی، از طریق بانک ملت صورت گرفته است.
نعمت‌زاده با اشاره به تورم ۴۰ درصدی در سال‌های گذشته و افزایش سه برابری نرخ ارز، از عدم افزایش سرمایه بانک‌ها اظهار تاسف کرد؛ مساله‌ای که به گفته وی در چند سال گذشته به‌رغم داشتن منابع کافی ارزی مورد غفلت قرار گرفته است.
وی به پیش‌بینی افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی در ارقام بودجه اشاره کرد که در حال حاضر از طریق کمیسیون اقتصادی و هیات دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری می‌شود.
وی در ادامه استقرار بانک‌های خارجی در کشور را به معنای توسعه و رونق اقتصادی دانست و بر لزوم دریافت خط اعتباری بانک‌های تخصصی از بانک‌های خارجی تاکید
کرد.
نعمت‌زاده با بیان اینکه در زمان انتخابات ریاست جمهوری از بورس تهران بازدید کرده و صنایع را همواره تشویق کرده‌ام، اظهار کرد: باید بر توسعه بازار اولیه و ثانویه بورس مانند بانک‌ها اقدامات جدی صورت گیرد و همان‌طور که صکوک مورد اقتباس قرار گرفته است بسیاری از اقدامات نیز می‌تواند مورد اقتباس قرار گیرد.

هم‌افزایی بازارهای پول و سرمایه ضروری است