گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز نزدیک به 6/1 درصد دیگر افت کرد تا در مجموع در خلال یک هفته اخیر 8درصد کاهش را شاهد باشد.
شاخص کل دیروز با هزار و ۳۳۱واحد افت به سطح ۸۳هزار واحد بازگشت تا در عدد ۸۳هزار و ۶۴۱واحد آرام بگیرد. تنها دو هفته پیش بود که شاخص کل در حال رسیدن به ۹۰هزار واحد بود؛ امری که با عرضه‌های سنگین سهام دولتی، تشویق سهامداران به عدم خرید و ابراز نگرانی از تشکیل حباب در بازار، تصمیمات کمیسیون تلفیق و صنایع مجلس در مورد عوارض معدنی و نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و همچنین خبر انتقال برخی سهام بازار پایه به بازار توافقی، رو به کاهش گذاشت تا بخشی از آنچه بازار در سال جاری اندوخته بود بر باد رود. در همین حال اگر چه بازار به صورت سنتی در بهمن‌ماه و به ویژه ایام دهه فجر کارنامه مثبتی را برجای می‌گذارد اما در سال جاری هنوز این جریان به چشم نمی‌خورد و شرایط به گونه‌ای در گرو تصمیمات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. از دیدگاه کارشناسان عدم حمایت از بازار موجب افزایش نگرانی در بازار خواهد شد.
در بازار دیروز در خبرهای سیاسی شروع اجرای مفاد توافق ژنو پیش روی معامله‌گران بود؛ امری که با تعلیق غنی‌سازی ۲۰درصد و شروع رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰درصدی شروع شده است.
در همین شرایط دیروز اعلام شد که ایران در اجلاس ژنو ۲شرکت خواهد کرد. دیروز حسین امیر عبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ درباره سوریه را دریافت کرده است.
در خبرهای مهم دیگر دیروز برای بازار یک منبع آگاه از تعیین تکلیف شدن سهمیه و قیمت بنزین در گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: به‌طور قطع بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان فعلی افزایش قیمت خواهد یافت و نرخی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خواهد داشت. این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بحث و بررسی دولت در خصوص سهمیه و قیمت بنزین در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: چند سناریو در دولت مورد بررسی قرار گرفت که همه این سناریو‌ها بر افزایش قیمت بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان فعلی به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان توافق دارند.
در معاملات دیروز بازار شاهد عرضه ۲۹۰میلیون سهم هلدینگ دارویی تامین بود تا این شرکت در نرخ ۶هزار و ۴۵ریال به روی تابلو برود.این عرضه با استقبال بازار مواجه شد به ویژه که قیمت عرضه سهام مناسبتر از عرضه‌های قبلی تامین اجتماعی تعیین شده بود. در بازار دیروز همچنین اعلام شد که روز چهارشنبه نیز نفت سپاهان پس از تصویب انتقال این سهم از بازار توافقی به بورس عرضه اولیه خواهد داشت.
در گروه معدنی دیروز وحشت از عوارض ۳۰درصدی همچنان بازار معدنی‌ها را در بر گرفته بود. در همین رابطه حمید‌رضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در روند بررسی بودجه سال ۹۳ به هیچ عنوان بحث وضع ۳۰ درصدی عوارض بر کل معادن کشور مطرح نیست، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق با توجه به پیشنهادهای متعدد فقط این میزان عوارض را برای دو معدن چادرملو و گل‌گهر که پروانه بهره‌برداری آنها به نام ایمیدرو است، در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه در بودجه ۹۲ برای دو معدن مذکور عوارض ۵ درصدی و امسال در بودجه ۹۳ حدود ۳۰ درصد پیشنهاد شده است، افزود: این پیشنهاد هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و باید طی جلسات متعدد در بخش هزینه‌ای ابهامات برطرف و در نهایت در صحن علنی مورد تصویب قرار گیرد.
در گروه فولادی دیروز گزارش‌های منتشره شرکت‌های فولادی چندان قابل توجه نبود. دیروز فولاد آلیاژِی ایران و فولاد خوزستان شرایط ضعیفی را نمایش دادند. در این گروه شرکت فولاد خوزستان در گزارش خود برای هر سهم مبلغ ۱۹۴۶ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی (به مبلغ ۲۱۲۹ ریال) نزدیک به ۹ درصد کاهش داشته است. در همین حال ملی مس نیز دیروز ناامید‌کننده ظاهر شد.
«فملی» در حالی برای هر سهم در سال مالی۹۲ مبلغ ۵۰۴ ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که این مبلغ در مقایسه با اطلاعیه قبلی شرکت نزدیک به ۵/۸ درصد کاهش داشته است.
این شرکت که دوره ۹ ماهه را با تحقق ۶۲ درصد از بودجه به پایان رسانده علت تعدیل منفی اخیر را ناشی از عدم تحقق فروش خارجی در دوره ۹ ماهه ابتدای سال اعلام کرده است.
در گروه پتروشیمی محمد قسیم عثمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق برای تعیین این نرخ کارگروهی را تشکیل داده است. وی افزود: این کارگروه همچنان در حال بررسی این موضوع بوده و تاکنون پیشنهادهای خود را به کمیسیون تلفیق ارائه نکرده است. این عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه خوراک پتروشیمی جزو منابع ملی است، گفت:‌ بنابراین نباید به قیمتی غیرواقعی این محصول را نرخ‌گذاری کرد. در گروه پتروشیمی خبرهای خارجی همچنان حکایت از کاهش شدید بهای گاز به دلیل افزایش برداشت‌های ایالات متحده از منابع غیر‌متعارف شیل گاز دارد.
براساس قیمت‌های اعلام شده بهای هر تن‌ اتیلن در آمریکا تا سقف ۵۰۰دلار در هر تن کاهش یافته است. نرخ اتیلن در دیگر مناطق دنیا نزدیک به هزار و ۲۰۰دلار است. در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی مارون با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه پیش‌بینی درآمد هر سهم بر‌ای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ براساس عملکرد واقعی دوره ۹ ماهه نخست را مبلغ ۶۹۱۵ ریال اعلام کرده که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق ۷۲ درصد از این مبلغ شده است. مارون سود خود را ۷درصد بالا برده است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات نیز به ۴۲۳میلیارد تومان بالغ شد.
کاهش ۲۰ واحدی شاخص در فرابورس
با افت ۲۰ واحد دیگر از شاخص کل بازار فرابورس، دیروز شاخص آیفکس تا محدوده ۸۱۰ واحد افت کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته نزدیک به ۶۰ میلیون برگه اوراق بهادار در این بازار به ارزش بیش از ۵۵۴ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد. بازار روز گذشته به‌رغم قرار گرفتن در آستانه اجرایی شدن بندهای اولیه توافق ژنو و خبرهای مثبت برای بازار سرمایه، با کاهش شاخص‌ها همراه بود. در فرابورس نمادهای جم، میدکو، مارون، زاگرس، شاوان، ذوب و شرانل با تاثیرات منفی بر شاخص ظاهر شدند.
دیروز همچنان اوراق تسهیلات مسکن ۵ درصد افزایش قیمت داشتند و اغلب خریداران این اوراق را برای فروش عرضه نمی‌کنند.
بازار از سویی تحت تاثیر عرضه اولیه سهام سرمایه‌گذاری دارویی تامین نیز بود. ورود این هلدینگ به بازار عملا تقاضا برای سایر سهام را منحرف کرد. در بازار دیروز اما بیشترین ارزش معامله به نماد گواهی سپرده ماهانه ۲۰ درصدی انصار (انصا۱) اختصاص داشت که با معامله بیش از ۳۰ هزار برگه از این اوراق ارزش آن از ۳۰میلیارد ریال بالاتر رفت. همچنین بیشترین حجم معامله روز گذشته بازار فرابورس به سهام بانک دی اختصاص یافت که ۶ میلیون و ۸۵۸ هزار سهم از آن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال داد‌و‌ستد شد. روز گذشته همچنین نماد مفاخر با تقاضای ۵ میلیون سهمی مواجه بود، در حالی که ۴/۸ میلیون برگه از اوراق سرمایه‌گذاری مسکن تهران در صدر بیشترین عرضه‌ها قرار داشت. همچنین خبر رسید که از امروز سه شنبه ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت عمران و سازندگی استان قزوین (ثقزوی۱)، نماد معاملاتی شرکت قند بیستون (قیستو۱)و نماد معاملاتی شرکت ایرانیت (سایرا۱) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده صاحبان سهام و اعمال تصمیمات مجامع مذکور در سامانه معاملات، امکان‌پذیر است.
دیروز نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد یکم (با مسوولیت محدود) به منظور تامین مالی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (سهامی عام) در نماد صمپنا۲۱ و نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی شهریور (با مسوولیت محدود) به منظور تامین مالی شرکت لیزینگ رایان سایپا (سهامی عام) در نماد صایان۱۱ بازگشایی شد.