شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال تلاش برای حفظ ٣٨ درصد از سهام باقیمانده هلدینگ خلیج‌فارس با هدف صیانت از صنعت پتروشیمی است.

به گزارش شانا، ٣٨ درصد از سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به دنبال رایزنی‌های مدیران و متولیان در وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت حاکمیتی باقی خواهد ماند و با توجه به رویکرد جدید دولت تدبیر و امید در بازنگری واگذاری‌های مشمول اصل ٤٤ قانون اساسی به احتمال فراوان عرضه ٣٨ درصدی سهام هلدینگ خلیج‌فارس منتفی می‌شود.
در این میان امکان عرضه چهار درصد از سهام به عنوان سهام ترجیحی وجود دارد که مدیران وزارت نفت به دنبال راهکاری قانونی برای حفظ این چهار درصد در مجموعه دولت برای حفظ یکپارچگی شرکت‌های عضو هلدینگ هستند.
بر پایه این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این اعلام کرده است: حاکمیتی ماندن و حفظ هلدینگ خلیج فارس اولویت بوده و یک ضرورت برای توسعه صنعت پتروشیمی است.
مهندس شعری مقدم با تاکید بر تلاش برای حفظ هلدینگ خلیج فارس و جلوگیری از واگذاری باقیمانده سهام آن اظهار کرده بود: مصلحت کشور و پتروشیمی حاکمیتی ماندن ٣٨درصد سهام باقی مانده هلدینگ خلیج فارس است و من از مهندس نژادسلیم به عنوان مدیرعامل جدید هلدینگ می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند و ما هم به صورت جدی دنبال تحقق این موضوع هستیم.
از سوی دیگر چندی قبل رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد: بهتر است واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس به آهستگی و با پختگی انجام شود، از این رو پیشنهاد معاون وزیر نفت مبنی بر «حاکمیتی ماندن ۳۸درصد سهام باقی مانده هلدینگ خلیج فارس» قابل بررسی
است.
مؤید حسینی صدر، رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن و مجلس شورای اسلامی افزود: هلدینگ خلیج فارس مجموعه‌ای با ارزش است و سهام آن به نوعی متعلق به مردم و دولت است، بنابراین معتقد هستم سهام این هلدینگ نباید شتاب‌زده واگذار شود.
این عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: حاکمیت باید در این امر قدرت مانور برای تنظیم بازار داشته باشد تا با توجه به تحریم‌ها بتواند قیمت‌ها را تثبیت کند، از این رو اگر حاکمیت به طور موقت بتواند بخشی از این سهام را در اختیار خود نگه دارد و با آهستگی و مطالعه واگذار کند، بهتر
است.
وی با این بیان که قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس بیش از مبلغ فعلی است، گفته بود: به نظر می‌رسد باید در این قیمت بازنگری انجام شود تا با قیمت واقعی خود در بورس عرضه
شود.