«شستا» نهنگ را شکار کند

محمد صفوی در مقدمه کتاب هنر ریسک کردن، نوشته دیوید اسکات با ترجمه دکتر کیاندخت نورافروز آمده است: اگر کسی طالب شکار نهنگ است باید به امواج غول‌آسای اقیانوس بزند و با مخاطرات سهمگین پنجه در‌افکند؛ گاه در یک لحظه به تله می‌افتد و ناگزیر لحظه مرگباری را ممکن است به چشم ببیند. در واقع آن لحظه‌ای است که مرگ و نهنگ هر دو به سویش خیز برمی‌دارند. در آن لحظه است که مرگ را می‌بیند و نهنگ را هم می‌بیند و ترس و وحشتی که فلجش کرده، اگر تسلیم ترس شود به کام نهنگ فرو خواهد رفت، اگر شهامت به خرج دهد نهنگ را از آب بیرون خواهدکشید. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که به شستا معروف شده به عنوان یک غول بزرگ اقتصادی کشور، تعداد کثیری شرکت های مختلف را در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، مالی، بورس، ساختمان و... در خود جای داده و به تازگی با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیریتی جدید سپرده شده است. دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از مدیران با سابقه و عملگرا در کشور محسوب می‌شود با انتخاب جدید خود ارتقای جایگاه شستا و بهبود عملکرد این مجموعه عظیم را در نظر داشته و بدیهی است که این هدف باید در کمترین زمان ممکن جامه عمل بپوشد.

با این وجود باگذشت نزدیک به یک ماه از انتصاب وی، صورت این خواسته هنوز عملیاتی نشده است. اینک که امید فرح بخشی برای رونق اقتصاد ملی فراهم شده است باید با هوشیاری و توانمندی شاهد شکوفایی بخش‌های اقتصادی و ریسک تغییر و تحول را پذیرا باشیم. ریسک کردن در حقیقت نشست کردن پایه‌هایی است که مقابل تغییر و تحول ایستادگی کرده‌اند.

تغییر هر چند ممکن است سخت و دشوار باشد، اما بدون شک برای خروج از رکود و جمود و سکون قبلی لازم و ضروری است. از این رو سازمان بزرگ و مهمی چون شستا اگر دچار تردید در پذیرش تغییرات باشد، هیچ گاه رشد و توسعه مطلوب را که در توان دارد تجربه نخواهد کرد. تصمیم به توسعه و تغییر در این مجموعه بزرگ اقتصادی کشور برای پیشبرد اهداف متعالی این مجموعه‌ ضروری است که چشم امید هزاران نفر از هموطنان به آن دوخته شده و نیازمند جایگزینی احساس ملی به تغییر و تحول به جای حفظ وضع موجود است. تصدی مدیریت این مجموعه فرصتی بی‌بدیل است که می‌تواند نقش موثری در بهبود اقتصاد ملی و توسعه محوری با رویکرد تحقق رقابت و عدالت اجتماعی برای این نهاد تاثیرگذار اجتماعی باشد.

شستا به عنوان یکی از بی‌نظیرترین و قدرتمندترین مجموعه‌های اقتصاد ایران و حتی خاورمیانه می‌تواند همسو با مجموعه تحولات سازنده پیشراننده که در سطوح مختلف مجموعه‌های تحت‌مدیریت دولت صورت گرفته است، روزهای طلایی و اوج خود را تجربه کند.

شستا برای پذیرش نقش جدید خود باید با درک فضای تحول‌یافته جدید، ریسک شکار و مهار نهنگ بزرگ اقتصاد ایران را بازی کند و ایران در سایه شکوفایی بنگاه‌های اقتصادی خود خواهد توانست شهد شیرین تدبیر و امید را در کام مردم بنشانده و بهبود بی‌تردید شرکت سرمایه‌گذاری شستا دست یافتنی است.