گروه بنگاه‌ها - زهرا مجتهد: مدیرعامل مس شهید باهنر از راه‌اندازی و به ظرفیت رسیدن کارخانه مطلس خبر داد. رستمی ضمن بیان این مطلب افزود: کارخانه مطلس تا اوایل سال گذشته به دلیل وجود برخی از تحریم‌ها و موانع آماده راه‌اندازی نبود؛ اما در پایان سال قبل به کمک دانش ایرانی این کارخانه راه‌اندازی شد و به ظرفیت اسمی تولید خود دست یافت. وی تصریح کرد: این پروژه به واسطه قراردادی که با بانک مرکزی منعقد شده، ارزش افزوده مطلوبی را برای مس باهنر به همراه دارد.

رستمی به طرح چند ساله لوله مسی در این شرکت اشاره کرد و افزود: لوله مسی طرحی است که از چند سال گذشته کلید خورده و بنا بود که در سال ۹۰ افتتاح و به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل مشکلات ناشی از مباحث تحریم، تولید این محصول به ظرفیت مناسب نرسید؛ اگر چه از ابتدا این طرح با مشکل کمبود قطعات و تامین آن همراه بود.

وی تاکید کرد: اکنون برنامه اصلاح خطوط لوله مسی در دستور کار این شرکت قرار دارد. این خط نیز به دلیل تحریم با عدم نصب کامل دستگاه‌ها روبه‌رو است؛ ولی با تمام این تفاسیر تا اواخر ماه جاری عملیات نصب دستگاه‌های مربوط به طرح لوله مسی به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل مس باهنر یادآور شد: آثار مالی راه‌اندازی خط تولید لوله مسی در سال ۹۲ نمایان نخواهد شد و به سال بعد موکول می‌شود.

وی گفت: مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال برای خط تولید لوله مسی و معادل ۶۳ میلیارد ریال برای خط تولید مطلس سرمایه‌گذاری شده است.

رستمی تصریح کرد: طی شش ماه نخست امسال بخش قابل توجهی از بودجه ۹۲ محقق شد و امید است تا پایان سال، بودجه بیش از پیش‌بینی تحقق یابد.

وی از برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خبر داد و گفت: در حال حاضر گزارش مربوط به توجیه افزایش سرمایه در هیات مدیره شرکت در حال بررسی و تکمیل است تا در مجمع فوق‌العاده از سوی سهامداران به مشورت گذاشته شود.

رستمی با اشاره به این مطلب که در صورت عبور نرم از تحریم‌ها، صادرات محصولات می‌تواند ارزش افزوده مناسبی برای مس باهنر به همراه داشته باشد، تصریح کرد: برای سال مالی ۹۲ پیش‌بینی شده است که هفت هزار تن لوله مسی فروش خارجی و معادل ۳۰ هزار تن فروش داخلی داشته باشیم.

وی استراتژی تفاوت نرخ دلار را بی انضباطی اقتصادی خواند، نه انضباط مالی و افزود: عملا در سال ۹۱ از تولید حمایتی صورت نگرفت و تنها رشد قیمت دلار بود که آثاری را بر فروش صادراتی شرکت‌ها بر جای گذاشت.

اما به عقیده وی، باید توجه داشت که تولید‌کننده با دلار قیمت بالا نتوانست مواد اولیه وارد کند و در عمل قواعد بر علیه تولید بود.

نظر مدیر‌عامل مس باهنر درباره عضویت ایران در WTO تا دو سال آینده این است که در صورتی که واقعا در‌های بازار‌های جهانی به روی ایران گشوده شوند، صنایعی که با نرخ‌گذاری جهانی قادر به فعالیت هستند به طور حتم سود بسیار بالایی را کسب خواهند کرد. وی گفت: اگر مس باهنر بتواند با قیمت‌های جهانی محصولات خود را به فروش برساند این امر یک فرصت برای این شرکت به شمار خواهد رفت.