سنا- معاون سازمان بورس با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی امسال، صنعت فلزات اساسی، بیشترین تامین مالی را میان سایر صنایع بورسی داشت، گفت: فلزات اساسی در این مدت ۳۲ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال تامین مالی داشته‌اند و در رده نخست جدول تامین مالی قرار گرفته‌اند. دکتر سیدعلی حسینی با بیان مطلب بالا گفت: این حجم از تامین مالی در راستای استراتژی‌های کلان سازمان در تامین مالی از طریق بازار اولیه و از محل افزایش سرمایه، تاسیس شرکت سهامی عام و انتشار اوراق بدهی صورت گرفته است.

وی با اشاره به جزئیات نحوه تامین مالی در بازار اولیه، ادامه داد: افزایش سرمایه، بیشترین حجم از تامین مالی را در میان سایر روش‌ها به خود اختصاص داده، به طوری که در مدت یادشده، ۸۹ درصد تامین مالی از این طریق، ۳ درصد از روش تاسیس شرکت سهامی عام و ۸ درصد از طریق انتشار اوراق بدهی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در پنج ماهه نخست سال ۹۲، مبلغ ۶۴ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال در بازار اولیه تامین مالی صورت گرفته، ابراز کرد: از این میزان، ۶۰ هزار و ۴۰ میلیارد ریال در قالب افزایش سرمایه و چهار هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال به صورت انتشار اوراق بدهی تامین مالی شده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به حجم تامین مالی در سال‌های ۸۷ تا پایان مرداد ماه امسال، تصریح کرد: در این مدت، بیشترین حجم تامین مالی در سال ۹۱ و به مبلغ ۱۲۱ هزار و ۸۹۳ میلیارد ریال بوده است.

وی توضیح داد: در سال گذشته ۱۱۳ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال از طریق افزایش سرمایه، دو هزار و ۵۵۴ میلیارد ریال از طریق تاسیس شرکت سهامی عام و ۵ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال از طریق انتشار اوراق بدهی در بازار اولیه تامین مالی شده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس افزود: در سال ۹۰، مبلغ ۱۰۴ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال، در سال ۸۹ مبلغ ۱۱۳ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال و در سال ۸۷ مبلغ ۳۵ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال تامین مالی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از میان صنایع فعال در بورس اوراق بهادار، بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین حجم تامین مالی را میان سایر صنایع بورسی داشتند؛ به طوری که ۳۰ درصد از کل حجم تامین مالی انجام شده در این مدت به این صنعت اختصاص داشته است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به حجم تامین مالی صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: از سال ۸۷ تا پایان مرداد ۹۲، در صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری، ۱۴۰ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال تامین مالی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه فلزات اساسی، پس از بانک‌ها بیشترین حجم تامین مالی را داشته اند، افزود: ۱۷ درصد از تامین مالی انجام شده به این صنعت اختصاص دارد، این گروه طی مدت یاد شده، ۷۸ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال تامین مالی انجام داده است. بعد از این گروه هم، محصولات شیمیایی با ۴۹ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال تامین مالی طی این سال‌ها در رده سوم قرار دارد. این حجم از تامین مالی‌ها، ۱۱ درصد کل تامین مالی انجام شده در بازار اولیه است.دکتر حسینی ادامه داد: استخراج کانه‌های فلزی ۸ درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی ۵ درصد از کل تامین مالی انجام شده را به خود اختصاص داده اند. استخراج کانه‌های فلزی ۳۸ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی ۲۵ هزار و ۹۲ میلیارد ریال تامین مالی داشته اند تا چهارمین و پنجمین صنعت برتر در زمینه تامین مالی باشند.

صنایع برتر تامین مالی سال ۹۲

دکتر حسینی با اشاره به اینکه در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، صنعت فلزات اساسی، بیشترین تامین مالی را میان سایر صنایع بورسی داشت، تصریح کرد: فلزات اساسی در این مدت ۳۲ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال تامین مالی داشته اند و در رده نخست جدول تامین مالی قرار گرفته‌اند.

وی ابراز کرد: بانک‌ها و موسسات اعتباری و استخراج کانه‌های فلزی دومین و سومین صنعتی هستند که در این مدت تامین مالی بالایی داشته است. این دو صنعت به ترتیب، هفت هزار میلیارد ریال و همچنین شش هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال تامین مالی طی پنج ماه دارند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: محصولات شیمیایی با تامین مالی سه هزار و ۴۴۷ میلیارد ریال، در رده چهارم و بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی با دو هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال تامین مالی در رده پنجم جدول بیشترین تامین مالی طی سال ۹۲ قرار دارند.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان تامین مالی در سال ۹۱، با ۴۱ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال به محصولات شیمیایی و در سال ۹۰ با ۳۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال به بانک‌ها و موسسات اعتباری، اختصاص داشت.دکتر حسینی خاطرنشان کرد: بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال ۸۹ و ۸۸ هم به ترتیب با ۴۸ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال و ۹ هزار و ۱۸ میلیارد ریال بیشترین میزان تامین مالی را میان سایر شرکت‌های بورسی داشتند.

وی یادآور شد: بیشترین میزان تامین مالی در سال ۸۷ هم به مخابرات اختصاص داشت که در آن سال ۸ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال را از طریق بازار اولیه تامین کرد.