شبکه نوین اطلاع‌رسانی، رانت اطلاعاتی بورس را حذف می‌کند

فارس - با راه‌اندازی شبکه «کدال» طی سال جاری یکی از برنامه‌های سازمان بورس برای به حداقل رساندن رانت اطلاعاتی در بازار سهام محقق خواهد شد. براساس این گزارش از جمله اهداف طرح «کدال» بالا بردن سرعت افشای اطلاعیه‌ها و کمک به شفاف‌سازی بازار، یکسان‌سازی فرمت‌های گزارش‌دهی و دریافت کلیه اطلاعات موردنیاز همراه با جزئیات از ناشر اطلاعیه، بالا بردن میزان صحت اطلاعات منتشر شده با اعمال کنترل‌ها و نظارت‌های اتوماتیک جهت بررسی صحت اطلاعات در زمان ورود اطلاعات، بالا بردن میزان صحت اطلاعات منتشر شده با استفاده از تعریف هشدارهای اتوماتیک براساس معیارهای تعریف‌شده توسط کارشناس نظارتی، ایجاد مکانیزم نظارت مناسب‌بر روی اطلاعیه‌ها و ثبت کلیه اقدامات انجام شده بر روی اطلاعیه‌ از زمان ایجاد تا زمان انتشار، امکان تعریف چرخه گردش اطلاعیه‌ها (به صورت پویا)، امکان جست‌و‌جوی سریع و پیشرفته اطلاعیه‌ها، امکان در دسترس قرار دادن مناسب‌تر اطلاعیه‌ها و با فرمت‌های مختلف و ایجاد یک وب‌سایت جامع و قابل‌اطمینان اطلاع‌رسانی در حوزه بازار سرمایه برای مراجعان بازار تعریف شده است.

با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار، سازمان بورس موظف شد تا بورس‌ها، ناشران اوراق بهادار، کارگزاران، معامله‌گران، بازار‌گردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و کلیه تشکل‌های فعال در بازار سرمایه را ملزم کند که بر اساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور، اطلاعات جامع فعالیت خود را انتشار دهند.

در همین راستا با بررسی کارشناسی و طرح‌های موجود از قبل و با رسالت انتشار سریع، دقیق و قابل اتکای این اطلاعات، پیشنهاد تاسیس و راه‌اندازی کار گروه کدال ارائه شد. با تشکیل کارگروه مزبور و به دلیل ضرورت انجام این طرح در مرحله اول در بخش ناشران بورسی ایجاد شبکه ارتباطی بین مدیر مالی شرکت‌های پذیرفته شده با مدیرعامل شرکت و سپس ایجاد شبکه‌ای از طریق اینترنت با مسوولان نظارت بر ناشران آغاز شد.

از طرف دیگر با افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، حجم اطلاعیه‌های ارسالی توسط آنها افزایش خواهد یافت و تهیه، ارسال، نظارت و نگهداری حجم عظیم اطلاعیه‌های ارسالی توسط شرکت‌ها به صورت غیرمکانیزه و دستی بسیار مشکل بوده و باعث بروز خطا خواهد شد.

این در حالی است که مشکل، وقتی جلوه بیشتری پیدا می‌کند که به دلیل نبود فرمت یکسان و بسته‌ای جهت ارائه گزارشات، در اغلب موارد گزارش‌های ارائه شده کامل نبوده و ارائه دهنده اطلاعات مفید، همراه با جزئیات نیست. همچنین ارائه اطلاعات به صورت غیرمکانیزه و دستی به سازمان باعث اتلاف بسیار زیاد زمان و به تبع آن ایجاد رانت در اطلاعات می‌شود و از سوی دیگر به دلیل غیرمکانیزه بودن، نظارت بر اطلاعات ارسالی ممکن بود با خطاهایی همراه باشد یا سرعت کند افشای اطلاعات مذکور برای فعالان بازار سرمایه عملا اطلاعات را فاقد کارایی لازم می‌کرد.

سازمان بورس از مدتی پیش فرمت‌های گزارش‌دهی در اکسل (Excel) تعریف و از شرکت‌های بورسی خواست تا اطلاعات را در قالب مشخص شده ارائه کنند، ولی به دلیل باز بودن فرمت اکسل و امکان ایجاد تغییر در آن عملا این طرح نیز با موفقیت زیادی همراه نشد. وجود سیستم مکانیزه‌ای که عملیات ثبت، پذیرش، کنترل صحت، گردش نظارت و در نهایت انتشار را با به حداقل رساندن دخالت نیروی انسانی انجام دهد، می‌توانست بسیار مفید باشد.

این سیستم «کدال» نام گرفت و در دستور کار شرکت اطلاع‌رسانی بورس به عنوان مجری طرح و سپس به شرکت بیلسا به عنوان پیمانکار قانونی قرار گرفت.

«کدال» مخفف comprehensive است که این نام به نظر کامل نمی‌آید و سازمان بورس به زودی نام جدید این سامانه را پس از جمع‌آوری کامل نظرات و پیشنهادات جهت تصویب به هیات‌مدیره سازمان ارائه خواهد کرد.