سومین موسسه تامین سرمایه می‌آید

روز معاملات بلوکی در بورس

آغاز گره‌گشایی از معاملات

دنیای اقتصاد- به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون که بازار با کمبود و کسری منابع روبه‌رو است، تشکیل موسسات تامین سرمایه یا بانک‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند تا اندازه زیادی شانس موفقیت عرضه‌های اولیه را در بازار تقویت کند. جنب پل حافظ

نقدینگی اندک

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به‌رغم انتظار اولیه کارشناسان، چهره یک روز ضعیف را به خود گرفت و تحت‌تاثیر نشانه‌هایی از کمبود نقدینگی و ضعف سنتی بازار در ماه مبارک رمضان، شاهد افت ۱۶/۵واحدی شاخص کل بود.

در بازار دیروز انتشار خبر به تعویق افتادن دوباره صدور قطعنامه جدید شورای امنیت برای دو ماه دیگر، موجب شد کارشناسان بازار شانس رشد بازار در معاملات دیروز را افزایش دهند. امری که با حضور خریداران در درصد مثبت برای نمادهای ملی مس و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تقویت شد. اما با آغاز بازار معامله‌گران شاهد عرضه‌های سنگین در نمادهای یادشده و دیگر نمادهای مورد اقبال بازار بودند، امری که از سطح عرضه‌های عادی فراتر رفت و چهره عرضه‌های ناشی از کمبود نقدینگی و تلاش برای تجهیز منابع را به خود گرفت.

با توجه به اهمیت گروه زیرمجموعه معادن و فلزات در چند ماه اخیر و سهم عمده این گروه در رشد شاخص، بازار دیروز با تشکیل صف‌های فروش در نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل‌گهر و چادرملو و همچنین ضعف معاملات ملی مس، چهره کاملا منفی به خود گرفت.

ارزیابی کارشناسان حکایت از وجود ضعف نقدینگی در بازار، متعاقب معامله بلوکی ملی مس دارد، امری که با توجه به عرضه گسترده سهام جهت تامین نقدینگی توسط اعضای کنسرسیوم و خروج قریب‌الوقوع نقدینگی جمع‌آوری شده از بازار سبب ناتوانی معامله‌گران در تداوم‌بخشی به روند رشد بازار شده است. در این شرایط و به‌‌رغم وضعیت مناسب فضای سیاسی حاکم بر بازار و همچنین وضعیت مناسب اکثر شرکت‌ها، بازار با ضعف عمومی مواجه است. در بازار دیروز، عرضه‌های سنگین چندروز کاری گذشته در نمادهای معدنی و فلزی موجب شد این گروه از صدر بازار پایین آمده و بازار شاهد تلاش معامله‌گران برای یافتن گروه‌های جایگزین باشد و در این میان معاملات پرحجم در گروه‌های پتروشیمی و دارویی، شانس جایگزینی این دو گروه در صدر بازار را افزایش داده است.

در بازار دیروز در گروه معدنی- فلزی، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با انتشار آخرین وضعیت پرتفوی سهام خود خانه‌تکانی عمده در این بخش را به اطلاع بازار رساند. واگذاری بخشی از سهام فولاد ارفع به میزان ۱۶درصد و واگذاری سهام سرمایه‌گذاری بانک سامان، چادرملو، گل‌گهر و دیگر سهام پرتفوی این شرکت از جمله آخرین تحولات در پرتفوی این شرکت محسوب می‌شود که احتمالا خرید بلوک ۶درصدی ملی مس در این تغییرات دخیل بوده است.

در این گروه دیروز بلوک ۵/۲درصدی سهام گل‌گهر در نماد «ژعمده یک» عرضه شد که بدون بروز رقابت در نرخ پایه خریداری شد تا عدم رقابت باعث بی‌انگیزگی معامله‌گران و تشکیل صف فروش در نماد گل‌گهر شود.

واگذاری این بلوک، مدیریت سرمایه‌گذاری امید را در موقعیت تعدیل مثبت EPS قرار می‌دهد.

در گروه بانکداری، نماد تازه وارد مالی و اعتباری سینا دیروز در سومین روز حضور در تابلو، با صف فروش مواجه شد تا پس از معامله بیش از ۸میلیون سهم، این شرکت نیز راهی جدول بیشترین صف فروش با حدود ۱۰میلیون سهم شود.

در گروه پیمانکاری‌های صنعتی، مپنا برای دومین روز پیاپی شاهد خریداری سهام به میزان حجم مبنای خود بود، امری که شدت عرضه‌ها در این نماد را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

مپنا در انتهای هفته گذشته در قالب کنسرسیومی مرکب از مپنا و شرکت «ال‌ان‌جی ایران» برنده قرارداد ۵/۹۷۳میلیون یورویی تولید LNG «ال‌ان‌جی» ایران شد که در مدت ۳۴ ماه با هدف تولید گاز مایع در منطقه عسلویه اجرا شده و مپنا تامین نیروگاه واحد، الکتروکمپرسورها و تاسیسات جانبی طرح را بر عهده دارد. کسب این قرارداد ضمن بهبود وضعیت مپنا نشان‌دهنده تاثیرات مثبت خروج شرکت‌های خارجی از صنعت نفت و گاز کشورمان و فراهم آمدن امکان مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عمده نفت و گاز است.

در گروه سیمانی عرضه ۱۵درصدی سهام سیمان بهبهان توسط شرکت فارس و خوزستان، دیروز بدون بروز رقابت در نرخ پایه ۷هزار و ۲۰۰ریالی عرضه (احتمالا به صورت درون گروهی) رقم خورد.

مجموعا بازار دیروز، بازاری ضعیف بود که کمبود نقدینگی و ضعف سنتی بازار در این ایام آن را رقم زد. در معاملات دیروز نمادهای بین‌المللی توسعه ساختمان، آذریت، داروسازی امین، سرمایه‌گذاری بهمن، گلوکوزان و حق تقدم مالی و اعتباری سینا در بازار، گشایش شدند که هیچ یک نتوانستند در وضعیت کلی بازار دیروز موثر باشند.

حجم معاملات با توجه به سهم ۹/۵۱میلیارد تومانی بلوک ۵/۲درصدی گل گهر و ۶میلیارد تومانی بلوک سیمان بهبهان به ۳/۹۴میلیارد تومان رسید، شاخص ۱/۵واحد افت کرد و از ۱۶۱ نماد مورد دادوستد ۷۵ نماد با رشد قیمت و ۶۷ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.