دو شگفتی در بازار
گروه بورس- همایون دارابی: اجرای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی روز گذشته در میان تعجب و حیرت معامله‌گران و کارشناسان بازار اجرا نشد و اجرای ضوابط تا هنگام «برطرف کردن ابهامات اجرایی این مصوبه» به تعویق افتاد.

اجرای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی که اعلام آن موجب تشدید بحث‌ها در مورد کارایی و عدم‌کارایی سیاست اعمال حجم مبنا در بورس اوراق بهادار شده بود، از سوی اکثریت کارشناسان بازار به عنوان عاملی هرچند موقت برای خروج بازار از تله حجم مبنا مورد استقبال قرار گرفته بود. عدم اجرای این طرح در روز گذشته مانع از تبعات موردانتظار در مورد سهام دارای صف خرید نشد و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، معامله‌گران از عرضه‌های اندک روزانه در نماد‌های چهارگانه فولادمبارکه، فولاد خوزستان، چادرملو و سرمایه‌گذاری ساختمان خودداری کردند. با توجه به اعلام اولیه مسوولان بورس برای حذف حجم مبنای این چهار نماد، معامله‌گران قصد داشتند عرضه‌های خود را به روز‌های آینده و رشد بیشتر بهای این سهام موکول کنند که این امر به عنوان تنها تبعات منفی اولیه اجرای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی در بازار دیروز به چشم می‌خورد. در معاملات دیروز فولاد مبارکه ۲۹۶هزار سهم، در برابر ۸/۳۱میلیون سهم صف خرید، فولاد خوزستان ۳۴هزار سهم در برابر ۳۲میلیون سهم صف خرید، چادرملو ۲۲هزار سهم در برابر ۳/۹میلیون سهم صف خرید و ساختمان ۱۷هزار سهم در برابر ۱/۵میلیون سهم صف خرید عرضه را تجربه کردند. اما در برابر این شرایط صف‌های فروش بدون تغییر آرامش خود را حفظ کردند. در موقعیت کنونی به نظر می‌رسد اجرای ضوابط حداقل در بخش صف‌های فروش می‌توانست به کمک بازار بیاید، به ویژه آنکه با توجه به جو مثبت بازار اکثر نمادهای دارای صف فروش می‌توانند در ظرف چند روز در موقعیت تعادل عرضه و تقاضا قرار گیرند، به ویژه آنکه برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری گرفتار در صف فروش در چند ماه اخیر و رشد بازار وضعیت بهتری را شاهد هستند.
از سوی دیگر درباره مزایده مس گفته می‌شود، در حال حاضر بخش عمده خریداران احتمالی ملی مس که از نمادهای عمومی هستند، خواهان واگذاری این سهام در مقابل دیون دولت هستند که این امر تاکنون پذیرفته نشده است.
در معاملات دیروز، مساله مالیات شرکت‌های پتروشیمی با اعلام احتمال تعدیل منفی۷۸۰ ریالی پتروشیمی خارک (از محل اخذ ذخیره برای مالیات صادرات سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶) ابعاد تاثیرات لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی را بیش از پیش گسترده کرد.
این تصمیم دولت اگرچه موجب افزایش درآمدهای دولت از محل صادرات محصولات پتروشیمی (به ویژه واحدهای تازه‌تاسیس) و کاهش کسری بودجه دولت خواهد شد اما شرکت‌های پتروشیمی را با مشکل دوچندان مواجه می‌کند.
در بازار دیروز صف‌های خرید پتروشیمی‌های اراک و اصفهان درهم شکسته شده و صف فروش قابل ملاحظه‌ای برای پتروشیمی خارک تشکیل شد، به گونه‌ای که پتروشیمی خارک پس از کالسیمین در رده دوم صف فروش بازار قرار گرفت. با توجه به این شرایط، بازار سهام در دو هفته پیاپی دو گروه پیشروی خود را از دست داد.
گروه تولیدکنندگان روی و نمادهای فلزی وابسته به بازار جهانی، تحت تاثیر کاهش بهای جهانی فلزات رنگین در هفته گذشته و گروه پتروشیمی نیز در هفته جاری از گردونه بازار خارج شده‌اند تا بازار با گزینه‌های اندکی برای تمرکز فعالیت مواجه باشد به ویژه که به این شرایط باید ضعف گروه خودرویی و صف‌های فروش گروه سیمان و سرمایه‌گذاری را افزود تا مشخص شود چرا بازار دیروز تا آستانه افت شاخص به پیش رفت و تنها عرضه 5/2میلیون سهم منا از ثبت نخستین روز منفی پس از مدت‌ها رشد در بازار جلوگیری کرد.
قفل شدن نمادهای عمده در تله حجم مبنا و همچنین گزینه‌های اندک برای سرمایه‌گذاری معامله‌گران را به احتیاط بیشتر و ذخیره‌سازی نقدینگی کشانده است تا در حالی که شرایط تحولات کلان برای رشد بازار مهیا است، بازار در پیله تنیده شده به دور خود باقی بماند.