بخشودگی بدهی 2/96میلیارد تومانی «وبانک»

گروه بورس - ۲/۹۶میلیارد تومان جرائم دیرکرد و تخفیف‌های ریالی سود فروش اقساطی سهام شرکت «صدرا» مشمول بخشودگی شد.

بنابر گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: «براساس مصوبه هیات عالی واگذاری در چارچوب دستورالعمل تخفیفات موضوع ماده (۹) آیین‌نامه بند (۹) تنفیذی ماده (۱۴) قانون برنامه سوم توسعه در ارتباط با خرید سهام شرکت صنعتی دریایی ایران، ۱۰۰درصد تخفیف‌های ریالی سود فروش اقساطی به‌مبلغ ۴۸۴میلیارد ریال و جرائم دیرکرد به‌مبلغ ۴۷۸میلیارد ریال بخشوده شده است.

اما نکته جالب در این گزارش، بندی است که در آن اشاره می‌شود که بخشودگی‌های یاد شده اثری در تعدیل EPS شرکت ندارد، چرا که شرکت ارقام مزبور را به‌عنوان ذخیره زیان در حساب‌های خود منعکس نکرده است. این گزارش آورده است: «جرائم دیرکرد در حساب‌های شرکت منعکس نبوده و حذف آن، آثار مالی بر حساب‌های شرکت ندارد. در خصوص بخشیده شدن سود فروش اقساطی نیز عنوان شده است که به‌لحاظ پایین بودن قیمت سهام شرکت صنعتی دریایی ایران و اجبار شرکت به محاسبه ذخیره کاهش ارزش برای سهم یادشده، دریافت این تخفیف موجب تعدیل مثبت پیش‌بینی سود هر سهم شرکت نمی‌شود.»

از سوی دیگر سازمان بورس تاکید دارد: «نحوه انعکاس مصوبه هیات عالی واگذاری در حساب‌های شرکت با بازرس قانونی و مراجع مالیاتی در حال پیگیری است، چنانچه تصمیم نهایی مذاکرات موجب تعدیل EPS شرکت شود، موضوع بلافاصله به آن سازمان منعکس خواهد شد.»

۱۸ قسط ۱/۵میلیارد تومانی

فارس هم در گزارشی به تحلیل این بخشودگی پرداخته است. براساس گزارش فارس این بخشودگی در شرایطی اعمال شده که سازمان خصوصی‌سازی مانده بدهی دو شرکت سرمایه‌گذاری و مدیریت بانک ملی ایران را ۹۱میلیارد و ۹۷۶میلیون و ۷۵۰هزار تومان اعلام کرده و اظهار داشته با عنایت به تقسیط مبلغ مزبور به‌صورت اقساط مساوی با بازپرداخت ظرف ۱۸ ماه، ضروری است خریداران حداکثر تا ۱۰ شهریور ۵میلیارد و ۱۰۹میلیون و ۸۱۹هزار و ۴۴ تومان بابت قسط اول را به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کنند.

اظهارات مدیرعامل

در این رابطه فضل‌ا... معظمی که در ماه گذشته به عنوان مدیرعامل جدید سرمایه‌گذاری بانک ملی جانشین محمد مهرزاد شده، در گفت‌وگو با فارس گفت: قسط اول در تاریخ یادشده به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شد.

وی ادامه داد: ۲/۶۰میلیارد تومان از کل مبلغ مانده مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی و ۷/۳۱میلیارد تومان مربوط به مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی است. «معظمی» در خصوص اقساط بعدی ابراز داشت: ۱۷ قطعه چک ۱/۵میلیارد تومانی به ترتیب از سررسید ۱۰ مهرماه ۸۶ به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده است.

در بهمن ماه ۸۲ در شرایطی ۳۰درصد از سهام شرکت صدرا طی معامله عمده‌‌ای از سازمان گسترش به کنسرسیوم بانک ملی واگذار شد که با توجه به فروش ۱۵۰میلیون سهم صدرا به قیمت هر سهم ۲هزار و ۲۳۳ تومان عنوان بزرگترین معامله تاریخ ۳۶ ساله بورس با جابه‌جایی بیش از ۳۴۹میلیارد تومان به این معامله تعلق گرفت.

بعد از این معامله تاریخی که در قالب فروش نقد و اقساط ۵ ساله بود، دو شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی و مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی به عنوان خریداران اصلی، ۸/۶۹میلیارد تومان (معادل ۲۰درصد ارزش معامله) را به طور نقد به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کردند و بعد از پرداخت چند قسط از ادامه این مسیر ناتوان ماندند. تاخیر در پرداخت اقساط بعدی ماه به ماه به جریمه تاخیر اضافه کرد که این اتفاق با کاهش روزانه قیمت سهام صدرا از ۲هزار و ۲۰۰ تومان بهمن ۸۲ به ۱۰۹ تومان در سال ۸۶ (بعد از دو مرحله افزایش سرمایه و تقسیم سود سالانه) موجب نابسامانی شرکت‌های صدرا و سرمایه‌گذاری بانک ملی در بورس شد.

براساس این گزارش، شرایط به وجود آمده که با حرف و حدیث‌های فراوان مبنی بر گران‌فروشی دولت و تقلیل سهامداران دو شرکت در سال‌های گذشته همراه بود، اثرات جبران‌ناپذیری را بر پیکره بخشی از بازار سرمایه و فعالان حقوقی و حقیقی سهام وارد کرد که آثار آن با گذشت چند سال از تاریخ بزرگترین معامله بورس زدوده نشده است.

در اردوی ۳۴هزار سهامدار چه می‌گذرد؟

این بخشودگی در شرایطی به طور رسمی اعلام شده که در روزهای گذشته سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی از ۱۲۵ تومان در مرداد ماه گذشته به ۱۴۶ تومان در روز چهارشنبه پیش رسیده و بخشی از ۳۴هزار سهامدار این شرکت ۳۲۲میلیارد تومانی را امیدوار کرده است. با این اوصاف باید دید این امید تا چه زمان تداوم خواهد داشت و چند سهامدار خرد و کلان دو شرکت صدرا و سرمایه‌گذاری بانک ملی به این شرایط نگاه مثبت خواهند داشت.

پیش‌بینی سود ۶۸۸ ریالی برای صدرا

شرکت صنعتی دریایی صدرا درآمد هر سهم امسال را با ۱۵۰۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۶۸۸ ریال پیش‌بینی کرده است.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، پیش‌بینی عملکرد صدرا برای سال مالی ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال قبل به ترتیب فروش ۲۶درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۵درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۱۶درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۵۱۹درصد (مبلغ ۸۶۵۳۵۰میلیون ریال) افزایش نشان می‌دهد.

شرکت اعلام کرده است که میزان ۱۳درصد از درآمد حاصل از فروش پیش‌بینی شده در بودجه سال ۸۶ به مبلغ ۴۶۹میلیارد ریال از محل پروژه‌های در جریان مناقصه است که پروژه‌های مزبور در حال مذاکره است. همچنین درآمد پیش‌بینی شده جهت ۴ فروند کشتی نفتکش ۱۰۴هزار تنی ونزوئلا به دلیل دریافت پیش‌پرداخت در اواخر خرداد ماه ۸۶ و فعال شدن پروژه همزمان با پیش‌‌پرداخت در سه ماه نخست درآمدی از این محل شناسایی نشده است.

ضمنا پروژه‌های خشت، رشادت و ابوذر و نوروز در مرحله طراحی نقشه است، لذا در سه ماه نخست سال ۸۶ مبلغ ناچیزی به عنوان درآمد در نظر گرفته شده است.

شرکت اعلام کرده است که حاشیه سود ناویژه پیش‌بینی سال ۸۶ به میزان ۲۱درصد به دلیل افزایش پروژه‌های در جریان مناقصه است.

همچنین خالص درآمدها (هزینه‌ها)ی متفرقه در پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۶ به مبلغ ۴۸۰۷۵۵میلیون ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۳۲۱ ریال) معادل ۴۷درصد سود خالص، شامل سود ناشی از فروش دارایی مازاد سود سپرده‌های ثابت بانکی درآمد اجاره و سایر درآمد (هزینه‌)های غیرعملیاتی است. با وجود پیگیری‌های مکرر صورت گرفته صدرا تاکنون اظهارنظر حسابرس در خصوص پیش‌بینی عملکرد سال ۸۶ را اعلام نکرده است. هیات‌مدیره در نظر دارد

۳۰ درصد سود قابل تقسیم سال مالی ۸۶ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

صدرا طرح توسعه حوض خشک جزیره صدرا (با برآورد سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۵۰میلیارد ریال هزینه انجام شده به مبلغ ۴۲۵۷۲۵میلیون ریال، ۷۸درصد پیشرفت کار و تاریخ بهره‌برداری ۲۵/۱۲/۸۶) و طرح حوض خشک مجتمع دریای خزر و لایروبی حوضچه آرامش (با برآورد سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۱۰۳۷۳میلیون ریال هزینه انجام شده به مبلغ ۱۱۹۷۰۷میلیون ریال، ۳۵درصد پیشرفت کار تاریخ بهره‌برداری ۲۲/۸/۸۷) را در دست اجرا دارد.

شرکت در نظر دارد سرمایه را تا مبلغ ۲هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش دهد. مطابق اطلاعات دریافتی نرخ برابری منابع ارزی در پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۶ برای هر دلار ۹۳۵۰ ریال و برای هر یورو ۱۲۳۰۰ ریال محاسبه شده است.

مدیرعامل جدید صدرا معرفی شد

با گذشت ۲ماه از استعفای خبره، مدیرعامل شرکت صدرا توسط هیات‌مدیره انتخاب و معرفی شد.

هیات‌مدیره صدرا، محمد

بنایی بابازاده از شرکت خدمات مدیریت سرمایه‌مدار را به عنوان مدیرعامل این شرکت برگزید.شرکت خدمات مدیریت سرمایه‌ مدار متعلق به سرمایه‌گذار بانک ملی است.

براساس این گزارش، از جمله سوابق کاری مدیرعامل جدید صدرا فعالیت در استانداری آذربایجان غربی، حضور در شرکت‌های تراکتورسازی تبریز و دو شرکت کشتی‌سازی آلمانی و همچنین مدیریت پروژه‌های صدرا چون نکا، مدیر بخش مهندسی فراساحل، ریاست هیات‌مدیره یک شرکت ماشین‌سازی خارجی، مدیر بخش مهندسی صدرا، رییس هیات‌مدیره شرکت صدف، معاونت مهندسی ساخت و تجهیزات و نایب‌رییس هیات‌مدیره است.