نگاهی به برترین شرکت‌ها از نظر نقدشوندگی

اعلام شرکت‌های برتر از نظر نقدشوندگی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران اقدام خوبی است که فعالان بازار سرمایه را در جریان سهام پرطرفدار بازار قرار می‌دهد تا بدین‌وسیله خریداران، ضمن اطمینان از خرید سهام کم‌مخاطره در صورت نیاز بتوانند سهام خود را به پول نقد و یا سهام دیگر تبدیل کنند. شاخص نقدینگی که در برگیرنده زیرمعیارهای (تعداد روزهای معامله‌شده، تعداد خریداران، تعداد سهام معامله‌شده، ارزش معاملات، متوسط ارزش روز سرمایه شرکت‌ها و تعداد دفعات از لحاظ میزان نقدشوندگی) برای برخی سهامداران یکی از مهم‌ترین معیارهای تصمیم‌گیری در خرید است. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس که چندی پیش منتشر شد، شرکت‌های فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری ساختمان، سایپا، سرمایه‌‌گذاری ملی ایران، کربن ایران، نوسازی ساختمان تهران، پتروشیمی اصفهان، بانک اقتصاد نوین به عنوان ده شرکت برتر از لحاظ نقدشوندگی در بازار بورس تهران معرفی شدند که آمار معاملات سهام این شرکت‌ها، مبین ویژگی سهام مزبور بوده است. اما آنچه در این میان قابل توجه و تامل است حضور شرکت‌هایی است که در سال‌های نه چندان دور جزو سهام کم‌طرفدار بازار بوده و با صف‌های عظیم فروش و تنزل قیمت مواجه بودند. حال چه اتفاقی در این شرکت‌ها افتاده که اقبال سهامداران را در پی داشته است. توجه به رفتار سهامداران مبین این واقعیت است که از نگاه فعالان تیزبین بازار سرمایه، حرکت‌ها و فعالیت‌های شرکت‌ها دور نمانده است و همچنین باعث می‌شود در صورت ایجاد حرکتی مثبت و اقدامی قابل‌توجه، اقبال آنها به سهام مربوطه به سرعت مشخص و عیان شود.

در میان این شرکت‌ها می‌توان از شرکت «کربن ایران» نام برد که در اواخر سال ۸۳ و اوایل سال ۸۴ خود و گروهش دچار وضعیت نامناسبی بودند که باعث شد سهام آنها با اقبال نشدن سهامداران و صف فروش مواجه شود. در نتیجه این امر کاهش قیمت آنها را در پی داشت. از سویی دیگر نبود اطلاع‌رسانی شفاف این شرکت نیز باعث شده بود که نه تنها نمادش برای مدت زیادی از سوی سازمان بورس بسته بماند، بلکه از تابلو اصلی به فرعی برود. اما هم‌اکنون این شرکت جزو ده شرکت برتر از لحاظ نقدشوندگی قرار گرفته است. سود هر سهم شرکت «کربن» طی دو سال از ۲۵۰ ریال به ترتیب به ۳۴۷ و ۴۰۱ریال در سال‌های ۸۵ و ۸۶ افزایش یافته است.

امید داریم چنین رویکردهایی در سایر شرکت‌های فعال بورس کشور گسترش پیدا کرده و دیگر شاهد نوسانات شدید شرکت‌ها که متضرر اصلی آن سهامداران جزء هستند، نباشیم.