گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام با پشت‌سر گذاشتن یک هفته توام با رونق معاملات و افزایش حجم دادوستد سهام، در آغاز هفته جاری نیز احتمالا تداوم شرایط هفته گذشته را شاهد خواهد بود.

در هفته گذشته افزایش امیدواری و اطمینان نسبی معامله‌گران و در نتیجه آن جذب نقدینگی به‌سوی بازار، به تعویق افتادن عرضه سهام فولادخوزستان و عدم بازگشایی برخی از نمادهای متوقف سبب شد تا بازار با شرایط مناسب دادوستد مواجه باشد. از سوی دیگر تداوم جو آرامش در صحنه سیاسی به‌ویژه تحولات مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان نیز در تداوم شرایط مناسب بازار موثر بود. در کنار این تحولات، شرایط کلی اقتصاد کشور به دلیل رشد دوباره بهای جهانی نفت، تقویت قابل ملاحظه‌ای را شاهد است. در صحنه تحولات داخلی بازار سرمایه نیز، شرایط همچنان به نفع افزایش رونق در بازار است. انتشار گزارش‌های سه ماهه عملکرد شرکت‌ها- که نسبت به سال گذشته بهبود چشمگیری را نشان می‌دهد - موجب ارزیابی بهتر کارشناسان از وضعیت شرکت‌ها در سال جاری شده است. در کنار این مساله تداوم اجرای اصل ۴۴ و افزایش شمار شرکت‌های در انتظار ورود به بازار، بر گزینه‌های انتخابی سرمایه‌گذاران در سال جاری افزوده است. از سویی دیگر بازدهی مناسب شرکت‌های اصل ۴۴ که تاکنون وارد بازار شده‌اند و برخی عرضه این سهام را یارانه دولتی به بازار سرمایه در جهت رونق آن ارزیابی می‌کنند، موجب شده است علاوه بر استقبال بازار از عرضه‌های جدید، به ورود نقدینگی به بازار نیز منجر شود. این نقدینگی علاوه بر منابع سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، توسط خود این شرکت‌ها نیز به بازار وارد شده است. منابع صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های زیرمجموعه و همچنین تقسیم سود که نمونه‌های آن در ملی مس به طور واضح مشاهده شد، موجب شده است تا ورود شرکت‌های جدید به بازار اگرچه در گام اول موجب خروج نقدینگی به سوی سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های مادر تخصصی واگذارکننده سهام شود، اما در میان‌مدت با تزریق نقدینگی از سوی خریداران و منابع درونی خود شرکت‌های واگذار شده، تعادل به بازار بازگشته و در درازمدت کفه‌ ترازو نظیر شرایط کنونی مس و فولاد مبارکه به نفع عرضه این سهام در بازار تغییر کند. از‌ این‌رو پس از انتشار لیست بلندبالای واگذاری‌های سهام در سال‌جاری از جمله نهادهای مالی نظیر بانک‌ها و بیمه‌ها و شرکت‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، از انتقاداتی که در سال گذشته در مورد عرضه شرکت‌های اصل ۴۴ مطرح می‌شد، در عمل خبری نیست و کمتر کارشناسی را در حال حاضر می‌توان یافت که این عرضه‌ها را به عنوان برهم‌زننده تعادل بازار و عامل افت بازار تلقی کند.

از سوی دیگر با افزایش عرضه شرکت‌های عظیم دولتی در بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه بیش از پیش در موقعیت ویژه و تاریخی برای راه‌اندازی دومین بازار اوراق بهادار قرار گرفته است. تفاوت میان قوانین معاملاتی شرکت‌های بزرگ و سایر شرکت‌های بازار در چند هفته گذشته زمینه‌ساز آن شده است تا در آینده و با افزایش شرکت‌های بزرگ، شرایط برای واگذاری دادوستد شرکت‌های کوچکتر به یک بازار مستقل نظیر بازار فرابورسی (OTC) فراهم شود. این امر سبب خواهد شد هر بازار با ترکیب همگون‌تری مواجه شده و شرایط هر بازار تخصصی‌تر شود.

در حال حاضر بازار، با توجه به درج نام شرکت فولاد خوزستان و انتشار گزارش حسابرسی سود پیش‌بینی شده شرکت برای سال جاری، در انتظار عرضه سهام این شرکت در هفته جاری (احتمالا روز چهارشنبه) خواهد بود. فولاد خوزستان به‌رغم پتانسیل‌های نهفته در شرکت و همچنین دیدگاه مثبت معامله‌گران نسبت به شرکت‌های اصل ۴۴ و روند تولید آن در سه ماهه نخست امسال به ویژه به دلیل کمبود برق مورد نیاز و قطع برق که سال گذشته موجب از بین رفتن حدود ۶۰هزار تن تولید شرکت شده، تحت فشار است. مساله کمبود برق و نیاز شرکت به سرمایه جدید برای تحقق برنامه توسعه‌ای و ایجاد واحدهای تکمیلی از مهمترین نکات قابل اشاره و ورود فولاد خوزستان است. به‌رغم این مسائل انتظار می‌رود عرضه سهام فولاد خوزستان از سوی شرکت‌های فولادسازی خصوصی کشور (که برای تامین مواد اولیه به فولاد خوزستان وابسته‌اند) و سرمایه‌گذاران خارجی با استقبال مواجه شود.

در مجموع در حال حاضر بازار سرمایه با بهره‌گیری از آرامش شرایط سیاسی، عدم توان بازدهی بالا در بازارهای موازی و توجه دولت در کنار رشد جهانی بهای فلزات و محصولات پتروشیمی شرایط مناسبی را تجربه می‌کند که این امر روند رشد بازار را موجب شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شاهد رونق مناسب معاملات بود به‌گونه‌ای که همچنان حجم دادوستد سهام (بدون انجام معاملات عمده) بیش از ۱۰میلیارد تومان و در حد ۸/۱۲میلیارد تومان رقم خورد.

در بازار چهارشنبه صف خرید قابل ملاحظه فولادمبارکه با عرضه ۱۷میلیون سهمی مواجه شد. امری که سبب شد صف خرید این نماد در پایان معاملات دیروز در حد ۶۱میلیون سهم باقی بماند.

در کنار فولاد مبارکه، رشد بهای جهانی فلز مس و تثبیت شکننده آن در بیش از ۸هزار دلار که به دلیل کاهش تولید چین محقق شد نیز سبب شد تا ملی مس برای دومین روز متوالی بدون عرضه قابل ملاحظه با انباشت تقاضا مواجه شود. ملی مس تنها عرضه ۷۲هزار سهم را تجربه کرد. در گروه فلزی افزایش مجدد بهای فلز سرب که در معاملات LME به ۳هزار و ۲۶۶ دلار در هر تن رسید، موجب افزایش رونق در دادوستد سهام شرکت‌های وابسته ازجمله باما شد.

در گروه معدنی جمع‌آوری صف فروش توسعه معادن روی در روز سه‌شنبه و مقاومت این نماد در مقابل عرضه سنگین ۹۸/۲میلیون سهمی در ابتدای بازار چهارشنبه موجب شد تا بار دیگر صف خرید برای این شرکت تشکیل شود.

در گروه واسطه‌گری مالی، انتشار لیست واگذاری شرکت‌های پتروشیمی دولتی که برخی از این شرکت‌ها در پرتفوی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی قرار دارند، موجب اقبال معامله‌گران به این نماد شد. سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی مالک ۵/۲۴درصد پتروشیمی جم با بهای تمام شده هر سهم ۲هزار و ۷۰ ریال، ۳۴/۱۷درصد پتروشیمی فن‌آوران با بهای تمام شده هر سهم ۲هزار و ۷۷۳ ریال، ۹۷/۷درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر با بهای تمام شده ۲هزار و ۴۶۷ ریال و ۴۵/۶درصد سهام پتروشیمی برزویه با بهای تمام شده ۴هزار و ۴۱۸ ریال است.

در این گروه، سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران نیز به‌رغم عدم اعلام قطعی تغییرات مدیریتی در این شرکت، با صف خرید مواجه شد. در گروه بانکی، شرکت‌های لیزینگی با توجه به کاهش سود تسهیلات با افت تقاضا مواجه شدند.

در گروه ساختمان، توس‌گستر با توجه به ارزش دارایی‌ها، با تعادل عرضه و تقاضا پس از بازگشایی نماد در میانه هفته گذشته و تشکیل صف فروش مواجه شد.

در گروه تجهیزات، تکنوتار متعاقب تکذیب استعفای مدیرعامل و انتشار خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی دو خط تولید جدید با تعادل عرضه و تقاضا مواجه شد.

در گروه خودرویی نماد ایران‌خودرو توام با بازارگردانی بازگشایی شد. این امر البته با توجه به تقسیم سود باعث افت ۲۵ واحدی شاخص شد.

در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط مناسبی داشت که البته با توجه به بازگشت محاسبه شاخص به روش قبلی و دخالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگی در محاسبه شاخص، شاخص معادل ۱۲۸ واحد افت کرد.

مسوولان بازار روز چهارشنبه با توجه به تصمیم مجدد برای محاسبه شاخص با لحاظ تاثیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگی تصمیم گرفتند تاثیر منفی حذف شده در چهار روز پیش از آن را در روز چهارشنبه لحاظ کنند و مقدار عددی شاخص در روزهای قبل را اصلاح نکنند که البته ماحصل آن تفاوتی برای شاخص نداشت. انتظار می‌رود با توجه به شرایط حاکم بر بازار، وضعیت کلی بازار در روز شنبه شرایطی مشابه روزهای هفته گذشته داشته باشد، هر چند که بازگشایی تعدادی از نمادهای همچنان متوقف از جمله گل‌گهر، معادن و فلزات، سایپا و ایران‌خودرودیزل و همچنین لزوم تجهیز نقدینگی معامله‌گران برای عرضه احتمالی فولاد خوزستان می‌تواند بر روند معاملات تاثیرگذار باشد.