علیرضا طالبی - رضا قنبریان

۲-۱) اختیار معامله چگونه کار می‌کند

یک قرارداد اختیار خرید (فروش) به خریدار، حق خرید (فروش) ۱۰۰ سهم از یک سهم معین را با قیمت اعمال معین در هر زمانی قبل از تاریخ انقضا، می‌دهد. هم اختیارات فروش و هم خرید، به وسیله فروشندگانی که قرارداد مشخصی را منتشر می‌کنند، خلق می‌شود. فروشندگان (منتشر‌کنندگان) سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی هستند که با توجه به اعتقادشان درباره عملکرد احتمالی سهام مورد‌نظر، به دنبال کسب سود هستند (درباره خریداران نیز این‌گونه است). خریدار و فروشنده انتظارات متضادی درباره عملکرد احتمالی سهام مورد نظر و در نتیجه عملکرد اختیار معامله دارند.

۱ - منتشر‌کننده اختیار خرید، انتظار عدم تغییر قیمت و حتی کاهش آن را دارد.

۲ - خریدار اختیار خرید، انتظار دارد که قیمت سهام در آینده‌ای نزدیک به سمت بالا حرکت کند.

۳ - منتشر‌کننده اختیار فروش، انتظار باقی ماندن قیمت سهام در سطح فعلی و حتی افزایش قیمت را دارد.

۴ - خریدار اختیار فروش انتظار دارد که قیمت سهام در آینده ای نزدیک کاهش یابد.

۲-۲) اصطلاحات اختیار معامله

۱ - قیمت اعمال (توافقی): قیمت هر سهم که ممکن است سهام عادی در حالت اختیار خرید به آن قیمت خریداری و در حالت اختیار فروش به آن قیمت به منتشر‌کننده فروخته شود. بیشتر سهام در بازار اختیار معامله، اختیاراتی با قیمت‌های اعمال متعدد دارند، در نتیجه این امر برای سرمایه‌گذاران حق انتخاب ایجاد می‌کند. برای سهامی با قیمت بالاتر از ۲۵‌دلار، قیمت اعمال با حاشیه ۵‌دلار تغییر می‌کند، در حالی که برای سهام کمتر از ۲۵‌دلار، این حاشیه نوسان ۵/۲‌دلار است. با تغییر در قیمت سهام، اختیارات معامله با قیمت‌های جدید افزوده می‌شوند‌.

۲ - تاریخ انقضا: آخرین روزی را که اختیار معامله می‌تواند اعمال شود، تاریخ انقضا گویند. تاریخ‌های انقضا برای قراردادهای اختیار معامله از سهمی به سهم دیگر تغییر می‌کند، ولی از ۹ ماه تجاوز نمی‌نماید.

۳ - قیمت برگه اختیار:

مبلغی که به وسیله خریدار به فروشنده (منتشر‌کننده) اختیار معامله، چه اختیار خرید و چه فروش، پرداخت می‌شود.

قیمت برگه بر مبنای هر سهم برای اختیار معامله در بازارهای سازمان‌یافته بیان می‌شود. از آنجا که یک قرارداد استاندارد برای ۱۰۰ سهم است، قیمت برگه سه‌‌دلاری به صورت ۳۰۰‌دلار، ۱۵‌دلاری به صورت ۱۵۰۰‌دلار و‌... اظهار می شود.

۴ - وضعیت سودآوری اختیار معامله:

* زیر قیمت‌: قیمت اعمال کمتر از قیمت نقدی دارایی مورد‌نظر است.

*سربسر‌: قیمت اعمال برابر قیمت نقدی دارایی مورد نظر می باشد.

* بالای قیمت‌: قیمت اعمال بیش از قیمت نقدی دارایی

مورد‌نظر است.

۵ - ارزش‌های مطروح:

* ارزش ذاتی‌: تفاوت بین قیمت اعمال اختیار معامله و قیمت نقدی دارایی مورد‌نظر را گویند.

* ارزش سفته‌بازی‌: تفاوت بین قیمت برگه اختیار و ارزش ذاتی اختیار معامله را گویند.

پانوشت‌ها:

۱- Strike (Exercise) Price

۲ - اختیاراتی که در چنین بازارهایی به فروش می‌رسند در برابر سود تقسیمی و تجزیه سهام محافظت می‌شوند، بنابراین، در صورتی که هر‌یک از این موارد در طی دوران انتشار اختیار صورت بگیرد، هم قیمت اعمال و هم تعداد سهام در قرارداد، در صورت لزوم تعدیل می‌شوند.

۳ - Expiration Date

۴ - اختیارات از نوع آمریکایی در هر زمانی قبل از تاریخ انقضا‌ قابل اعمال می‌باشند، اختیار از نوع اروپایی تنها در سررسید قابل اعمال می‌باشد.

۵ - Option Premium

۶ - In-the-Money

۷-At-the-Money

۸-Out-of-the-Money

۹-Intrinsic Value

۱۰-Speea Latire Value

alirezatlb@yahoo.com

Rezaghanbarian@yahoo.com