فارس: معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی، اگر شرکتی به میزان ۲۵‌درصد ارزش دارایی‌هایش سود نداشته باشد، آن شرکت زیان‌ده تلقی می‌شود. اسماعیل غلامی درباره اقدامات سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری شرکت‌های زیان‌ده چه اقدامی می‌کند، اظهار داشت: شرکت‌های زیان‌ده براساس ارزش روز ارزیابی و قیمت‌گذاری می‌شوند و بدهی‌های آنها محاسبه می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های زیان‌ده از طریق مزایده واگذار می‌شوند.

غلامی با اشاره به آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی، گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید اگر شرکتی به میزان ۲۵‌درصد ارزش دارایی‌هایش سود نداشته باشد، آن شرکت زیان‌ده تلقی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که مدیران برخی شرکت‌ها به دلیل عدم تمایل برای واگذاری، شرکت را زیان‌ده نشان می‌دهند، برای نشان دادن سود واقعی این شرکت‌ها چه اقداماتی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با استفاده از روش مدیریت سود یا هموار‌سازی سود می‌توان سودده یا زیان‌ده بودن یک شرکت را نشان داد.

غلامی تاکید کرد: در روش قیمت‌گذاری با روش سودآوری به مساله هموارسازی سود توجه می‌کنند. با این روش میزان واقعی سود مشخص می‌شود.

وی درباره آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی گفت: این آیین‌نامه در حال حاضر در هیات دولت است و مراحل اولیه تصویب را در هیات دولت گذرانده است.

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی در صورت تصویب، این آیین‌نامه جانشین سه آیین‌نامه می‌شود.

غلامی خاطرنشان کرد: چارچوب اصلی این آیین‌نامه مانند آیین‌نامه قبلی است تنها اشکالات آیین‌نامه قبلی برطرف و مبانی تئوری آن قوی‌تر شده است.

به گفته وی، این آیین‌نامه بر روش سودآوری و ارزش روز خالص دارایی‌ها تاکید دارد ضمن اینکه کارشناس سهام با بهره‌گیری از این دو روش بهترین روش را با توجه به قیمت ارزش ذاتی سهام تعیین می‌کند. معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: روش سودآوری مبنای تعیین قیمت می‌شود اما عرضه و تقاضا قیمت واقعی سهم را مشخص می‌کند.

۱۸۵میلیارد تومان خصوصی‌سازی در ۹۵ روز همچنین معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی درباره عملکرد این سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در خرداد ماه سال‌جاری ۳۷۰‌میلیون و ۱۶۷‌هزار و ۷۶۷سهم شرکت‌های دولتی به ارزش یک‌هزارو ۱۸۴‌میلیارد و ۴۱۹‌میلیون ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

سید مهدی عقدایی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز ۵۴۸‌میلیون و ۶۷۰‌هزارو ۵۷۰ سهم به ارزش یک‌هزارو ۸۴۷‌میلیارد و ۳۹۱‌میلیون ریال از سهام شرکت‌های دولتی در راستای خصوصی‌سازی توسط سازمان خصوصی‌سازی به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

وی میزان سهام دولتی واگذار شده به بخش‌خصوصی در اردیبهشت ماه سال‌جاری را نیز ۵۸۹‌میلیارد و ۸۴۸‌میلیون ریال ذکر کرد.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی از آمادگی سهام دو شرکت دولتی سازند آب و پیمانیر برای واگذاری به بخش‌خصوصی خبرداد و افزود: در هفته آینده ۴۹‌درصد سهام این دو شرکت به صورت مزایده توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌شود.