بورس- صاحبنظران و دست‌اندرکاران باید در خصوص شکل‌گیری شرکت بورس کالا و نحوه اجرایی کردن ادغام بورس‌های کالایی به تعامل با یکدیگر بپردازند. به گزارش روابط عمومی بورس کالای کشاورزی، بهزاد محمودی وایقان، عضو هیات مدیره بورس کالای کشاورزی، با بیان مطلب فوق در رابطه با ادغام بورس‌های کالایی، گفت: عده‌ای معتقدند با وجود یک بورس کالا بهتر است محدودیتی هم برای کارگزاری‌ها نباشد و کارگزاری‌ها به شکل واحد تمام کالاهای موجود را داد و ستد کنند.

وی در رابطه با لزوم تغییر نوع معاملات بورس‌های کالایی گفت: در این که باید هر چه سریع‌تر با برداشتن موانع موجود در معاملات بورس از ابزارهای مالی جدید استفاده کرد، شکی نیست به همین جهت از هم اکنون و با شکل‌گیری شرکت بورس کالا مسوولان امر باید به دنبال ایجاد شرکت‌های معتبر در همین جهت باشند.

محمودی با اشاره به تجربه بورس‌های معتبر جهان ادامه داد: ما باید در ابتدا و به سرعت از معاملات فیزیکی به سمت داد و ستد قبض انبار(بیجک) برویم، زیرا در بورس‌های معتبر دنیا معاملات فیزیکی از طریق قبض انبار و نه به صورت معاملات فیزیکی که در حال حاضر در ایران داریم، انجام می‌شود. قبض انبار یا بیجک علاوه بر بورس در بانک‌ها نیز معتبر است و جزو اوراق بهادار محسوب می‌شود. کشاورز پس از تحویل کالا به انبارهای معتمد بورس، قبض انبار را در تالار معاملات ارائه می‌کند و پس از گردش چندین باره این قبض، نفر نهایی قبض را خریده و برای گرفتن کالا به انبار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: دادوستد قبض انبار، پیش زمینه راه‌اندازی معاملات آتی و اختیار معامله است و بورس کالای کشاورزی برای رسیدن به این منظور می‌تواند از ظرفیت گسترده انبارهای شبکه تعاونی‌های روستایی سراسر کشور استفاده کند.

این عضو هیات‌مدیره بورس کالای کشاورزی در ادامه به مهم‌ترین اقدامات انجام شده توسط هیات مدیره بورس طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: پیگیری و پذیرش دادوستد چند کالا از جمله چای در تالار معاملات و پیگیری انتقال داد و ستد خریدهای توافقی دو محصول ذرت و زعفران به تالار معاملات بورس، از جمله اقدامات هیات مدیره طی ماه‌های اخیر است.

وی پیگیری رمزگذاری بین‌المللی کالاهای منتخب بورس توسط چند شرکت معتبر خارجی را از دیگر اقدامات هیات مدیره برشمرد و گفت: ما درصدد هستیم از طریق چند شرکت معتبر استانداردساز بین‌المللی، استاندارد کالاهای منتخب بورس را جهانی کرده و راه را برای صادرات آنها از طریق بورس آسان کنیم.

محمودی، فعال‌سازی شرکت‌های کارگزاری کم فعال و یا غیر فعال را از دیگر کارهای در دست اقدام هیات مدیره برشمرد و خاطرنشان کرد: با پیگیری هیات مدیره، تعدادی از شرکت‌های کارگزاری کم فعال، شروع به فعالیت کرده‌اند و غیر فعالان نیز درصدد فعال کردن شرکت‌هایشان هستند.

محمودی وایقان در ادامه در مورد ادغام افزود: مسائلی که در رابطه با نحوه شکل‌گیری باید در آن مورد بررسی شود درصد سهام کارگزاران، وضعیت کارگزاری‌های دو بورس در قالب بورس واحد و مدیریت بورس واحد است.

وی با انتقاد از اختصاص ۱۰درصد سهام برای کارگزاران گفت: با چنین درصدی امکان تاثیرگذاری کارگزاران در هیات مدیره شرکت بورس نخواهد بود و کارگزاران در هنگام انتخاب هیات مدیره یا باید یک کاندیدای واحد را داشته باشند و در عین حال با تعامل با سهامداران حقیقی به جایگاه بهتری در هیات مدیره بورس دست یابند.

وی همچنین گفت: باید تلاش کرد که درصد سهام کارگزاران را حداقل تا ۱۵درصد افزایش داد تا حقوق کارگزاران در هیات مدیره بورس کم رنگ نباشد.

وی در رابطه با نحوه فعالیت کارگزاری‌ها در بورس واحد گفت: آنچه باید در رابطه با نحوه فعالیت کارگزاری‌ها مشخص شود این که آیا کارگزاری‌ها می‌توانند تمام کالاهای موجود اهم از فلزات، نفت و کشاورزی را معامله کنند و یا این که با توجه به سوابق هر کارگزاری در بورس‌های موجود باید همان کالاها را معامله کنند.

شکست رکورد معاملات در بورس کشاورزی

بورس کالای کشاورزی روز سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه، شاهد فروش ۵هزار و ۷۵۵ تن کالا به ارزش ۱۰میلیارد و ۲۸۰میلیون ریال در تالار معاملات بود که بیشترین رکورد حجم و ارزش معاملات روزانه طی شش ماه گذشته به شمار می‌رود.

در این روز، ۲۵۳هزار و ۲۵ تن کالا در گروه‌های مختلف شامل ۲۳۵هزار و ۲۰ تن ذرت، ۱۷هزار و ۹۷۵ تن کنجاله و ۳۰ تن جو عرضه شد.

گروه ذرت با فروش ۵هزار و ۴۱۰ تن ذرت داخلی به ارزش ۹میلیارد و ۳۳۷میلیون و ۸۵۰هزار ریال به تنهایی و با در دست داشتن ۹۴درصد حجم و ۹۰درصد ارزش معاملات روزانه در جایگاه نخست معاملات ایستاد. در این گروه، ۴هزار و ۳۹۵ تن ذرت دزفول و یک‌هزار و ۱۵ تن ذرت مرودشت توسط مشتریان خریداری شد.

کارگزاران بورس کالای کشاورزی در گروه کنجاله، ۱۷هزار و ۹۷۵ کنجاله سویای داخلی و وارداتی عرضه کردند که ۳۱۵ تن آن شامل ۳۰۰ تن کنجاله سویا برزیل و ۱۵ تن کنجاله سویا بهشهر به ارزش ۸۸۹میلیون و ۵۰هزار ریال خریداری شد. در این گروه، هر کیلو کنجاله سویا پرک بهشهر به قیمت ۳۰۷۰ ریال و کنجاله سویا پلیت برزیل ۲۸۱۰ ریال به فروش رفت.

در گروه جو، ۳۰ تن جو دامی وارداتی از اوکراین بر روی تابلوی عرضه رفت که کل آن به قیمت هر کیلو ۱۷۷۰ ریال و به ارزش ۲۶میلیون و ۵۵۰هزار ریال خریداری شد.