گروه بورس - علیرضا باغانی: فسخ معامله تاریخی بورس تهران برای دومین روز پیاپی نیز بر روی دادوستد سهام در تالار شیشه‌ای تاثیر گذاشت. بانک پارسیان پس از فسخ معامله مزبور ۵میلیون صف فروش داشت که بخشی از آن معامله شد. در روز دوم پس از فسخ معامله هم ۱۸میلیون سهم این شرکت مورد معامله قرار گرفت و تنها ۲۰هزار سهم پارسیان منفی باقی ماند.

گفته می‌شود، سهم بانک پارسیان از سوی همان خریدار عمده، در بازار جمع‌آوری شده است، اما خریداری سهم بانک مزبور توسط برخی از سهامداران حقیقی بازار، این شایعه را تا حدی باطل می‌کند.

مهم‌تر از آن این که نقص فنی سیستم معاملاتی بورس در روز گذشته موجب شد تا دسترسی به آمار معاملات به راحتی امکان‌پذیر نباشد، این اتفاق همچنین موجب کند شدن معاملات شد. نقص فنی سیستم معاملات بورس برنامه بازگشایی ۱۳ نماد در روز گذشته را نیز منتفی کرد.

به گفته سازمان بورس، نقص فنی سیستم معاملات ابتدا در شهرستان‌ها اتفاق افتاد که پس از دقایقی به تهران هم رسید. به گفته برخی از کارگزاران، معاملات در شهرستان‌ها تنها در نیم‌ساعت نخست ساعات اولیه معاملات، امکان‌پذیر بود، ولی در ساعات بعدی، داد و ستد سهام تنها در تالار اصلی انجام می‌پذیرفت. حال باید از مسوولان سازمان پرسید، آیا در حالی که شهرستان‌ها به سیستم معاملات دسترسی نداشتند، می‌توان معاملات انجام‌شده در تالار اصلی را سلامت دانست؟

در این حال سازمان بورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که براساس گزارش‌های دریافتی از برخی از تالارهای استانی برای دسترسی به سامانه معاملاتی با مشکل فنی مواجه شده‌اند. لذا به منظور رعایت انصاف و عدالت، بازگشایی نمادهای پیغام‌ داده شده به جلسه معاملاتی بعدی موکول می‌شود.

افزایش درآمد سرمایه‌گذاری سایپا

گفته‌های بازار: سهامداران سرمایه‌گذاری سایپا از افزایش درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت سخن می‌گفتند. به گفته آنان، این شرکت در ۶ ماهه، حدود ۲۰درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها، درآمد کسب کرده است. گفته می‌شود، که سرمایه‌گذاری سایپا ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان درآمد از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی کرده بود که ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان یعنی ۶۰۰میلیون تومان بیشتر از پیش‌بینی‌ها محقق شده است.

شنیده‌های ما: حسین پناه مدیرعامل شرکت می‌گوید: در نیمه اول سال این افزایش را شاهد بودیم، اما باید منتظر بود که نیمه دوم هم پایان یابد، بعد در مورد آن نتیجه‌گیری و اطلاع‌رسانی کرد. چرا که ممکن است در راستای بهینه کردن پرتفوی شرکت تعدیلاتی داشته باشیم.

شناسایی زیان در آذرآب

گفته‌های بازار: از آذرآب نیز اخباری مبنی بر شناسایی زیان ناشی از انعقاد یک قرارداد سنگین دلاری به گوش می‌رسد. گفته می‌شود، قرارداد مزبور به صورت فاینانس بوده است. چندی پیش هم اخباری از فروش دفتر آذرآب در تهران جهت پوشش زیان شرکت مزبور به گوش می‌رسید، که شرکت این خبر را نه تایید کرد و نه تکذیب.

شنیده‌های ما: اما ما برای اطلاع از جزئیات قرارداد مزبور به‌رغم تماس‌های مکرر موفق به تماس با مسوولان مالی آذرآب نشدیم.

سود آبفر در گرو افزایش سرمایه

گفته‌های بازار: درباره آبفر که سال گذشته ۴۰ ریال زیان داده بود، گفته می‌شود که برای رهایی از منتقل شدن به تابلوی چهارم امسال شرکت مزبور، ۹۸ ریال سود اعلام می‌کند. تعیین سود مزبور با حمایت یکی از سهامداران عمده صورت می‌گیرد.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید: ما سودمان محقق خواهد شد، به شرطی که افزایش سرمایه داشته باشیم. نتیجه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی شرکت هم، قرار است هفته آینده از سوی کمیته افزایش سرمایه سازمان بورس اعلام شود.