گروه بورس- همایون دارابی- بازار دادوستد سهام در حالی امروز (شنبه) فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که در بعد تحولات کلان سیاسی، گزارش دکتر البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بعد از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر در بعد تحولات اقتصادی سخنان ناگهانی دکتر الهام در اعلام نظر ریاست‌جمهوری مبنی بر کاهش ۲درصدی سود تسهیلات بانک‌های دولتی و کاهش ۵درصدی سود تسهیلات بانک‌های خصوصی نیز شوک سنگینی را بر بازار وارد ساخت که این مساله سهام گروه بانکی و لیزینگی و در لایه دوم سهامداران بانک‌های خصوصی و شرکت‌های لیزینگی را به رکود کشید.

تشکیل صف فروش باورنکردنی ۴۲میلیون سهمی برای بانک پارسیان، ۴میلیون سهمی بانک کارآفرین و ۶/۱میلیونی لیزینگ ایران در روز چهارشنبه نشانه‌هایی از بروز این شوک در لایه اول و افت سنگین بهای سهام ایران‌خودرو به عنوان سهامدار عمده بانک پارسیان و کاهش ۴میلیون سهمی صف خرید سرمایه‌گذاری ساختمان به عنوان سهامدار بانک اقتصاد نوین از تبعات این تصمیم در لایه دوم بود.

در حال حاضر با توجه به تغییر عمده نرخ سود تسهیلات، تعیین ابعاد تاثیرات این تصمیم نیازمند زمان است.

به ویژه آنکه در این شرایط بار دیگر فروش اوراق مشارکت دولتی با نرخ ۵/۱۵درصدی برنامه‌ریزی شده است. در بررسی اولیه انتظار نمی‌رود کاهش سود تسهیلات بانکی به تغییر مسیر نقدینگی به سوی بازار سهام منجر شود، چرا که بعضی تصمیمات مسوولان و آسیب‌پذیری شرکت‌های بورسی از این تصمیمات،‌ جوی از ناپایداری را در بازار ایجاد کرده است.

همچنین انتظار می‌رود نقدینگی فشار اولیه‌ای را به بازار مسکن و در ادامه با همراهی انتظارات تورمی ناشی از مساله بنزین در بازار کالاهای مصرفی نیز تاثیر بر جای بگذارد.

تحولات ناگهانی رخ داده در روز چهارشنبه همچنین در بازار، تاثیرات دیگری را نیز بر جای گذاشت. کاهش هر چه بیشتر انگیزه در میان معامله‌گران که افت قیمت‌ها و به تبع آن کاهش ۲۵واحدی شاخص را به همراه آورد، در کنار تغییر نظر مسوولان بازار در عدم بازگشایی ۲۰نماد و بسنده کردن به بازگشایی ۸ نماد، از دیگر تاثیرات این تصمیم بود.

همچنین به‌رغم انتشار خبرهای اولیه برای بررسی مساله حجم مبنا در روز چهارشنبه، این جلسه نیز احتمالا تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

در بازار چه خبر بود؟

از سوی دیگر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و تشکیل صف‌های فروش که در مورد نماد بانک اقتصاد نوین این گردش با توجه به صف خرید روز سه‌شنبه و تبدیل آن به صف فروش ۴/۲میلیون سهمی قابل توجه بود، موجب شد تا معامله‌گران روز متفاوتی را از آغاز کنند.

در‌حال‌حاضر در گروه بانکداری و لیزینگ کارشناسان نظرات متفاوتی برای برون رفت بانک‌ها از شرایط جدید پیشنهاد می‌کنند. آنها بر این عقیده‌اند تمرکز بر قراردادهای مشارکتی که به جای قراردادهای مبادلاتی تمرکز دارند.

در گروه معدنی - فلزی روند کاهشی بهای فلزات از جمله کاهش بهای روی و مس شرایط این گروه را متاثر ساخته است.

دراین گروه کارشناسان بازار در پایان هفته شاهد دریافت اطلاعات و بازدید کارگزاران از دو شرکت در آستانه ورود به بورس شامل آلومینیوم ایران و فولاد خوزستان بودند. انتظار می‌رود این دو شرکت به ترتیب در ماه جاری و ماه آینده در تابلو درج شوند.

در گروه خودرویی انتشار خبرهای ضد و نقیض در مورد واردات قطعات و احتمال افت تیراژ تولید آن دسته از خودروهایی که درصد واردات سهم عمده‌ای در تولید آنها دارند از جمله خودروی تندر (ال - ۹۰)، ماکسیما، زانتیا، ریو و پروژه ۲۰۶ وجود دارد. در این شرایط ریسک آثار مساله بنزین نیز در این گروه وجود دارد.

در گروه پتروشیمی احتمال اعلامEPS سال مالی ۸۵ پتروشیمی خارک در حد رقم ۲هزار و ۷۰۰ ریال همچنان در این گروه به گوش می‌رسد.

بهای جهانی متانول در‌حال‌حاضر در نرخ ۲۴۰ دلار تثبیت شده جلوه می‌کند.