پرتفوی بورسی

مجموع ارزش پرتفوی بورسی این شرکت در پایان سال ۸۵، ۶۳۱۵۰۷۲میلیون ریال است که ۶۱درصد از مجموع این ارزش مربوط به سهام شرکت گل گهر و نزدیک به ۲۹درصد آن مربوط به سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو می‌باشد. به طوری که در دو ماه پایانی سال ۸۵ این شرکت به درصد مالکیت خود در سهام چادرملو افزوده است و با ثبت افزایش سرمایه شرکت چادرملو این انتظار وجود دارد که درصد مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری در این شرکت افزایش پیدا کند.

در هر صورت همان طور که مشخص است نزدیک به ۹۰درصد از مجموع ارزش پرتفوی بورسی به این دو شرکت اختصاص دارد و ۱۰درصد مابقی نیز شامل گالوانیزه فجر سپاهان و کابل‌های مخابراتی شهید قندی می‌باشد.

همچنین در پایان سال ۸۵ این شرکت بیش از ۲۴میلیون از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را با بهای تمام شده هر سهم تقریبا ۴۰۰ تومان در اختیار داشته، اما فولاد مبارکه اصفهان حجم ناچیزی از پرتفوی شرکت را تشکیل داده که چندان مورد توجه نیست.

پرتفوی غیربورسی

مجموع بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی نیز ۳۲۰۹۳۸میلیون ریال است که در شرایط حاضر برای مجتمع فولاد خراسان می‌توان ارزش روز بیشتری نسبت به بهای تمام شده آن در نظر گرفت و برای سایر شرکت‌های غیربورسی تقریبا ارزش روز متناسب با بهای تمام شده خواهد بود.

مجتمع فولاد خراسان در نیمه دوم سال ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و هدف از تاسیس آن ایجاد کارخانه‌ای با یک واحد فولاد سازی به ظرفیت ۶۵۰هزار تن و یک واحد ریخته‌گری با ظرفیت ۶۳۰هزار تن شمش و یک واحد نورد به ظرفیت ۵۵۰هزار تن مقاطع سبک ساختمانی در سال و سرمایه آن ۵۰۰میلیارد ریال است که پیش‌بینی سود آن برای سال جاری بیش از ۱۹۲میلیارد ریال است، پس با نسبت P/E معادل ۴ مرتبه حداقل می‌توان برای این شرکت ۷۷۰میلیارد ریال ارزش تعیین کرد که با توجه به سهم ۹۲/۲۲درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات در این شرکت می‌توان بیش از ۱۷۶میلیارد ریال ارزش فولاد خراسان را در پرتفوی غیربورسی معادن و فلزات قیمت‌گذاری کرد.

از دیگر شرکت‌های غیربورسی که در آینده می‌تواند بر پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری بسیار تاثیر‌گذار باشد، باید به سنگ‌آهن زمین که از اواخر سال ۸۷ به بهره‌برداری می‌رسد با تولید ۱۰میلیون تن کنسانتره که به ۱۰میلیون تن گندله تبدیل می‌شود، اشاره کرد. همچنین شرکت فولاد ارفع که از سال ۸۸ به بهره‌برداری می‌رسد. در سال ۸۹ سود آن بالغ بر

۵۰۰میلیارد ریال می‌شود که جدیدا شرکت سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم درصد مالکیت خود را در آن به ۳۵درصد رسانده است.

برآورد NAV

با توجه به ارزش پرتفوی بورسی و در نظر گرفتن پرتفوی غیربورسی در مجموع می‌توان ۶۶۹۴۰۱۰میلیون ریال ارزش برای آن تعیین کرد و با توجه به بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلندمدت حقوق صاحبان سهام برای پایان سال ۸۵ می‌توان ۵۷۴۸ریال NAV برای شرکت در نظر گرفت.

چشم‌انداز NAV

همان طور که گفته شد بیش از ۶۱درصد از پرتفوی بورسی و ۵۸درصد از کل پرتفوی مربوط به ارزش سهام شرکت سنگ آهن گل گهر با قیمت ۳۱۰۰ تومان بوده است و با قیمت‌های کنونی ۲۵۰۰تومان شرکت سنگ‌آهن گل گهر NAV سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ۵۱۵۳ریال بالغ خواهد شد.

اما با توجه به طرح‌های گندله‌‌سازی شرکت چادرملو و سنگ آهن گل‌گهر و چشم‌انداز مثبت سود‌آوری آنها خصوصا برای سال ۸۷ اگر قیمت آتی این دو شرکت را به ترتیب ۱۰۰۰تومان و ۳۵۰۰تومان در نظر بگیریم به ۷۱۴۵ریال NAV به ازای هر سهم می‌رسیم.

ضمن اینکه با افزایش سودآوری شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز دچار تحول می‌شود، به طوری که انتظار می‌رود برای سال مالی آتی تنها ۵۲۰ریال درآمد به ازای هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری تنها ناشی از سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها باشد که بدین ترتیب سود قابل تقسیم شرکت نیز بالا خواهد رفت.

منبع: بولتن آریا سهم