لیزینگ صنعت و معدن 300ریال سود تقسیم کرد
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت لیزینگ صنعت و معدن (سهامی‌‌عام) روز گذشته با حضور 90درصد از صاحبان سهام این شرکت در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در ابتدای جلسه به اتفاق آرا، ابراهیم صادقی، نماینده بانک صنعت و معدن به عنوان رییس مجمع انتخاب شده و آقایان بهمن ایل‌بیگیان به نمایندگی از سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و محمد وحیدی به نمایندگی از سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز به عنوان ناظران این جلسه انتخاب و معرفی شدند. مهندس محمدرضا هزارخانی، مدیر عامل شرکت هم دبیری جلسه را عهده‌دار شد.
بنابراین گزارش، سهامداران لیزینگ صنعت و معدن پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و حسابرس قانونی صورت‌های مالی این شرکت را مورد تصویب خود قرار داده و با پرداخت 300ریال سود به ازای هر سهم موافقت کردند، این در شرایطی است که سیاست کاهش نرخ سود بانک‌ها و لیزینگ‌ها، شرکت‌های لیزینگ را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است. این گزارش می‌افزاید: موسسه حسابرسی هشیار بهمند در مجمع لیزینگ صنعت و معدن به عنوان حسابرس قانونی شرکت انتخاب شد. تعیین روزنامه کثیر‌الانتشار و حق‌الحضور اعضای هیات مدیره هم از دیگر مصوبات این مجمع بود.
خلاصه‌ای از گزارش هیات‌مدیره به مجمع
وضعیت معاملات سهام شرکت در بورس اوراق‌بهادار تهران به این شرح است:
تعداد سهامداران شرکت در پایان سال مالی بالغ بر ۴۳۱۴ شخص بوده که در تاریخ تهیه گزارش تغییری نداشته است.
اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده بر روی سهام شرکت در پایان سال مالی و تاریخ تهیه گزارش به شرح جدول شماره یک است:


سرمایه و تغییرات آن
سرمایه شرکت در سال مالی ۱۳۸۴ معادل ۴۰۰میلیارد ریال بوده است.
ضمنا خاطرنشان می‌شود براساس مجوز مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام مورخ 16/9/1383 اختیار افزایش سرمایه شرکت به 600میلیارد در یک یا چند مرحله به هیات‌مدیره واگذار شده است.
منابع تامین مالی
منابع مالی تسهیلات اعطایی در سال 1385 از طرق زیر تامین شده است:
الف- اقساط وصولی تسهیلات پرداختی از محل منابع مالی داخلی.
ب- مبالغ وصولی از محل سایر درآمدهای مکتسبه.
ج- منابع مالی تامین شده از محل قراردادهای عاملیت وجوه بانک صنعت و معدن.
د- تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی.
شایان ذکر است قراردادهای عاملیت به قراردادهایی اطلاق می‌شود که طبق مفاد آن، تامین منابع مالی مورد نیاز یا تامین موارد اجاره بدون طلب وجه از شرکت لیزینگ جزو تعهدات طرف مقابل و وصول و استرداد وجوه تامین شده یا ثمن موارد اجاره توام با سود مورد توافق در قالب اقساط تعیین شده جزو تعهدات لیزینگ قرار می‌گیرد و شرکت لیزینگ متعهد بازاریابی و اعتبارسنجی مشتری بوده و در قبال وصول و استرداد اقساط از طرف مقابل کارمزد دریافت می‌کند. در سال ۱۳۸۵ شرکت لیزینگ صنعت و معدن طی قرارداد عاملیت وجوه بانک صنعت و معدن (پنج جانبه هپکو) مبلغ ۵۰۳۶۸میلیون ریال تسهیلات به معدنکاران پرداخت کرده است.
زمینه‌های فعالیت‌ شرکت
شرکت در سال ۱۳۸۵ در زمینه‌های زیر فعالیت داشته است:
- اعطای تسهیلات به بخش حمل‌ونقل (متقاضیان خرید خودروهای کار سبک و سنگین)
- اعطای تسهیلات به بخش پزشکی.
- اعطای تسهیلات به بخش صنعت.
- اعطای تسهیلات به بخش معدن.
- اعطای تسهیلات به بخش پیمانکاری.
برنامه‌های آتی
پیش‌بینی میزان تسهیلات اعطایی و طرق تامین منابع مالی با عنایت به مانده قابل استفاده انتقال یافته قراردادهای عاملیت وجوه از سال مالی قبل، میزان تسهیلات قابل پرداخت از محل منابع داخلی و قراردادهای عاملیت در حدود 611560میلیون ریال در برنامه سال 1386 پیش‌بینی می‌شود. در خصوص تامین منابع مالی موردنیاز در سال 1386 موارد ذیل شایان ذکر است:
براساس مذاکرات انجام گرفته فیمابین بانک صنعت و معدن، شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو)، وزارت صنایع و معادن و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۱۳۸۳ مقرر است سالانه حدود ۲۰۰دستگاه ماشین‌آلات معدنی عمدتا شامل لودر و بلدوزر به معدنکاران معرفی شده از سوی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران از محل وجوه عاملیت تخصیص یابد. عامل قرارداد مذکور شرکت لیزینگ صنعت و معدن خواهد بود.
منابع داخلی به دلیل عدم احتساب هزینه‌های مالی و امکان مصارف وجوه با توجه به مصوبات و سیاست‌های هیات‌مدیره تاثیر عمده‌ای در میزان سودآوری شرکت دارد. با عنایت به برنامه‌های در دست اقدام در خصوص لیزینگ مرز گذر و نیاز به تامین سرمایه قابل توجه، کارشناسی‌های لازم به منظور تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز، در دست بررسی بوده و پس از ارائه طرح توجیهی مناسب و تایید حسابرس و بازرس قانونی، همچنین کسب نظر سازمان بورس اوراق بهادار تهران، برنامه افزایش سرمایه در دستور کار شرکت قرار خواهد گرفت.
سررسید تسهیلات دریافتی از بانک صنعت و معدن به مبلغ ۱۶۰میلیارد ریال به تاریخ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۶ است. براساس مصوبه هیات‌مدیره بانک مذکور، شرکت لیزینگ صنعت و معدن می‌تواند با پرداخت سود سالانه و بیست درصد از اصل تسهیلات دریافتی نسبت به تمدید بازپرداخت تسهیلات تا پنج‌سال اقدام کند.
بودجه سال آتی
با عنایت به عدم حصول قطعیت نرخ سود تسهیلات اعطایی برای سال ۱۳۸۶، ارائه EPS سال‌جاری با رعایت جنبه‌های محافظه‌کارانه تا اعلام نرخ نهایی توسط شورای پول و اعتبار و پس از بررسی و تایید حسابرس مستقل، به تعویق خواهد افتاد. لیکن شرکت با اتخاذ تدابیری از جمله انعقاد قراردادهای عاملیت، پیمانکاری، تسهیلاتی، پرتفوی متنوعی از مصارف را جهت دستیابی به EPS مورد انتظار سهامداران محترم در دست اقدام دارد.
سایر برنامه‌های آتی
با عنایت به هدف اصلی شرکت که گسترش خدمات لیزینگ در بخش صنعت و معدن و سایر بخش‌های اقتصادی مرتبط با ساماندهی شرکت مادر تخصصی است، هیات‌مدیره اعتقاد راسخ دارد، در راستای هدف فوق همگام با ارتقای سطح فعالیت شرکت و ایجاد درآمد مورد انتظار سهامداران محترم افزایش اشتغالزایی، افزایش نقش لیزینگ درتوسعه صنعت و معدن، افزایش سهم لیزینگ در بازار سرمایه‌گذاری، توسعه لیزینگ مرزگذر و فعال نمودن طرح‌های زود بازده و نهایتا افزایش تولید ناخالص ملی را شاهد خواهیم بود.
چشم‌انداز (VISION) شرکت لیزینگ صنعت و معدن نیز پیشگامی در عرصه ارائه خدمات عملیاتی و راهبردی فعالیت‌های لیزینگ در حوزه صنعت و معدن در ایران اسلامی و منطقه تا سال 2010 میلادی می‌باشد.
لذا موارد ذیل رئوس سایر برنامه‌های آتی شرکت خواهد بود.
اعمال مدیریت در جهت توسعه منابع مالی با استفاده از ابزارهای متنوع به منظور تجهیز منابع حضور موثر در بازارهای داخلی و خارجی و افزایش سهم بازار مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت ارتقای منابع انسانی و باز مهندسی فرآیندها استقرار نظام برنامه‌ریزی یکپارچه UPPS،Unified Policy Planning System و دستیابی به نظام استراتژیک و تدوین سند توسعه و طرح تجاری (Business Plan) براساس الگوی بانک صنعت و معدن.