سینا- حفظ موقعیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه فقط از طریق عرضه سهام این شرکت در بورس امکان‌پذیر است‌. هادی حق شناس نماینده بندر انزلی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام این مطلب‌، گفت‌: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکت‌های سودده دولت است که به خاطر بدهی به سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی کشور درصدی از سهام آن واگذار شد، ولی با توجه به ساختار مدیریتی و نوع فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بازارهای بین‌المللی و اینکه هزینه‌ها و درآمدهای این شرکت تحت کنترل است‌، واگذاری آن به بورس از لحاظ قانونی ایرادی ندارد.

ضمن اینکه این شرکت برای حفظ موقعیت خود در منطقه نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد دارد که امکان این افزایش سرمایه فقط از طریق عرضه سهام فراهم می‌شود. وی عمر ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را حدود ۱۴ تا ۱۵سال اعلام کرد و گفت‌: عمر برخی از کشتی‌ها هم‌اکنون به بیش از ۱۷ تا ۱۸سال هم می‌رسد و این در حالی است که متوسط سن ناوگان کشتیرانی حداقل باید به ۱۰سال برسد. حق‌شناس با اشاره به اینکه قیمت کوچک‌ترین کشتی جمهوری اسلامی ایران حداقل ۳۰ تا ۴۰میلیون دلار است‌، گفت‌: با این وجود نوسازی ناوگان قطعا به سرمایه زیادی نیاز دارد.

نماینده بندر انزلی در مجلس همچنین تاکید کرد که شرایط برای واگذاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بورس از سال آینده مهیا است‌. پیش از این نیز مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که این شرکت آمادگی دارد در صورت تائید سهامداران (صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی‌) برای سال آینده وارد بورس شود. به گفته وی برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به ناوگان ملی کشور، حداقل باید ۷/۱میلیارد دلار هزینه ساخت کشتی شود. محمدحسین داجمر، میانگین سن ناوگان کشتیرانی جهانی را ۳/۱۲سال دانسته و افزوده بود: در ایران این رقم به ۶/۱۵سال می‌رسد که در صورت عدم سرمایه‌گذاری درتوسعه ناوگان و جایگزینی شناورهای فرسوده‌، حتی با استفاده از حداکثر توان داخلی در ۱۰سال آینده، شاهد سیر نزولی در ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی کشور خواهیم بود.