دنیای اقتصاد- روز گذشته برای دومین بار ۲۰۱میلیون و ۲۹۶هزار سهم از مجموع ۳۳۱میلیون و ۵۰۰هزار سهم شرکت هپکو به صورت بلوکی در بورس تهران عرضه شد و سهام شرکت مزبور، بدون وجود هیچ رقیبی به خریدار قبلی یعنی کارگزاری مفید فروخته شد. انجام دوباره معامله ۷۰۴میلیارد ریالی

واگن سازی کوثر دوباره سهام مدیریتی هپکو را خرید

گروه بورس- علیرضا باغانی: روز گذشته برای دومین بار ۲۰۱میلیون و ۲۹۶هزار سهم از مجموع ۳۳۱میلیون و ۵۰۰هزار سهم شرکت هپکو به صورت بلوکی در بورس تهران عرضه شد.

به دنبال عرضه ۷۲/۶۰درصد از سهام بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی، هیچ‌یک از رقبای قبلی در رقابت بر سر خرید این میزان سهم هپکو شرکت نکردند.

بر این اساس، سهام شرکت مزبور، بدون وجود هیچ رقیبی به خریدار قبلی یعنی کارگزاری مفید فروخته شد.

کارگزاری مفید سهام مدیریتی هپکو را برای دومین بار طی سال‌جاری برای شرکت واگن‌سازی کوثر خریداری کرده است.

در پی خرید سهام مدیریتی هپکو از سوی واگن‌سازی کوثر، از این شرکت خبر می‌رسد که پیگیری شکایت حقوقی شرکت مزبور که به دلیل ابطال معامله‌ اول در مراجع قضایی مطرح شده بود، ادامه پیدا نخواهد کرد.

با این وصف، شرکت واگن‌سازی کوثر با توجه به پرداخت نزدیک به ۲۱میلیارد تومان در معامله اول، در عمل مالک قانونی سهام مدیریتی هپکو می‌شود.

پیش از این معامله اول سهام هپکو به بهانه واریز نشدن الباقی ثمن معامله از سوی خریدار از سوی شورای‌عالی بورس باطل شده بود.

در همین حال ابراهیم سلیمانی خوشرو یکی از مسوولان سازمان خصوصی‌سازی گفته که سهام مدیریتی هپکو با اقساط ۵/۴ساله، ۲۵درصد نقد و ۷۵درصد به صورت اقساط به فروش رفته است، این در حالی است که خریدار در معامله قبلی باید ۳۰درصد از وجه معامله را پرداخت می‌کرد، با این حساب، خریدار ظرف ۹روزکاری فرصت دارد که به پرداخت ۲۵درصد از ارزش معامله ۷۰۴میلیارد ریالی این شرکت به صورت نقد بپردازد.

بر اساس گفته‌های فوق‌الذکر مدیر واگذاری سازمان خصوصی سازی، برای قطعیت معامله بلوکی هپکو، دیگر نیازی به پرداخت وجه از سوی واگن‌سازی کوثر نیست، چرا که ۲۰میلیارد تومان پرداخت شده توسط شرکت بیش از ۲۵درصد از ثمن معامله است. با حساب شرکت مزبور مالک این بلوک مدیریتی به شمار می‌رود.

در نقطه‌ای دیگر از تابلوی تالار شیشه‌ای، ۲۴/۲درصد از سهام بانک پارسیان به صورت دو بلوک در بازار عرضه شد. عرضه دو بلوک مزبور با استقبال معامله‌گران مواجه شد و برای هر یک از بلوک‌های مزبور سه رقیب جدی به وجود آمد. به‌دلیل کنار نکشیدن رقبا برای خرید ۲۴/۲درصد از سهام بانک پارسیان، ‌ادامه رقابت به روز یکشنبه موکول شد.

این رقابت موجب شد تا ارزش هر سهم بلوک ۶۱میلیون سهمی بانک پارسیان (۲۴/۱درصدی) متعلق به شرکت کنزاینوستمنت به ۱۸۷۸ ریال و ارزش هر سهم بلوک ۵۰میلیون سهمی (۱درصدی) عبدالوهاب قاضی به ۱۸۴۶ریال افزایش یابد.

از سرمایه‌گذاری تدبیر و ایران‌خودرو به توان رقبای معامله خرید ۲۴/۲درصد از سهام بانک پارسیان یاد می‌شود. دیروز همچنین سازمان خصوصی سازی اقدام به عرضه ۷۲/۶درصد از سهام شرکت لاستیک البرز در تابلوی چهارم با قیمت یک هزارو ۱۳۳ریال کرد که ظاهرا بلوک مزبور خریداری نداشت.