بازار در انتظار اخبار جدید

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت کاری خود را آغاز می‌کند که معامله‌گران در انتظار دریافت خبرهای جدید در حوزه متغیرهای کلان موثر بر بازار هستند. در هفته گذشته بازار سهام با خوشبینی نسبت به تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک مسوولان سیاست خارجی کشور در آستانه پایان ضرب‌الاجل دو ماهه شورای امنیت، معاملات خود را برنامه‌ریزی کردند که این امر معاملات مناسبی را در بازار رقم زد. امری که به رشد ۳/۵۲واحدی شاخص کل و ۲/۱۸۱واحدی شاخص بازده نقدی و قیمت منجر شد، هر چند که با به پایان رسیدن بخش عمده عرضه سهام ملی مس، بازار در دو فاکتور اساسی حجم معاملات به میزان ۷/۶۹درصد و شمار خریداران معادل ۹/۳۵درصد افت را از خود نشان داد.در حال حاضر اکثر کارشناسان بازار به دنبال دریافت نتایجی ملموس از تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک در هفته گذشته هستند. امری که با خبرهای اولیه منتشره در مورد این مذاکرات متفاوت باشد.

ابهامات ۸۶

بازار سهام در حال حاضر همچنین در انتظار روشن شدن جهت‌گیری کلی بودجه سال ۸۶ کشور است. احتمالا تغییرات اساسی در این لایحه در مجلس و بروزدشواری‌های اجرایی در این زمینه می‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت سرمایه‌گذاران را با تردید جدی مواجه سازد. اعلام و اتخاذ سیاست‌های متناقض اقتصادی همچنین باعث ابهام کارشناسان شده است.

تصویب انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی که سال گذشته برخی از نمایندگان مخالفت شدیدی با انتشار این اوراق از خود نشان می‌دادند، افزایش نرخ سود تسهیلات اعطایی به طرح‌های زودبازده اقتصادی در شرایطی که برخی از مدیران دولتی از کاهش سود تسهیلات بانکی در سال ۸۶ سخن می‌گویند، پارادوکس افزایش هزینه‌های تولیدی دستگاه‌های دولتی و طرح تثبیت قیمت‌ها، تاکید بر واردات گسترده در برابر احتمال ورود کشور به شرایط دشوار افت بهای نفت، مساله بنزین و همچنین احتمال اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به هزینه‌های جاری دولت در سال آینده همگی از جمله مواردی هستند که برنامه‌ریزی بلندمدت اقتصادی را در بازار سرمایه با دشواری مواجه ساخته است.

برآیند چنین ابهاماتی ، موجب شده است در بازار سهام در عمل هیچ یک از گروه‌های سهام به صورت ملموس فاقد ترجیح و مزیت واضح بر دیگر گروه‌ها باشند، که این امر احتمال رشد بازار را در میان‌مدت با دشواری مواجه خواهد ساخت.

از این رو به نظر می‌رسد بازار با توجه به ورود سهام جدید به آن به ویژه تجربه ورود شرکت ملی صنایع مس و در آینده نزدیک فولاد مبارکه و چندین شرکت دیگر در حال تجربه شرایطی است که همچون سال‌های نخست دور جدید فعالیت بورس پس از انقلاب بازار با سهام دارای پتانسیل اما با قیمت اندک مواجه شود. تجربه‌ای که در دهه ۷۰ و ۸۰ رشدهای فوق‌العاده‌ای را (به‌رغم ضعف‌های پیشین خود) در مقاطعی که بازار با آرامش از سوی متغیرهای کلان مواجه بود تجربه کرد. از این رو به نظر می‌رسد بازار در خلال ماه‌های آینده در شرایط جمع‌شدن پتانسیل رشد در بازار بدون نمایش روند صعودی باشد، تا در زمانی مناسب پتانسیل ذخیره شده توسط شرکت‌های جدید به بازدهی بالای بازار منجر شود. در چنین شرایطی انتظار می‌رود معامله‌گران با تجربه، استراتژی خرید و نگهداری را به استراتژی خرید و فروش در مورد سهام تازه‌وارد به بازار ترجیح دهند.

بازگشت بازارهای جهانی

پس از قریب به سه هفته ضعف بازارهای جهانی اکثر قیمت‌ها در بازار جهانی رو به صعود گذاشته است فلز مس در معاملات جمعه شب تحت‌تاثیر تقویت تقاضا از سوی چین و ایالات‌متحده تا رقم ۵هزار و ۷۶۷دلار در هر تن (دامنه نوسان ۵۶۴۷ تا ۵۷۶۷دلار در هر تن) افزایش یافت، بهای روی نیز رشد مناسبی را تجربه کرد و به ۳هزار و ۴۴۵دلار در هر تن (دامنه نوسان ۳۴۱۱ تا ۳۴۴۵دلار در هر تن) رسید، در بازار محصولات پتروشیمی نیز رشد اندک بهای جهانی نفت تاثیرات مثبت هر چند اندکی را در بهای اکثر محصولات پتروشیمی، به جز بهای متانول که روند کاهشی به خود گرفته است، بر جای گذاشت.

در بازار چه خبر بود؟

در معاملات روز چهارشنبه تلاش اکثر معامله‌گران به تکمیل روند جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش متمرکز بود. نمادهایی نظیر نوسازی ساختمان تهران، بانک کارآفرین، خدمات انفورماتیک، سیمان فارس و خوزستان، سیمان کارون، سرمایه‌گذاری پتروشیمی و بانک اقتصاد نوین نمادهایی بودند که این روند در آنها به چشم می‌خورد. از سویی برخی دیگر از نمادها از جمله لیزینگ ایران، سامان‌گستر، سرمایه‌گذاری گروه بهشهر، تایدواتر خاورمیانه و آهنگری تراکتورسازی نیز با آغاز روند جمع‌آوری صف‌های فروش مواجه شدند که این امر، در صورت تداوم خوش‌بینی معامله‌گران ادامه خواهد یافت.

در بازار چهارشنبه گروه معدنی با توجه به وضعیت نمادهای ملی مس، چادرملو و نگین طبس صدرنشین بازار تلقی می‌شد، هر چند که با توجه به ضعف کلی بازار به لحاظ حجم و مشارکت معامله‌گران در بازار، این صدرنشینی چندان مقتدرانه نیست. گروه معدنی در شرایطی صدرنشین بازار شده است که گروه تجهیزات در سه نماد عمده تراکتورسازی ایران، هپکو و کمباین‌سازی عرضه‌هایی را متحمل شد و در دو نماد اول صف‌های خرید آنها در هم شکست. در نماد هپکو بروز بحث‌های مربوط به اعلام شکایت واگن‌سازی کوثر باعث بروز نگرانی‌هایی شده است که این امر تداوم رشد این نماد را با مشکل مواجه ساخت.

در گروه خودرویی روند رشد پیش از موعد نمادهای این گروه روز چهارشنبه نیز در نمادهای اصلی این گروه از جمله ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل و سایپا ادامه داشت. در گروه بانکداری روند جمع‌آوری صف فروش نماد بانک کارآفرین با خرید بیش از نیم درصد سهام این بانک در روز چهارشنبه تکمیل شد. در گروه ساختمانی نماد سرمایه‌گذاری ساختمان با توجه به وضعیت خاص سهامداران این شرکت که هر گونه عرضه سهام را در تعداد بالا با مشکل مواجه می‌سازد، با صف خرید بدون تحرک مواجه ساخت.

بازار داد و ستد سهام همچنین در انتظار رقم خوردن برخی از معاملات عمده در هفته آتی و تاثیرات آن بر معاملات بازار است، سه معامله عمده در روز شنبه (امروز) شامل عرضه بلوک مدیریتی هپکو شامل ۷۲/۶۰درصد سهام این شرکت در نرخ پایه ۳هزار و ۵۰۰ریال، عرضه دو بلوک ۳۶/۳درصدی لاستیک البرز در تابلوی چهارم و عرضه حدود ۲/۲درصد بانک پارسیان در نرخ پایه یک هزار و ۸۰۰ریال سرآغاز معاملات عمده هفته آتی خواهند بود. معاملاتی که در شرایطی رقم خواهند خورد که کارشناسان و معامله‌گران در انتظار دریافت نتایج مذاکرات مسوولان سیاست خارجی کشور در هفته گذشته خواهند بود.