گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم تلاش اولیه برای جمع‌آوری صف‌های فروش همچنان شرایط ضعیف خود را ادامه داد. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تلاش برای جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش بودند. در این تلاش نمادهایی نظیر سایپا، گروه بهمن، زامیاد، نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، ایران ترانسفور و پتروشیمی کرمانشاه با جمع‌آوری صف‌هایی همراه شدند اما با درگیر شدن مجدد برخی از نمادها در صف‌های فروش از هیجان بازار کاسته شد. دیروز نمادهایی نظیر نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی کرمانشاه و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند مجددا به صف فروش رفتند تا نگاه‌ها به سوی تلاش‌های امروز معامله‌گران حامی بازار باشد.

در همین حال دیروز همچنان برخی از سهامداران عمده سهام شرکت‌های زیر‌مجموعه خود را در صف‌های فروش رها کردند؛ نمادهایی نظیر بانک تجارت با صد سهم، مخابرات ایران با ۴۷هزار و ۱۰۰سهم، البرزدارو با یک سهم، پالایشگاه تبریز با ۱۲هزار و ۴۰۷ سهم، سرمایه‌گذاری ملی با ۶هزار و ۹۲۲سهم و پتروشیمی فن‌آوران با ۱۰ سهم معامله شده، بزرگانی بودند که در صف فروش رها شده‌اند. از سوی دیگر مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه به ویژه بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار با مشارکت جمعی از نهادهای دولتی، فعالان حقوقی بازار، بانک‌ها و موسسات مالی معتبر طرح راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بازار سرمایه را ارائه‌ کرده‌اند.

باقرتبار افزود: این صندوق با هدف ایجاد ثبات در بازار سرمایه و توسعه آن و در راستای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام و بالا بردن ضریب نقدشوندگی در بورس راه اندازی خواهد شد تا در شرایطی خاص که بازار با رکود مواجه شده یا در صورتی که حباب قیمتی در قیمت سهام مشاهده شود، پا به میدان عمل می‌گذارد.

کارشناسان بازار معتقدند با توجه به تداوم افت شاخص در دو ماه اخیر و عدم حمایت کافی، در این مرحله بازار با نیاز به نقدینگی بسیار زیادتری مواجه است و در صورت عدم حمایت کافی، بازار می‌تواند به فاز رکودی قابل ملاحظه‌ای وارد شود.

همزمان با معاملات دیروز معامله‌گران شاهد تحولاتی نیز در بیرون بازار بودند؛ در مهم‌ترین موضوع‌ها دیروز در نشانه‌ای دیگر از اقتصاد انقباضی خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری همه کارکنان دولت می‌توانند تا ۵۰ درصد حقوق و مزایای خود را در قالب اضافه‌کاری دریافت کنند و ۲۰ درصد کارمندان به تشخیص رییس دستگاه و با معیار نیاز دستگاه به خدمات آنها از این قاعده مستثنی هستند. اما طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر حذف اضافه‌کاری و حق دوری از مرکز و بدی آب و هوای کارمندان با هدف کاهش هزینه‌های دولت منتشر شده است.

دیروز همچنین بازار ارز شاهد اوج‌گیری نرخ دلار بود، جایی که برای چهارمین روز کاری پی‌در پی نرخ دلار با رشد ارزش همراه شد. اعلام افزایش قریب‌الوقوع نرخ مرجع دلار موجب شد تا دلار بتواند نزدیک به ۵درصد در یک روز افزایش یابد. این رشد یک روزه دلار موجب برهم ریختن نظم قیمت‌ها در بازار شده است که همین امر نیز داد‌و‌ستد‌ کالاها را عملا متوقف کرده است. در همین حال رشد قیمت دلار وضعیت شرکت‌های خودرویی، تجهیزات، دارویی و تمامی دارندگان بدهی ارزی را متاثر می‌سازد.

در بازار دیروز در گروه فولادی معامله‌گران برای دقایقی با صف خرید ذوب‌آهن اصفهان همراه شدند. روز یکشنبه بورس کالا با رشد قابل ملاحظه نرخ میلگرد ذوب‌آهن اصفهان به میزان ۹درصد همراه شد که این معاملات با تایید ناظر بورس نهایی شد. دیروز انتشار برخی اخبار درباره نوسان نرخ ارز و برخی مسائل دیگر عملا قیمت‌های بازار مقاطع فولادی رشد قابل توجهی داشت.

براساس این گزارش شمش وارداتی در مبادی ورودی کشور عملا به حدود ۱۴۳۰ تومان در هر کیلو رسیده که با محاسبه هزینه‌ تولید میلگرد، هزینه حمل داخلی و سود متعارف تولید‌کننده، قیمت تمام شده میلگرد به حدود ۱۶۵۰ تومان در هر کیلو می‌رسد.

یکی از مسائل مهمی که در این وضعیت موثر است، کاهش ۲۳ درصدی واردات در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۸۹ است که عملا تعادل و تناسب بین عرضه و تقاضا را در بازار به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین به دلیل اینکه فشار تقاضای مقاطع طولی فولادی در بورس کالا عملا بر سه یا چهار تولید‌کننده وارد می‌شود، این امر می‌تواند عدم تعادل تقاضا و عرضه را بیشتر نشان ‌دهد.

نکته دیگری که در رشد قیمت‌های فولادی موثر است، موضوع عدم تخصیص ارز مرجع به واردات فولاد و همچنین اظهارات برخی مسوولان‌ درباره افزایش نرخ ارز مرجع است که به انتظارات تورمی دامن زده و موجب پیش‌بینی افزایش قیمت در میان فعالان بازار فولاد شده است.

ذوب‌آهن سود سال جاری خود را برمبنای نرخ یک هزار و ۵۰۰ریالی پیش‌بینی کرده که نرخ کنونی بسیار با نرخ پایه این شرکت متفاوت است.

در گروه خودرویی دیروز یک درصد از سهام سایپا در نرخ ۴درصد معامله شد. این بلوک احتمالا در چارچوب بازگشت سهام مصادره شده سایپا صورت گرفته است. این معامله مثبت به همراه معامله مثبت بانک پارسیان دیروز مهم‌ترین مانع از سقوط شاخص به زیر ۲۴هزار واحد بود.

در همین حال دیروز سایپا از زیر قیمت صد تومان (قیمت اسمی) مجددا به بالای این مرز بازگشت. هرچند که شانس زیادی برای عدم بازگشت این نماد و همچنین دیگر خودروسازها به زیر قیمت اسمی متصور نیست، چراکه افزایش نرخ ارز تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر شرکت‌های خودرویی دارد.

معاون گروه سایپا به فارس گفت: کاهش قیمت سهام فقط مربوط به شرکت سایپا نبوده و اکثر شرکت‌های بزرگ بورسی با چنین وضعیتی روبه‌رو‌ هستند که ناشی از عواملی چند و تحت تاثیر فشار فروش است.

امیری ادامه داد: در این میان سهامداران عمده از امروز اقدام به حمایت و جمع‌آوری سهام کرده‌اند که در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.

امیری در برابر این سوال که آیا شایعه تعدیل منفی سود آوری گروه سایپا صحت دارد یا خیر؟ پاسخ داد: خیر. چنین شایعه‌ای صحت ندارد، چرا که در گزارش سه ماهه ارائه‌ شده به سازمان بورس، پیش‌بینی سود هر سهم سایپا تعدیل نداشت.

در گروه سیمانی دیروز اعلام شد، سرمایه‌گذاری سپه در نظر دارد ۴/۲۰ درصد از سهام سیمان داراب را دوشنبه آینده به صورت نقد و اقساط و به قیمت پایه هر سهم ۴ هزار و ۲۷۲ ریال واگذار کند تا درصورت معامله از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

براین اساس ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم سیمان داراب به قیمت پایه هر سهم ۴ هزار و ۲۷۲ ریال به صورت یکجا و نقد یا ۱۵ درصد نقد و مابقی اقساط در روز دوشنبه ۲۳ مردادماه روی میز فروش گذاشته شود.

در گروه هلدینگی دیروز شرکت سرمایه‌گذاری غدیر طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مقدمات افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل سود انباشته که باعث افزایش سرمایه شرکت از سطح ۱۲۰۰ میلیارد تومانی فعلی به سطوح ۱۸۰۰ میلیارد تومان خواهد شد، انجام پذیرفته است.

در گروه انفورماتیک دیروز نماد کارت اعتباری کیش بازگشایی شد که با افت قیمت قابل ملاحظه‌ای همراه شد. کاهش شدید سود شرکت موجب نگرانی از وضعیت اقتصادی این شرکت پس از راه‌اندازی شبکه کارت‌های بانکی (شاپرک) شده است.

سهامدار عمده رکیش در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ۲۴وعده داده است تا ۲۰ مرداد ماه از این سهم همچنان حمایت ویژه می‌کنیم. دیروز نزدیک به ۲۳میلیون سهم کارت اعتباری کیش در بازار معامله شد که ۲۱میلیون سهم آن جابه‌جا‌یی از سوی سهامدار عمده بوده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما با نشانه‌هایی از حمایت از بازار بود که در آن شاخص به سطح ۲۴هزار و یک واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۸/۷۹میلیارد تومان رسید که ۲/۲۲ درصد آن را معاملات کارت اعتباری کیش تشکیل داد. از ۱۸۹نمادی که در بازار معامله شدند ۱۲۴نماد با کاهش قیمت و ۶۲نماد با رشد ارزش همراه شدند.