اولین افت سه رقمی شاخص

عکس: آکو سالمی

گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام پس از سه هفته رکوردشکنی‌های پی در پی، دیروز چهره آرامی به خود گرفت و شاخص با ۲۲۰ واحد عقب‌نشینی به مرز ۲۶ هزار واحد بازگشت. در بازار سهام معامله‌گران در شرایطی دیروز فعالیت خود را شروع کردند که عرضه‌های سنگین در روز شنبه اکثر نمادها را از صف‌های خرید دور کرد و فرصت شناسایی سود باعث شد معامله‌گران کوتاه‌مدت عرضه سهام را تشدید کنند. هر چند این عرضه‌ها در اکثر نمادها توسط خریداران جمع‌آوری شد، اما این امر نتوانست بازار دیروز را به سوی چهره‌ای مثبت تغییر دهد. در بازار دیروز اکثر نمادهایی که در هفته‌های اخیر صدرنشین بازار بودند با افت قیمتی همراه شدند. نمادهای صدرنشین در گروه‌های خودرو، معدنی -فلزی، مخابرات و سرمایه‌گذاری دیروز اکثرا چهره‌ای منفی به خود گرفتند. در همین حال توجه معامله‌گران به سوی عرضه‌های اولیه معطوف شده است جایی که دیروز البته گشایش نماد پتروشیمی امیر کبیر به دلیل عدم‌توافق خریداران و فروشندگان به نتیجه نرسید و این نماد بدون معامله به کار خود پایان داد تا بار دیگر عرضه این نماد به تعویق بیفتد. در همین حال بورس تهران در تلاش برای ورود شرکت‌های جدید است. شرکت‌های موسسه اعتباری توسعه (بانک توسعه فردا)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سیمرغ، پالایش قطران ذغال سنگ، شرکت دخانیات ایران، اوراق مشارکت طرح غدیر، سازمان آب و برق خوزستان، ذوب آهن اصفهان، بهمن دیزل و سرمایه‌گذاری توسعه الوند غدیر از جمله شرکت‌های با شانس پذیرش در بورس هستند. در همین حال به نظر می‌رسد همچنان بن بست عرضه شرکت‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باقی است، جایی که به‌رغم احراز شرایط و آمادگی درج نام شرکت پالایش نفت بندرعباس در فهرست نرخ‌های بورس، به دلیل توافق سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت و متعاقبا تصویب هیات واگذاری، فرآیند پذیرش سهام این شرکت به همراه شرکت پالایش نفت آبادان در بورس متوقف شد.

هیات پذیرش، اسفند ماه گذشته همچنین با درخواست پذیرش سهام شرکت کشتیرانی والفجر در بورس موافقت کرده است.

در همین حال عرضه‌های دولتی در نمادهای پذیرفته شده نیز تا حدودی از سرعت بازار کاسته است. در آخرین تصمیم در مورد واگذاری سهام دولتی هیات عالی واگذاری تصمیم به عرضه ۵ درصد سهام سایپا گرفته است. این بلوک از حساسیت زیادی برای سهامداران کلیدی سایپا برخوردار است. در بازار دیروز در گروه خودرویی صف‌های فروش نمادهای عمده جمع‌آوری شد. سایپا با ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم، سرمایه‌گذاری سایپا با ۲۱ میلیون سهم، زامیاد با ۷/۱۰ میلیون سهم و بهمن با معامله ۸/۱۲ میلیون سهم مواجه شدند، هر چند که در پایان معاملات نمادهای یاد شده همچنان با فروشندگانی در درصد منفی مواجه بودند. در همین حال صف خرید گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با عرضه ۹۸ میلیون سهم درهم شکسته شد.

در گروه بانکی دیروز صف خرید بانک پارسیان در شرایطی با عرضه ۶/۱۳ میلیون سهم از میان رفت که برخی خبرها از توافق تدبیر و صندوق نفت برای خرید سهام بانک پارسیان خبر می‌دهند. در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای سرمایه‌گذاری غدیر با خبرهایی در مورد مشارکت در بخش معدن مواجه بود. مدیر سرمایه‌گذاری غدیر دیروز گفت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در اواخر سال گذشته مبادرت به تشکیل هلدینگ معدنی کرده است.

وی افزود: به این منظور و در ابتدای کار معادن گهر زمین در سال گذشته خریداری شد که در سال‌جاری این خرید به قطعیت رسید.

به گفته وی، معدن غنی طلای ایران به نام معدن زرشوران در محدوده آذربایجان غربی، معدن تیتانیوم در کهنوج کرمان و معدن روی مهدی آباد در استان سمنان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر خریداری شده است.

وی اظهار داشت: در ابتدای تشکیل هلدینگ برق و نیروگاه، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در مشارکت با یک کنسرسیوم مبادرت به خرید نیروگاه گیلان به ارزش بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال کرد تا به این واسطه ۲۵ درصد از این نیروگاه را مالک شود.

نجفی مقدم با بیان خریداری شرکت ایران مارین سرویس از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، به خرید شرکت‌های ایران کیش، توسعه ساحل و فراساحل نگین کیش در پایان سال گذشته برای ایجاد هلدینگ حمل‌و‌نقل غدیر اشاره کرد. وی تصریح کرد: به منظور گسترش و توسعه هلدینگ حمل‌و‌نقل، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در نظر دارد تا در بخش حفاری در جنوب کشور فعال شود.

وی خبر از تلاش غدیر برای ورود شرکت پتروشیمی پردیس که بزرگترین تولید‌کننده اوره و آمونیاک در خاورمیانه است در فرابورس تا قبل از برگزاری مجمع این شرکت داد.

در گروه شیمیایی دیروز بازار با خبرهایی در مورد فروش شرکت تولی پرس توسط سرمایه‌گذاری البرز مواجه بود. براساس این خبرها تولی پرس به پاکسان منتقل خواهد شد. در گروه سرمایه‌گذاری، نقل و انتقال سهام سرمایه‌گذاری ملی از بانک سپه به شرکت‌های زیرمجموعه دیروز ادامه یافت. بانک سپه در روزهای اخیر انتقال سهام از کد خود به زیرمجموعه‌ها را در نمادهای سرمایه‌گذاری ملی، سپه و هرمزگان انجام داده است