پیش‌بینی کسری 500 هزار تن مس در سال 2011

گروه بورس - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران شایعه تحریم محصولات این شرکت را تایید نکرد.

اردشیر سعدمحمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد تاکید کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران برای فروش محصولات خود در بازارهای جهانی هیچ مشکلی ندارد. وی در پاسخ به این سوال که اگر شرکت با مشکل فروش محصولات مواجه نیست، چرا در صورت‌های مالی ۹ ماهه، فروش صادراتی شرکت نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد؟ گفت: بخشی از عملیات فروش صادراتی که در

۹ ماهه اتفاق افتاده بود، به دلیل زمان‌بر بودن فرآیند تسویه، در صورت‌های مالی ۹ ماهه قابل ثبت نبود، بر این اساس پس از طی مراحل تسویه، فروش صادراتی در عملکرد دی‌ماه شرکت ثبت شد و فقط بحث حسابداری و عدم‌امکان ثبت فروش تا کامل شدن کلیه مراحل تسویه را می‌توان دلیل این اتفاق عنوان کرد.

سعد محمدی تاکید کرد: مس به لحاظ تولید و فروش در بهترین شرایط ممکن قرار دارد، چراکه هم قیمت مس در بازارهای جهانی صعودی است و هم آمارها از افزایش تقاضای مس در دنیا خبر می‌‌دهد.

وی گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تن مس در جهان تولید شد که سهم ایران از این تولیدات ۲۲۰ هزار تن بود، اما برای سال ۲۰۱۱ میلادی ظرفیت تولید مس، ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده که برآوردها از افزایش ۵۰۰ هزار تنی تقاضای مس و افزایش آن به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن حکایت دارد.

وی گفت: «فملی» قصد دارد تولید مس کاتد را تا سال ۹۳ به ۷۰۰ هزار تن برساند، بر این اساس می‌توان گفت که براساس تقاضای موجود، طرح‌های توسعه ۵/۴ میلیارد دلاری برای افزایش ظرفیت تولید مس در نظر گرفته شده است.

همچنین محمدرضا شیخ معاون مالی مس هم در رابطه با شایعات مربوط به تحریم محصولات ملی مس توسط خریداران خارجی و الزام به فروش محصولات به قیمت‌های داخلی و هر تن ۷ هزار دلار به فارس گفت: این شایعات را تکذیب می‌کنم؛ چرا که اولا برای فروش کاتد و کنسانتره تولید شده ملی مس نه تنها هیچ مشکلی در داخل و خارج نداریم، بلکه همه محصولات ۲۰۱۱ میلادی شرکت توسط متقاضیان خارجی به قیمت‌های بازار جهانی محصولات فلزی (LME) پیش خرید شده است.

وی با اعلام پیش فروش۱۰۰ هزار تن کنسانتره و ۱۶۵ هزار تن کاتد و مقداری ته پاتیل ‌به خریداران خارجی ادامه داد: در این میان برخی شایعاتی در مورد خریدار انحصاری و خارجی محصولات ملی مس مطرح کرده بودند که در جواب باید بگویم ملی مس از سال‌ها پیش با تنوع سازی مشتریان خود، هم‌اکنون با شرکت‌های هندی، فیلیپینی، ازبکستانی، اماراتی، کره‌ای و حتی آفریقایی طرف معامله بوده و از این بابت هیچ نگرانی نداریم.

این مقام مسوول ادامه داد: علاوه بر این با هدف حذف واسطه‌ها، به سراغ مصرف‌کنندگان نهایی محصولات ملی مس رفته‌ایم، به طوری که ۸۰ درصد کاتد را به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشیم.

شیخ با بیان اینکه قیمت داخلی مس مانند طلا و نفت در بازارهای خارجی تعیین شده و مبنای فروش در داخل و بورس کالا است، خاطرنشان کرد: فروش محصولات ملی مس چه در داخل و چه در خارج کمتر از بازار جهانی (LME) نبوده و نیست؛ بنابراین الزام به فروش محصولات به نرخ داخل و هر تن ۷ هزار دلار صحت ندارد. علاوه بر این در حالی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تاثیری در فروش ملی مس ندارد که در کنار مرغوب‌ بودن مس سرچشمه و ملی مس برای خارجیان، مشکلی در صادرات و دریافت پول ناشی از فروش نداریم.

وی با اشاره به ارائه عملکرد ۹ ماهه ملی مس با پوشش

۷۹ درصدی سود به سازمان بورس خاطرنشان کرد: برخی از فعالان بازار سهام خواهان تعدیل پیش‌بینی سود هزار و ۶۶۷ ریالی هر سهم شرکت بودند که این اقدام به دلیل لزوم محاسبات نهایی ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و مشخص کردن هزینه‌ها و فروش انجام نشد.

شیخ با بیان اینکه که اعلام بودجه ۲/۷ هزار دلاری برای فروش هر تن مس حداقل قیمت است، خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن طرح‌های توسعه و افزایش تولید از ۲۰۰ به ۴۰۰ هزار تن و سپس به ۷ هزار تن باید نسبت به باز کردن معادنی اقدام می‌کردیم که تاکنون ۶ معدن را باز کرده‌ایم تا بین معدن و تولید محصولات، تعادل باشد. از طرف دیگر برخی از شرکت‌های خارجی که قبلا برای پیاده‌کردن طرح‌های توسعه شرکت کنار کشیده بودند که هم‌اکنون در حال حاضر انعقاد قراردادهایی با این گروه هستیم.