گروه بورس - معاون مالی و اقتصادی سایپا گفت: پذیره‌نویسی بانک سایپا طی شش ماهه اول سال ۱۳۹۰ انجام خواهد شد. حسن امیری، در گفت‌وگو با موج از تاسیس بانک سایپا خبر داد و به اخذ مجوز اولیه تاسیس این بانک از سوی بانک مرکزی اشاره کرد. وی در ادامه اظهار داشت: در حال اخذ مراحل نهایی تاسیس بانک سایپا هستیم که پس از آن، پذیره‌نویسی بانک سایپا آغاز خواهد شد. امیری در خصوص سرمایه اولیه این بانک عنوان کرد: ۶۰ درصد از سرمایه اولیه این بانک از سوی شرکت سایپا تامین خواهد شد و نمایندگان خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان نیز به عنوان دیگر سهامداران بانک سایپا، ۴۰ درصد بقیه را تامین می‌کنند. معاول مالی و اقتصادی سایپا تصریح کرد: فعالیت این بانک با دو هزار میلیارد ریال آغاز می‌شود و پس از آن، سرمایه بانک به چهار هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. امیری در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه مجوز فعالیت بانک سایپا با سرمایه دو هزار میلیارد ریالی صادر نشود، سرمایه این بانک در آغاز فعالیت، چهار هزار میلیارد ریال خواهد بود.

پذیره‌نویسی، مشروط به مجوز بانک مرکزی

از سوی دیگر معاون مالی و اقتصادی گروه سایپا پذیره‌نویسی بانک رایان در نیمه اول سال ۹۰ را مشروط به دریافت مجوز از بانک مرکزی دانست.

«حسن امیری» در گفت‌وگو با فارس در رابطه با آخرین برنامه تاسیس و راه‌اندازی بانک رایان که از اهداف گروه سایپا به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: این هدف در حال نهایی شدن بوده و بعد از اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی با ترکیب ۶۰ درصدی موسسان، حدود ۴۰ درصد از سهام آن در نیمه اول سال ۹۰ پذیره‌نویسی می‌شود. «امیری» در برابر این سوال که «آیا این بانک با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی شروع به‌کار خواهد کرد یا طبق ضوابط بانک مرکزی باید با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی تاسیس شود؟» پاسخ داد: مجوزی که قبلا برای تاسیس این بانک از بانک مرکزی اخذ شده با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی است، اما چنانچه بانک مرکزی به سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک تاکید داشته باشد،‌ موسسان بانک رایان این آمادگی را دارند که مبلغ تعهد شده لازم و حتی بیشتر را تامین کنند.

این مقام مسوول، تاسیس این بانک را بدون ارتباط با شرکت بورسی رایان سایپا دانست و در خصوص حوزه فعالیت و این نکته که آیا با تاسیس بانک رایان، ‌گروه سایپا منابع مالی خود را از دیگر بانک‌ها به سمت بانک خود هدایت خواهد کرد یا خیر؟ توضیح داد: حوزه فعالیت بانک رایان به دلیل رعایت ریسک سرمایه‌گذاری فقط محدود به صنعت خودرو نخواهد بود و شامل همه حوزه‌های مالی و تجاری است. «امیری» افزود: با شروع به‌کار این بانک، منابع مالی سرمایه‌گذاری شده در دیگر بانک‌ها خارج نخواهند شد؛ چرا که نگاه ما این است که با توجه به برخورداری از زیر ساخت‌های مطلوب گروه سایپا و فرآیند مناسب افزایش محصولات و سرمایه،‌ در هر بانک جدیدی منابع جدیدی را تزریق کنیم.