آخرین وضعیت «گروه مپنا» تشریح شد

گروه بورس- چهارمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار‌ و سایر مدیران ارشد بازار سرمایه و پول کشور، چهاردهم تا هفدهم دی‌‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور بیش از هفتاد شرکت برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما، در این نمایشگاه ضمن ارائه دستاوردهای بازار سرمایه کشور و نمایش تمامی ابعاد بازار سرمایه، موقعیتی فراهم آمد تا سرمایه‌گذاران، سهامداران و سایر مخاطبان بازار سرمایه در جریان عملکرد بازار قرار گیرند و با حضور خود به بازار سرمایه جدیت بخشند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه، رونمایی از سامانه معاملات آنلاین ، سامانه تالار مجازی بورس (خرید و فروش مجازی سهام)، کارگاه‌های آموزشی درباره بورس و بازار سرمایه، بخش ویژه کودک و پول، رونمایی از تمبر اختصاصی بورس و آموزش سرمایه‌گذاری در بورس برگزار ‌شد و در برخی از این کارگاه‌ها فعال‌ترین سهامداران بورسی تجربیات خود را به مخاطبان ارائه کردند.

حضور مپنا در نمایشگاه

گروه مپنا نیز به عنوان اولین و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در پروژه‌های نیروگاهی کشور و فعال در بورس از نظر میزان سرمایه و به جهت اطلاع‌رسانی بهتر و ارائه تصویر شفاف‌تر از ظرفیت‌های موجود خود برای بازدیدکنندگان و مخاطبان، با اختصاص غرفه‌ای اختصاصی به مساحت ۱۰۵‌ متر در این نمایشگاه حضور فعال و جدی داشت و معاونت اقتصادی مالی به همراه مدیران و مسوولان این معاونت و کارشناسان روابط عمومی و بازار گروه، پاسخگوی حاضران و بازدیدکنندگان بودند.

به نظر می‌رسد برپایی این نمایشگاه، فرصتی برای تبادل افکار و دستاوردهای بازار سرمایه و نوآوری‌های پدید آمده در بازار سرمایه را فراهم کرد.

شایان ذکر است، در طول ایام برگزاری نمایشگاه، تمامی معاونت‌های سازمان بورس و کارگزاران، برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ بودند که توسط کارشناسان هر بخش برای مخاطبان ارائه شد تا فعالان بازار سرمایه با روش‌های تحلیل، ابزارهای جدید و نهادهای فعال در بازار آشنا شوند و آموزش‌های ارائه شده در این نمایشگاه در سطح گسترده‌ای به این موضوع کمک کرد.

همچنین در روز دوم این رویداد، نشست دکتر زرگرپور قائم‌مقام مدیرعامل و میرزایی سرپرست معاونت اقتصادی و مالی گروه با فعالان بازار سرمایه در محل غرفه مپنا برپا و مورد استقبال فراوان حاضران واقع شد. از جمله موارد مطرح و مورد سوال و جواب در این نشست می‌توان به «اثرات تحریم‌ها بر گروه مپنا، عملکرد مپنا در فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی، فعالیت‌های مپنا در حوزه تولید نیروگاه‌های CHP، دریافت مطالبات مپنا از دولت، افزایش احتمالی سرمایه، اثرات هدفمندسازی یارانه‌ها بر مپنا، نرخ سهام مپنا در بازار بورس، شایعه زیان‌دهی مپنا بین‌الملل و فعالیت‌های آتی شرکت «سرمایه‌گذاری کارکنان» اشاره کرد.

آغاز پرداخت مطالبات

دکتر زرگرپور در خصوص اثرات تحریم‌ها، نحوه تامین مالی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی اظهار داشت: بخشی از پیش‌پرداخت‌های این پروژه تاکنون دریافت شده و مابقی پیش‌پرداخت نیز تا پایان ماه جاری دریافت و به زودی این موضوع به سازمان بورس نیز اعلام خواهد شد.

اما «تحریم» تنها منحصر به این دو فاز نیست، هر چند این دو حساس‌ترند. ما بر اساس اطلاعات اولیه اقلام long lead items را سفارش داده‌ایم. احتمالا مشکل ویژه‌ای رخ نمی‌دهد و تاکنون نیز مشکلی نبوده است. حدود چهار تا پنج سال است که تحریم‌ها شدت یافته، با این حال ما سالانه ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد یورو خرید ارزی داشته‌ایم، البته تحریم‌ها موجب شده تا قیمت تمام شده و زمان تولید برای ما افزایش یابد، اما تاثیر جدی بر روی عملکرد مپنا نداشته است.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه در مورد فعالیت‌های مپنا در زمینه نیروگاه‌های CHP نیز گفت: ما دستاوردهای خودمان در این خصوص را اخیرا در نخستین همایش و نمایشگاه توسعه مولدهای مقیاس کوچک و همزمان برق و حرارت (CHP)به نمایش گذاشتیم که یک بلوک ۲۵ مگاوات ویژه استان‌های جنوبی و مناطقی که به این حجم نیرو نیاز دارند بود و به صورت نمادین (ماکت) ارائه شد، که نشان می‌داد بیش از تولید برق تنها سودآور است؛ چرا که در برق در بهترین حالت، شما به ۵۰ درصد راندمان دست می‌یابید و در CHP راندمان به ۸۵ درصد می‌رسد و این به معنای افزایش ارزش افزوده است. اتفاقا در همان نمایشگاه، شش تا هفت سفارش برای این تولیدات به ما ارائه شد که هم‌اکنون در حال مذاکره هستیم.

بنابر این گزارش، در این نشست دکتر زرگرپور در پاسخ به سوال یکی از سهامداران مپنا مبنی بر اینکه «شایع شده شما مطالباتتان را از دولت گرفته‌اید و آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: البته این‌گونه نیست که ما مطالبه‌ای از دولت داشته باشیم و بلا وصول باشد. ما کار می‌کنیم و طبعا طلب ایجاد می‌شود و این مطالبات به تدریج پرداخت می‌شود و این روندی مستمر است.

اگر منظور این است که مطالبات ما صفر شده، خیر! اما اگر پولی گرفته‌ایم، بلی. خوب اخیرا توانیر اوراق مشارکت را عرضه کرد و ۴۰ درصد وجه دریافتی از این طریق را به عنوان طلب به مپنا پرداخت نمود و مقداری از مطالبات ما کم شد، ولی باز هم مطالباتی داریم و پیگیری جدی هم در همین خصوص می‌کنیم. ما امیدواریم و قول داده شده که تا پایان سال بخش بیشتر و قابل‌توجهی از مطالباتمان را دریافت کنیم، البته ما به اندازه سهامداران نگران نیستیم، چون تاخیر در پرداخت‌ها در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده و بالاخره نیز جبران شده است.

برنامه افزایش سرمایه تا هزار میلیارد تومان

وی در خصوص برنامه‌های گروه مپنا جهت افزایش سرمایه خاطرنشان کرد: سرمایه کنونی ثبت شده مپنا ۷۹۵ میلیارد تومان است و برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه به هزار میلیارد تومان از بعد از مجمع عمومی صاحبان سهام مپنا آغاز و طی هفته جاری تمام شد و امیدواریم مجوز افزایش سرمایه را تا پایان بهمن ماه اخذ نماییم.

سرپرست معاونت اقتصادی و مالی گروه نیز در پاسخ به یکی از حاضران در مورد روند افزایش و کاهش قیمت سهام مپنا و پیش‌پرداخت‌های احتمالی در پروژه فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی و اثرات آن بر سهام مپنا گفت: روند پیش‌پرداخت‌ها ادامه دارد، اما اینکه پیش‌پرداخت‌ها در سال جاری منتهی به سودآوری شود، با توجه به بلندمدت بودن پیمان، ممکن نیست و احتمالا بخشی از کارکرد ما در سال آینده محقق می‌شود.

نوسانات سهام مپنا نیز خیلی غیرعادی نیست و با توجه به نوسانات شاخص کلی بورس و مسائل بازار بورس، درصد تغییر قیمت سهام مپنا عادی بوده و سهم پایداری محسوب می‌شود.

«مپنا»، پس از هدفمندی یارانه‌ها

قائم‌مقام مدیرعامل گروه در زمینه اثرات هدفمندسازی یارانه‌ها بر سهام مپنا اظهار داشت: اگر فعالیت‌های شرکت مپنا را تحلیل کنیم، بخشی از جواب این سوال ارائه خواهد شد. ما از مجموعه کار تولیدی و خدماتی خود دو خروجی داریم؛ پروژه‌های برق، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی اجرا و عمدتا نیز تجهیزات اصلی‌ آنها را خودمان تولید می‌کنیم و دیگر آنکه برق می‌فروشیم. با هدفمندسازی یارانه‌ها، احتمالا تعرفه‌های خرید از فروشندگان برق افزایش خواهد یافت، بنابراین به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این طرح وضعیت صنعت برق بهتر می‌شود. هرچند قراردادهای ما تضمینی و برای چند سال است، ولی فکر می‌کنیم افزایش قیمت حاصل و وضعیت بهتر می‌شود، از سوی دیگر قیمت پروژه‌ها بالا می‌رود و البته تورم ‌هم افزایش می‌یابد.

وی در مورد اثرات تحریم‌ها و همچنین نرخ ارز و استقامت مپنا در مقابل این دو تصریح کرد: تحریم‌ها نه چندان قابل‌توجه، ولی دارای تاثیر بر قیمت تمام شده است. به عبارت دیگر تحریم‌ها معادل افزایش قیمت است، از سوی دیگر اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند، برای مپنا اثر مثبت دارد؛ چرا که به هنگام ثابت ماندن نرخ ارز، وضعیت تولید داخل با شرایط کنونی نامطلوب می‌شود و در مقابل افزایش نرخ ارز، به واسطه قراردادهای ارزی ما اثرات مثبت خواهد داشت؛ بنابراین تحریم سودآوری را پایین می‌آورد، ولی افزایش نرخ ارز تاثیر مثبت دارد.

میرزایی نیز در این خصوص به اظهار نظر پرداخت و گفت: ما فروش صادراتی خوبی داریم؛ بنابراین افزایش نرخ ارز برای مپنا سودآور است، ضمن آنکه چون خودمان را Hedje کرده‌ایم، افزایش نرخ ارز بر هزینه‌هایمان چندان اثر نمی‌گذارد.

یک شایعه بی‌اساس

این گزارش می‌افزاید: یکی از فعالان بازار شایعه منتشر شده در یکی از سایت‌های خبری مبنی بر زیان ده شدن «مپنا بین‌الملل» را مطرح کرد که دکتر زرگرپور، پاسخ داد: ما همان زمان از طریق روابط عمومی این شایعه را تکذیب کردیم. هرچند خودمان نیز متوجه نشدیم که منبع خبر چه و که بوده است، با این حال ترجیح دادیم به دلیل شرایط تحریم‌ها چندان به این موضوع نپردازیم و بنابراین پاسخمان بسیار کوتاه بود. در هر صورت گروه مپنا ۱۰ شرکت در نقاط مختلف جهان دارد و مپنا بین‌الملل شرکتی است در جبل‌علی دبی و ارکان بازرگانی دبی این شرکت را به خوبی می‌شناسند.

اگر قرار باشد اتفاقی برای این شرکت رخ دهد، قبل از رسانه‌ای شدن ما متوجه می‌شویم. ضمن آنکه اگر قرار بر اتفاق و مشکلی باشد، به گونه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم که فعالیت‌های این شرکت را به سایر شرکت‌ها انتقال دهیم. این نکته نیز جالب توجه است که امسال مپنا بین‌الملل سودآوری بیشتری داشته و هیچ اتفاق خاصی نیز برای آن رخ نداده است.

«مپنا» در بورس حمایت می‌شود

یکی دیگر از فعالان بازار با اشاره به تشکیل صف خرید اخیر برای سهام مپنا در بورس، در مورد حمایت مدیریت مپنا از این روند سوال کرد که دکتر زرگرپور پاسخ داد: ما بر اساس راهبردهایمان در سطح مورد لزوم از سهم مپنا حمایت می‌کنیم. البته ممکن است برخی دوستان با ما موافق نباشند و بگویند شما به اندازه کافی از افزایش قیمت سهام مپنا حمایت نکردید؛ ولی ما با اذعان به احتمال بروز خطای انسانی، نظرمان به مدیریت قیمت سهام است، به نحوی که بیش از میزان لازم تغییر نکند.

تشریح حضور «مپنا» در پارس جنوبی

قائم‌مقام مدیرعامل گروه در پاسخ به دیگر سوال مطروحه در زمینه چگونگی حضور مپنا در فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی گفت: در فاز ۱۳ در خشکی، ۲۳ تا ۲۴ درصد پالایشگاه در قرارداد ما است و در فاز ۱۴ این میزان حدود یک درصد پایین‌تر است. حاشیه سود ما هنوز استخراج نشده، با این حال وضعیت ما در فاز ۱۴ از لحاظ قیمت قطعی شده و در فاز ۱۳ هنوز قطعی نشده است. البته قیمت کل پروژه روشن است، اما بهای قابل پرداخت به هر یک از شرکای پروژه دقیق تعیین نشده است، ضمن آنکه برخی تحولات بازار موجب می‌شود که تعیین قیمت تمام شده به طول انجامد. در هر صورت اوایل سال آینده ما می‌توانیم حاشیه سود را استخراج کنیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا در مورد ادامه فعالیت‌های آتی این شرکت و احتمال خرید و فروش سهام به صورت خرد یا بلوکی عمده از سوی این شرکت تاکید کرد: فعالیت ما به صورت خرد نخواهد بود، بلکه قطعا به صورت بلوکی سهام را خواهیم فروخت و بر روی این موضوع جهت پرداخت اقساط سازمان بورس حساب کرده‌ایم.

چرا «مپنا» وارد پارس جنوبی شد؟

آخرین سوال این نشست نیز علل ورود مپنا به حوزه نفت و گاز و احتمال اخذ پروژه‌های بیشتر در این حوزه به جز فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی بود که دکتر زرگرپور خاطرنشان کرد: اساسا SHIFT مپنا به نفت و گاز دو دلیل داشته است؛ نخست آنکه تصور می‌کردیم و فکر می‌کنیم که با این کار، تنوع محصولات / خدمات شرکت مپنا را پایدارتر می‌کنیم. به عبارتی احتمال آنکه در آینده میزان نیاز به برق به میزانی که هم‌اکنون نیاز است کاهش یابد وجود دارد؛ بنابراین علاوه بر حضور در عرصه‌های بین‌الملل، به حوزه‌های دیگر نظیر نفت و گاز و ریلی وارد شدیم. دلیل دیگر ما نیز نیاز صنعت نفت بود پس از خروج شرکت‌های خارجی.

مذاکره بر سر اخذ پروژه‌های نفتی نیز ادامه دارد و ما در حال مذاکره بر سر دو پروژه دیگر نفتی هستیم. یکی توسعه میدان است که حدودا مذاکراتمان یک تا دو سال به طول می‌انجامد تا به جمع‌بندی برسد. پروژه دیگر نیز GTW است که از یک میدان گازی شروع می‌شود و به برق می‌رسد.