واگذاری 4950 میلیارد تومان سهام به بخش خصوصی

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: ارزش واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در آذرماه امسال حدود سه هزار میلیارد ریال بود.

براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، ارزش واگذاری‌های این شرکت از ابتدای سال تا پایان آذرماه امسال به

۴۹/۴ هزار میلیارد ریال رسید.

این رقم در پایان آبان‌ماه معادل ۶/۴۶ هزار میلیارد ریال بود. بنابراین گزارش درآمد آذرماه خصوصی‌سازی تنها از عرضه‌های خرد پست‌بانک، پالایشگاه تبریز، مس و مزایده‌ها کسب شده و هیچ رقمی از محل واگذاری‌های بخش «رد دیون» و «سهام عدالت» در کارنامه خصوصی‌سازی به ثبت نرسیده است.

اعدادی که در بودجه کل کشور برای درآمد امسال سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی شده، معادل هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که پنج هزار میلیارد تومان آن در قالب واگذاری رد دیون به پیمانکاران طلبکار از دولت است و تنها دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، اما اظهارنظرهای رییس جدید سازمان خصوصی‌سازی اعداد دیگری را برای بودجه امسال این سازمان بیان می‌کند، به طوری که به گفته وی بودجه امسال سازمان تنها چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که او معتقد است ۹۰ درصد آن را در ۹ ماه ابتدای امسال پوشش داده است. اما با نگاهی به عملکرد این سازمان در گزارش مزبور در بخش رد دیون و سهام عدالت هیچ رقمی تا پایان آذرماه امسال محقق نشده است. بنابراین گزارش، سازمان خصوصی‌سازی از سال ۸۴ تا پایان آذرماه امسال ۵/۷۱۹ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده که ۵/۴۷ درصد آن از بابت سهام عدالت، ۱/۳۶ درصد آن از بابت بخش خصوصی و ۴/۱۶ درصد آن از بابت رد دیون بوده است. براساس این گزارش، خصوصی‌سازی در ۹ ماه ابتدای امسال ۲۶ هزار میلیارد ریال از واگذاری سهام در بورس، ۳/۲۳ هزار میلیارد ریال از فروش سهام به صورت مزایده و ۲۴ میلیارد ریال از

درآمد خود را از طریق مذاکره ایجاد کرده است.

این سازمان همچنین از لحاظ واگذاری سهام به تفکیک بازار عرضه طی ۹ ماه نخست امسال، ۱/۴۶ هزار میلیارد ریال درآمد خود را از واگذاری‌های بلوکی، دو هزار میلیارد ریال از واگذاری‌های تدریجی، ۴/۱۰ هزار میلیارد ریال از واگذاری‌های ترجیحی درآمد داشته است.

بنابر این گزارش بیشترین درآمد سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال برخلاف سال‌های قبل از واگذاری شرکت‌های گروه یک کسب شده است.

وزارت نیرو در صدر

براساس گزارش سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان در ۹ ماه ابتدای امسال بیشترین درآمد را در میان وزارتخانه‌های مختلف از واگذاری‌های وزارت نیرو به ارزش بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال کسب کرده است.

این در حالی است که از سال ۸۴ تاکنون همیشه وزارت نفت در واگذاری‌های خود پیشرو بوده و بیشترین آمار واگذاری را داشته است.

اما امسال وزارت نفت با واگذاری چند نیروگاه از جمله بینالود، خوی و ... توانست بیشترین درآمد را برای سازمان خصوصی‌سازی ایجاد کند.

سهم وزارت نیرو از واگذاری‌های امسال خصوصی‌سازی ۸/۲ درصد، وزارت نفت ۹/۱ درصد، وزارت صنایع و معادن ۸/۱ درصد، وزارت جهاد کشاورزی ۲/۰ درصد و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و راه‌و‌ترابری ۱/۰ درصد از مجموع کل واگذاری‌ها طی ۵ سال گذشته بوده است. وزارت آموزش و پرورش اما طی امسال هیچ سهمی در درآمدهای خصوصی‌سازی نداشت.

بر همین اساس در میان صنایع نیز بیشترین سهم به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۷/۲ درصد اختصاص داشت.

ملی صنایع پتروشیمی نیز با کسب ۱۳ هزار میلیارد ریال درآمد برای خصوصی‌سازی سهمی معادل ۸/۱ درصد را از درآمد کل صنایع داشت.

این در حالی است که از سال ۸۴ تاکنون ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مواد و محصولات شیمیایی و گروه مخابرات در میان ۲۴ صنعت به ترتیب با ۱۷ درصد، ۱/۱۶ درصد و ۳/۱۵ درصد سهم در راس شرکت‌های درآمدساز سازمان خصوصی‌سازی قرار داشتند.

همچنین از لحاظ بیشترین واگذاری‌های۹ ماه ابتدایی امسال، در میان شرکت‌های مادر تخصصی شرکت‌های توانیر، ملی صنایع پتروشیمی و سازمان گسترش و نوسازی درصدر قرار داشتند.

خصوصی‌سازی از واگذاری‌های توانیر طی ۹ ماه اول امسال ۱۹ هزار میلیارد ریال درآمد، از واگذاری‌های ملی صنایع پتروشیمی ۱۳ هزار میلیارد ریال درآمد و از واگذاری‌های سازمان گسترش و نوسازی ۶/۷ هزار میلیارد ریال درآمد داشت که مجموع درآمدهای این سه شرکت، ۶/۵ درصد از کل درآمدهای خصوصی‌سازی از بابت واگذاری‌های شرکت‌های مادرتخصصی بود.