گروه بورس- سومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری با محوریت تاثیر حسابرسان بر پیشرفت‌های اقتصادی برگزار شد. دکتر علی عسکری ـ‌ رییس سازمان امور مالیاتی کشور ـ در کنفرانس بین‌المللی حسابداری افزود: در کشورهای توسعه یافته در کنار دستگاه مالیاتی انجمن و جوامع حسابداری نیز وجود دارند تا برای رسیدگی به حساب شرکت‌ها انجام وظیفه کنند که در کشور ما نیز در قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده استفاده از حسابداران پیش‌بینی شده است.

عسکری عنوان کرد: در حال حاضر سازمان حسابرسی حدود ۷۶۰ شرکت را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و بیش از چهار هزار شرکت نیز توسط جامعه حسابداران رسمی سازمان‌دهی می‌شود. این در حالی است که امسال ۱۹۳ اظهارنامه‌ اشخاص حقوقی دریافت شده است که این به معنی آن است که فاصله‌ بسیار گسترده‌ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: البته ممکن است این طور تلقی شود که برخی شرکت‌ها نیاز به حسابرسی ندارند، ولی معمولا در همه‌ شرکت‌ها باید حسابرسی نیز انجام شود.

وی ادامه داد: اگرچه در پنج هزار شرکت کار حسابرسی انجام می‌شود، ولی این میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد فعالیت شرکت‌ها را در بر می‌گیرد که ما معتقدیم می‌توانیم در یک فضای گسترده‌تر کار را پیش برده و حسابرسی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد حسابرسی‌های شرکت‌ها عمدتا در تهران انجام می‌شود اظهار کرد: ما علاقه‌مندیم که این میزان را به تمام کشور توسعه دهیم و تعامل فی‌مابین و اعتمادسازی را هر چه بیشتر فراهم کرده و این بستر را ایجاد کنیم و علاقه‌مندیم که اعضای جامعه حسابداران در جامعه بیشتر توسعه پیدا کنند.

دبیر انجمن حسابداران ایران با اشاره به اینکه تعیین و تبیین ارتباط حسابداری و پیشرفت اقتصادی هدف اصلی این کنفرانس است اظهار کرد: پیشرفت اقتصادی در قلمرو اقتصاد کلان به تخصیص منابع در بخش‌های اقتصادی، سیاست‌های مالی و پولی کارآمد، انباشت سرمایه و رشد سرمایه‌گذاری در مقیاس ملی و سیاست‌های کارآمد بازرگانی باز می‌شود.

ناصر پرتوی به نقش حسابداری اشاره کرد و گفت: اطلاعات مالی معتبر مربوط و شفاف مالی و عملکرد بنگاه‌ها تنها از طریق استقرار سیستم‌های حسابداری کارآمد امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه‌گذاری در منابع موجود و از طریق منابع بیرونی مستلزم جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به بنگاه‌های موجود است، گفت: جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بالقوه نیازمند اطلاعات مالی و شفافی است که این بنگاه‌ها منتشر می‌کنند.

پرتوی ادامه داد: تهیه‌ چنین اطلاعاتی تنها از طریق سیستم‌های حسابداری کارآمد به دست می‌آید و سرمایه‌گذاری در طرح‌ها در ایجاد بنگاه‌های جدید مستلزم آن است که تضمین‌های منطقی و معقول از سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز انجام شود و برآوردها مبتنی بر روش‌های علمی از بازده و ریسک سرمایه‌گذاری صورت گیرد.