گروه بورس - هدیه لطفی: مدیرعامل شرکت فرابورس ایران روز گذشته از پذیره‌نویسی بانک گردشگری در فرابورس خبر داد و گفت:

برای نخستین‌بار یک شرکت سهامی عام پذیره‌نویسی خود را از طریق بازار سرمایه انجام می‌دهد و بلافاصله پس از ثبت در همین بازار پذیرش می‌شود.
مصطفی امید قائمی با اعلام این خبر افزود: بانک گردشگری در شرف تاسیس با سرمایه دو هزار میلیارد ریالی است که تعداد 800 میلیون سهام در دست انتشار خود را از روز دوم آذر و از طریق انتشار عمومی و شبکه کارگزاری فرابورس و شعبه‌های بانک پارسیان پذیره‌نویسی می‌کند.
وی با اشاره به زمان ۶۰ روزه این پذیره‌نویسی ادامه داد: بانک گردشگری در حوزه ارائه کلیه عملیات مجاز پولی، مالی و بانکی در چارچوب قوانین و مقررات جدید کشور فعالیت می‌کند.
مدیرعامل فرابورس گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران پس از پذیره‌نویسی امکان دادوستد سهام خریداری شده را به راحتی نداشتند و برای خرید و فروش آن باید از طریق آگهی مطبوعاتی یا بازاریابی رودررو اقدام به فروش سهام خود می‌کردند و حتی اگر در امور سهام شرکت اقدام به خرید و فروش سهام می‌کردند، باید 4درصد مالیات پرداخت می‌کردند، اما بانک گردشگری پس از ثبت بلافاصله معاملات سهامش در بازار دوم فرابورس انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند از طریق شبکه کارگزاری فرابورس سهام خود را معامله کنند و از مزایای مالیات نقل و انتقال سهام در فرابورس و پرداخت نیم درصد مالیات مقطوع استفاده کنند.
به گفته وی، شرکت‌ها می‌توانند در بازار دوم فرابورس از بدو تاسیس پذیرش شوند و سهامشان معامله شود.
امید قائمی تصریح کرد: پس از پذیره‌نویسی موفق افزایش سرمایه دو شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان و بانک پاسارگاد به ارزش 21 هزار و 30 میلیارد ریال، درخواست‌های دیگری برای پذیره‌نویسی افزایش سرمایه و پذیره‌نویسی اولیه در فرابورس ارائه شد و یکی از این درخواست‌ها پذیره‌نویسی بانک گردشگری بود.
مدیرعامل فرابورس ادامه داد: این برای نخستین بار است که یک شرکت سهامی عام پذیره‌نویسی اولیه خود را در بازار سرمایه انجام می‌دهد و تا قبل از ایجاد فرابورس امکان چنین اقدامی وجود نداشت.امید قائمی یاد آور شد: ایجاد بازار سوم فرابورس یک نقطه عطف در تاریخ بازار سرمایه ایران است که از این پس می‌تواند پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام را قانونمند و متشکل کند.




وی با اشاره به نقش مهم سازمان بورس در ساماندهی بازار اولیه گفت: در دهه ۷۰ با رونق بورس، بسیاری از شرکت‌های سهامی عام با وعده ورود به بورس پذیره‌نویسی کردند؛ اما
به دلیل عدم نظارت کافی بر آنها بسیاری از آنها به سامان نرسیدند و سرمایه‌گذاران آنها مرجعی برای پیگیری مطالبات خود نداشتند، اما با ابلاغ قانون جدید بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه شکل قانونمندتری به خود گرفت و هم اکنون نظارت کامل بر بازار اولیه و پذیره‌نویسی سهام شرکت‌های سهامی عام وجود دارد.
امید قائمی در ادامه تصریح کرد: در پذیره‌نویسی بانک گردشگری هزارو۲۰۰ میلیارد ریال توسط موسسان تامین شده است که از میزان تعهد شده مبلغ هزار میلیارد ریال به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی و مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال نزد بانک پارسیان نقدی واریز شده است.
وی افزود: قیمت هر سهم در پذیره‌نویسی یک هزار ریال است که هر یک از پذیره‌نویسان مجاز به پذیره‌نویسی حداکثر تعداد 10میلیون سهم هستند و پذیره‌نویسی بیشتر از سقف تعیین شده تنها با تایید کتبی نماینده هیات موسس بانک گردشگری امکان‌پذیر است. مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: رعایت مفاد ماده 5 قانون سیاست‌های کلی اصل 44، در خصوص تعیین سقف مجاز تملک سهام به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای هر شرکت سهامی عام یا تعاونی سهامی عام یا هر موسسه و نهاد عمومی غیر دولتی 10 درصد و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی 5 درصد، الزامی است.
سومین روز رقابت‌های بلوکی
از سوی دیگر روز گذشته به دلیل رقابت بر خرید سهام بلوک‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت و پتروشیمی ایلام، عرضه این دو بلوک به روز سوم کشیده شد.
در این رقابت هر سهم «او یک» و «پتروایلام» به ترتیب تا ۷ هزار و ۴۴۰ ریال و یک هزار و ۷۰۰ ریال رشد قیمت یافتند.
همچنین روز گذشته بلوک 100 درصدی سهام شرکت توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش نیز به قیمت پایه هر سهم 975 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل رقابت تا قیمت یک هزار و 10 ریال، ادامه عرضه مزبور نیز به امروز موکول شد.
از سوی دیگر در بازار فرابورس روز گذشته دو میلیون و ۸۵۷ هزار سهم جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم ۱۰ میلیارد و ۸۸۳ میلیون ریال رسید که این رقم نسبت به ارزش معاملات روز شنبه ۴/۲ درصد کاهش را تجربه کرد.
همچنین در این روز نماد معاملاتی بیمه دی با حجم دو میلیون و 344 هزار سهم، به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد. ارزش معاملات این نماد معادل 4 میلیارد و 806 میلیون ریال بود.
همچنین گواهی تسهیلات بانک مسکن نیز با ارزش سه میلیارد و ۵۲۴ میلیون ریال در رتبه دوم جای گرفت.
هر گواهی مزبور با 7 صدم درصد رشد قیمت، در نرخ 791 هزار و 239 ریال معامله شد. در این بازار نمادهای لیزینگ ایرانیان و عمران و توسعه شاهد هر کدام به ترتیب 26/1 درصد و 18 صدم درصد رشد قیمت را تجربه کردند.
این در حالی است که شرکت‌های کویرتایر، تجارت الکترونیک پارسیان، مرجان‌کار و بیمه دی با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند. به طوری که هر کدام به ترتیب ۷ صدم درصد، ۲۱ صدم درصد، ۱۱/۱ درصد و ۵۲/۲ درصد کاهش قیمت یافتند.از سوی دیگر نمادهای معاملاتی «پکویر» و «کمرجان» در فهرست کم‌ارزش‌ترین نمادها جای گرفتند.
در این روز تنها 26 هزار و 391 سهم «پکویر» به ارزش 72 میلیون ریال دادوستد شد. نرخ معامله هر سهم مزبور در این معاملات دو هزار و 729 ریال بود.همچنین ارزش معاملات مرجان‌کار نیز 41 میلیون ریال اعلام شد که این رقم ناشی از معامله 15 هزار و 613 سهم «کمرجان» به قیمت هر سهم دو هزار و 675 ریال بود.بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته تنها معامله گواهی سپرده بانک کشاورزی را در خود جای داد.
در این بازار تعداد ۴ هزار و ۹۵۰ برگه از گواهی یاد شده، به نرخ هر برگه ۱۰۰ هزار ریال دادوستد شد و ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال روانه بازار کرد.