شروین شهریاری
*درخواست از آقای بحرالعلومی از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت بنیادی شرکت توسعه معادن و فلزات ارائه کنید.

پاسخ: «ومعادن» از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران است که بیش از 52 درصد سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی خود را در صنعت استخراج کانی‌های فلزی (شرکت‌های سنگ آهن چادرملو و گل‌گهر) و حدود 45 درصد دیگر از سبد را در صنعت فلزات اساسی (عمدتا ملی مس و فولاد خراسان) متمرکز کرده است. با توجه به ترکیب این پرتفولیو، طبیعی است که در مقاطع رشد قیمت‌های جهانی مواد معدنی و فلزات (مانند شرایط کنونی)، سهام این شرکت نیز مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد.
سازمان بورس اخیرا به منظور تاکید بر اهمیت خالص ارزش دارایی‌ها در تحلیل وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری، الزام پیش‌بینی بودجه در مقاطع زمانی سه ماهه را برای این شرکت‌ها از میان برداشته است.
بدین ترتیب لازم است تا توجه سرمایه‌گذاران بیش از پیش بر محاسبات NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری معطوف شود. خالص ارزش دارایی‌ها براساس روش تئوریک از مابه‌التفاوت ارزش روز دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت به دست می‌آید.
بدین منظور می‌توان حقوق صاحبان سهام (مابه‌التفاوت ارزش دفتری دارایی‌ها و بدهی‌ها) را با مازاد ارزش دارایی‌ها نسبت به بهای تمام شده جمع کرد تا NAV شرکت به دست آید. این محاسبات در مورد «ومعادن» در جدول زیر نمایش داده شده است.


در خصوص ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به چند نکته توجه داشت:
برای محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها بهتر است تا اطلاعات و صورت‌های مالی و وضعیت سبد سهام در یک تاریخ مشخص مد نظر قرار گیرد تا دقت محاسبات افزایش یابد. بدین ترتیب در جدول مربوطه، اطلاعات مالی و صورت وضعیت پرتفوی در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۸۹ مبنای محاسبه قرار گرفته است.
در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است. بنابراین با ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی، محاسبه انجام شده دستخوش تغییراتی در جهت رشد NAV خواهد شد.
به ویژه آنکه در سبد خارج بورسی حضور شرکت‌هایی نظیر فولاد صبانور (با مالکیت ۹۳ درصدی)، سنگ‌آهن گهر زمین و فولاد ارفع (هر یک با مالکیت ۲۰‌درصدی) جلب توجه می‌کند. البته با در نظر گرفتن بهای تمام شده ۶۰ میلیارد تومانی سبد خارج بورسی و مقایسه آن با حجم سرمایه‌گذاری‌های بورسی (حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان) این مساله اهمیت چندانی در ارزش‌گذاری نهایی نخواهد داشت.
توسعه معادن و فلزات بابت مشارکت 6 درصدی در خرید بلوکی سهام ملی مس در سال 86، ملزم به پرداخت اقساط مربوطه در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان خصوصی‌سازی است. مانده بدهی شرکت از این بابت در پایان سال 88 مبلغ 2754 میلیارد ریال بوده است.
در سال ۸۸ مبلغ ۶۴۸ میلیارد ریال از اقساط مزبور سررسید شده است که «ومعادن» موفق به تسویه این بدهی در موعد مقرر نشده است.
همچنین در پایان سال گذشته مبلغ 126 میلیارد ریال ذخیره از بابت جریمه دیرکرد تسویه اقساط با سازمان خصوصی‌سازی در حساب‌های شرکت وجود داشته است.
به نظر می‌رسد با توجه به ضرورت تسویه بدهی مورد اشاره، «ومعادن» در سال جاری برنامه فروش سرمایه‌گذاری‌های خود را سرعت بخشیده است به نحوی که در ۷ ماه نخست امسال بیش از ۴۲۶ میلیارد ریال سهام عمدتا بورسی را در بازار عرضه کرده است و البته از این محل سود حدود ۲۹۰ میلیارد ریالی را نیز تا پایان مهر ماه تحصیل کرده است.
علاوه بر این، شرکت در آبان ماه به عنوان فروشنده بلوکی در نماد «فملی» عمل کرده است که با توجه به وضعیت مناسب این شرکت سرمایه‌پذیر احتمالا این اقدام با هدف تامین نقدینگی صورت می‌پذیرد. در صورت تداوم این روند، احتمال تحقق درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیش از پیش‌بینی بودجه 89 (302 میلیارد ریال) محتمل به نظر می‌رسد.
قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های این گروه در محدوده ۲۰ درصد کمتر از خالص ارزش دارایی‌ها قرار دارد.
این در حالی است که نسبت Price/NAV در مورد «ومعادن» در محدوده 65 درصد قرار دارد. بدین ترتیب می‌توان گفت سهام توسعه معادن و فلزات در قیمت کنونی از فاصله بیشتری نسبت به ارزش ذاتی در مقایسه با رقبای بورسی خود برخوردار است.
محاسبه فوق بدون ارزش‌گذاری سبد خارج بورسی انجام شده و کارشناسان با لحاظ کردن آن می‌توانند به نتایج متفاوتی در رابطه با ارزش ذاتی «ومعادن» دست یابند.
hahriaty_sh@yahoo.com