فارس- مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین با تشریح دلایل رشد شاخص در نیمه اول سال جاری و واقعی بودن آن گفت: دلیل رشد سهام شرکت‌های خدماتی و رایانه‌ای به دلیل هدفمند کردن یارانه‌ای بوده و با اجرای آن نیز بیشتر می‌شود. نصر‌الله برزنی درباره رشد شاخص در نیمه اول سال اظهار داشت: ۶ ماه اول سال بازار بسیار پررونق بوده و بیش از حد انتظار وضعیت بورس مثبت شد، بنابراین در چشم‌انداز سال ۸۹ بازار پر رونقی دیده شده بود که محقق شد ولی سرعتی که این رشد داشت، دور از انتظار بود.

وی گفت: با توجه به روندی که بازار در پیش گرفته، در ۶ ماهه دوم سال بازار مناسب و قابل رشدی خواهیم داشت زیرا بنیان‌های بازار از جمله رشد سودآوری شرکت‌های تولیدی و خدماتی ادامه خواهد داشت، بنابراین وضعیت بازار برای نیمه دوم قابل قبول است. این کارگزار بازار سهام ادامه داد: باید به این نکته اشاره کرد که رشدی که برای شش ماهه دوم پیش‌بینی شده به سرعت رشد نیمه اول نخواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشیم که این رشد همراه با نوسان است زیرا در هیچ بازار سرمایه‌ای حرکت قیمت‌ها برای مدت طولانی یک سویه نیست.

برزنی تاکید کرد: بنیان‌هایی از جمله روند افزایش سود شرکت‌ها در بسیاری از صنایع، رکود در بازار رقیب از جمله اوراق مشارکت یا سود سپرده‌های بانکی و ادامه افزایش حجم نقدینگی از دلایل اصلی در تداوم رشد بازار سهام در نیمه دوم است. این مقام مسوول با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حجم نقدینگی بازار تا پایان سال جاری به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، گفت: در صورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، حجم نقدینگی از این رقمی که پیش‌بینی شده (۳۰۰ هزار میلیارد تومان) بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود بر برخی شرکت‌ها اثر منفی می‌گذارد، چگونه حجم نقدینگی افزایش خواهد یافت؟ تصریح کرد: این قانون باعث ایجاد جهش در قیمت‌ها شده و افزایش نقدینگی را به همراه دارد. این مساله درست است که برخی شرکت‌ها که نمی‌توانند افزایش هزینه‌ را به قیمت محصول منتقل کنند، متضرر می‌شوند ولی شرکت‌های خدماتی، بانکی و شرکت‌هایی که متکی به صادرات هستند، اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به نفع آنها خواهد بود.

عملکرد واگذاری‌ها در نیمه اول سال

برزنی درباره عملکرد واگذاری‌های اصل ۴۴ در نیمه اول سال جاری اظهار داشت: در این مدت هیچ عملکردی از سازمان خصوصی‌سازی در راستای اجرای قانون اصل ۴۴ به جز واگذاری بیمه دانا وجود ندارد که با توجه به کوچک بودن اندازه شرکت، قیمتی که کشف شد (۲۶۱۰ تومان)، مناسب نبود و موجب اعتراض خریداران این سهم قرار گرفت بنابراین، تجربه ناموفقی بود.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که مردم بر اساس اعتماد وارد بازار می‌شوند و به دلیل اینکه همه مردم توان تحلیل کردن سهام شرکت‌ها را ندارند، بر اساس کارکردی که بازار خواهد داشت مردم اعتماد کرده و وارد بازار می‌شوند که در خصوص بیمه دانا اعتماد مردم کاسته شد.

دلایل تداوم رشد بازار سهام

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین خاطرنشان کرد: عملکرد مناسب بازار در ۸ ماهه گذشته انگیزه برای سرمایه‌گذاری را افزایش داده است. برنامه سازمان خصوصی‌سازی برای ورود ۶ تا ۱۲ شرکت جدید در راستای اجرای اصل ۴۴ سرمایه های بیشتری را وارد بازار می‌کند و معتقدیم که تجربه بیمه دانا تکرار نمی‌شود و تعیین قیمت مناسب باعث جذب سرمایه گذاری جدید در عرضه‌های اولیه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اعتماد مصرف کنندگان کشورهای صنعتی در حوزه بین‌المللی افزایش یافته، گفت: صادرات کالاها که بیشتر در بخش نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و معدنی است با قیمت‌های بالاتری انجام ‌شده که علامت مثبتی برای بازار سرمایه بوده و می‌توان گفت بازار ما متاثر از رونق تقاضای جهانی است.