گروه بورس- مجید اسکندری: معاونت مالی شرکت سرمایه‌گذاری نیرو (سهامی عام) تاکید کرد: شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در مزایده سال ۸۳ نیروگاه خوی، برنده این مزایده شده و برگزاری مزایده مجدد برای واگذاری این نیروگاه، غیرقانونی است. علیرضا محمدی‌راد با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: بر اساس بند «ج» تبصره ۱۲ قانون بودجه ۸۳، به منظور واگذاری نیروگاه خوی، مزایده‌ای با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در این صنعت، برگزار شد و شرکت سرمایه‌گذاری نیرو با همکاری «صانیر» در این مزایده ۱۱۰میلیون یورویی حضور یافت و برنده شد.

وی افزود: در پی برنده شدن در مزایده مجوزهای لازم دریافت و قرارداد فروش نیروگاه بین توانیر و سرمایه‌گذاری نیرو و صانیر در ۲۶ اسفند ماه ۸۳ امضا شد.

محمدی راد ادامه داد: سپس اسناد لازم مبادله و پیوست قراردادها امضا شد و تنها پیوست ۷ امضا نشد، اما به دلیل حذف بند ج تبصره ۱۲ قانون بودجه ۸۴، نیروگاه به شرکت‌ سرمایه‌گذاری نیرو تحویل نشد.

معاونت مالی «ونیرو» درباره واکنش شرکت به تحویل ندادن نیروگاه به خبرنگار ما گفت:‌ ما به این موضوع، اعتراض کردیم و جلسات متعددی با وزارتخانه داشتیم تا در آخرین جلسه با قائم‌ مقام وزیر نیرو به توافقاتی دست یافتیم.

وی در این خصوص توضیح داد: نخست، در خصوص پیوست ۷ قرارداد یاد شده که مربوط به نرخ تعدیل قیمت فروش برق بود تفاهم حاصل شد و سپس معاونت برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده از جمله انجام مناقصه قانونی و نبود امکان جاری‌سازی قرارداد در سال ۸۳ به دلیل کمبود زمان و سیر مراحل قانونی تبادل پیوست ۷ قرارداد و تعهد به وجود آمده مقرر کرد از ریاست جمهوری استعلام کرده و مجوز اجرای قرارداد مزبور را فراهم سازد.

محمدی‌راد در ادامه به دیگر اقدامات انجام شده به منظور تسریع در واگذاری نیروگاه خوی اشاره کرد و گفت: جلساتی با کمیسیون انرژی مجلس داشتیم که این کمیسیون طی نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار تحویل نیروگاه شد و پیشنهاد کرد تسریع این امر در مجلس تصویب شود. از سوی دیگر از طریق دفتر پژوهش‌های مجلس، موضوع را پیگیری کردیم اما متاسفانه وزارت نیرو زیر بار نرفت.

وی با اشاره به برگزاری مجدد مزایده نیروگاه خوی گفت: ما به سازمان خصوصی‌سازی اعتراض و اعلام کرده‌ایم که تحویل ندادن نیروگاه به این شرکت، خلاف قانون است زیرا ما هزینه‌ای را متحمل شده و در مزایده بین‌المللی شرکت کرده‌ایم و ضمانت‌نامه نیز موجود است.

محمدی راد سپس گفت: ما باید ضمانت‌نامه را تمدید کنیم اما وزارتخانه به ما اعلام نمی‌کند تا ضمانت‌نامه را تمدید نکنیم.

همچنین به وزارت اقتصاد اعلام کردیم که نیروگاه مزبور با شرایط جدید به ما واگذار شود اما متاسفانه مزایده جدید با قیمت ۷۰ تا ۸۰‌میلیارد تومان بالای قیمت قبلی برگزار شده است.

معاونت مالی «ونیرو» افزود: در بند ۲ قرارداد فروش آمده است: «توانیر حسب مورد به دور از هر گونه حق اختیار معامله، حق تقدم خرید، حق تصرف، تصدی، آورده شرکا، گرو یا هر گونه حق شخص ثالث (به جز حق فروشندگان یا تولیدکنندگان در مورد روند معمولی کار) اقدام به فروش دارایی‌های نیروگاه کرده و شرکت نیز طبق این قرارداد فروش، اقدام به خرید دارایی‌های نیروگاه کرده است.

محمدی راد تصریح کرد: مدیران شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در صورت عدم حصول نتیجه مورد نظر، اقدامات قانونی را در این زمینه به عمل خواهند آورد. وی یادآور شد: به‌رغم تاکید وزیر سابق نیرو مبنی بر تعیین تکلیف نهایی تحویل نیروگاه خوی از هر طریق ممکن و صلاحدید، متاسفانه تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

محمدی راد درباره مزایده مجدد نیروگاه خوی گفت: قیمت فعلی تعیین شده برای این نیروگاه مبلغ ۲۲۰میلیون یورو است که بسیار زیاد است و بازگشتی ندارد. وی خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری نیرو و صانیر حدود ۴۰۰‌میلیون تومان برای مشاوره و بررسی طرح توجیهی، هزینه کردند که از دست رفته است، اما در صورت واگذاری نیروگاه خوی به این شرکت، ظرفیت این نیروگاه تا ۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت و سودآوری خوبی برای شرکت به همراه خواهد داشت.