گروه تحلیلی بورس 24- شرکت صنعتی دریایی ایران «صدرا» پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال منتهی به 29/12/89 با سرمایه 150‌میلیارد‌تومان را مبلغ 16‌ریال به طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرده است.

در صورت عدم وجود تعدیلات سنواتی، زیان انباشته شرکت در پایان سال مالی ۸۸ بالغ بر ۶۹۰ر۳۶۰ر۱ ‌میلیون‌ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۹۰۷‌ریال) بوده، بنابراین شرکت مشمول مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.
صدرا در سال مالی 1389 در پیمان‌های ساخت سکوهای سرچاهی رشادت، چهار فروند نفتکش، احداث لوله‌های سرچاهی و فراورش نفت خام خشت و حوض آبگیر بندر‌عباس، افزایش درآمدهای قابل‌توجهی خواهد داشت.
شرکت برای سال ۸۹ عقد قراردادهایی به مبلغ ۵۲۴‌میلیارد‌تومان، با حاشیه سودی معادل ۹‌درصد را پیش‌بینی کرده که حاصل آن کسب ۵/۴۵‌میلیارد‌تومان سود ناخالص خواهد بود که با کسر هزینه‌های مالی به میزان ۳۴‌میلیارد‌تومان، هزینه‌های اداری و تشکیلاتی به میزان ۶/۶‌میلیارد‌تومان، سایر هزینه‌های عملیاتی به میزان ۵/۴‌میلیارد‌تومان و... در نهایت پیش‌بینی تحقق ۴۱/۲‌میلیارد‌تومان سود خالص(به ازای هر سهم رقم ۱۶‌ریال) است.
حال پس از گذشت بیش از 5 ماه از تاریخ انتشار اطلاعات مالی شرکت، اوضاع صدرا به گونه دیگری رقم خورده است و با قطعیت یافتن انعقاد قراردادهای جدید افق تازه‌ای پیش روی این شرکت و سهامداران خرد و کلان آن گشوده شده است.
دامنه فعالیت‌های شرکت (صدرا)
صدرا بزرگ‌ترین پیمانکار در زمینه سکو‌سازی، کشتی‌سازی، پل‌سازیو پروژه‌های عظیم ساختمانی کشور است که عمده فعالیت‌های این شرکت در بخش‌های زیر است:
۱ - ساخت و تعمیر انواع‌کشتی‌های حامل کانتینربر، نفت‌کش، یدک‌کش، ‌کشتی لوله‌گذار و غیره.
2 - ساخت سکوهای حفاری دریایی (نیمه شناور و خود بالابر)
۳ - ساخت انواع سکوهای ثابت دریایی نفت و گاز (فرآورش، سرچاهی، زیست و غیره)
4 - لوله‌گذاری در دریا
۵ - احداث تاسیسات فرآورشی و پالایشگاهی نفت و گاز
6 - احداث خطوط لوله نفت و گاز در خشکی
۷ - احداث تاسیسات پتروشیمی
8 - اجرای طرح‌های زیربنایی عظیم
۹ - اجرای سازه‌های فولادی مقیاس بزرگ
سابقه شرکت صدرا
شرکت‌های پیمانکاری و خدماتی همچون صدرا از ریسک بالایی برخوردارند. زمانی که این گروه از شرکت‌ها خواهان ورود به بورس بودند عده‌ای از فعالان بازار سرمایه با اعتقاد به قابل اعتماد نبودن EPS شرکت‌های خدماتی و پیمانکاری، مخالف ورود آنها به بورس بودند چرا که این قبیل شرکت‌ها با توجه به پیشرفت کار، سود را شناسایی می‌کنند و چون اجرای پروژه‌ها زمانبر است، بنابراین عموما ابهاماتی در خصوص پیشرفت کار و تناسب شناسایی سود با آن وجود دارد که بر EPS شرکت تاثیر‌گذار است. صدرا در سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در اختیار داشت اما با به تعویق افتادن تحویل پروژه‌ها و افزایش قیمت فولاد، سودآوری پروژه‌ها از دست رفت و به زیان ده شدن شرکت صدرا انجامید. بعد از این اتفاقات با عنایت به تاخیر در تحویل پروژه‌ها، دولت پروژه‌های جدیدی به صدرا واگذار نکرد. بروز مشکلات یاد شده در نهایت قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء را به عنوان سهامدار عمده جایگزین سرمایه‌گذاری بانک ملی به صدرا کرد.
تصمیمات کارگروه تخصصی دولت در مورد صدرا
با صدور فرمان ۵ ماده‌ای کارگروه تخصصی حمایت از صدرا، این شرکت حائز شرایط ویژه و منحصر به فردی شد که در ‌کشور کم سابقه بوده است. بدون شک دامنه این حمایت‌ها نقطه عطفی در کارنامه شرکت صدرا خواهد بود که نوید تحقق عایدات آتی قابل‌توجهی را به سهامداران خرد و کلان این شرکت به ارمغان خواهد آورد. در تاریخ ۴/۲/۸۹ تصمیمات کارگروه تخصصی بررسی وضعیت شرکت صدرا به شرح زیر به وزارتخانه‌های صنایع و معادن، امور اقتصادی و دارایی، مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی و همچنین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ابلاغ شد. در ادامه اثرات ناشی از «منشور ۵ ماده‌ای حمایت از صدرا» مورد تحلیل قرار می‌گیرد.
1 - بدهی‌های صدرا به سازمان‌های دولتی و بانک‌ها از قبیل بیمه، مالیات، گمرک و تسهیلات بانکی با رعایت مقررات مربوط به مدت یک سال استمهال شود.
۲ - وزارت صنایع و معادن پیگیری‌های لازم را برای اختصاص ۵۰۰میلیون‌دلار به شرکت صدرا از محل پنج‌میلیارد‌دلار تسهیلات حساب ذخیره ارزی موضوع تصویب نامه شماره ۵۱۲۲۵ ت ۴۰۱۷۶ هـ مورخ ۹/۴/۸۷ انجام دهد.
3 - مرکز امور مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی افزایش محدوده منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به بعد از جزیره صدرا را بررسی کند. وزارت مسکن و شهرسازی نیز نسبت به تعیین تکلیف و رفع مشکلات اراضی منطقه مذکور اقدام کند.
۴ - معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد رتبه‌بندی شرکت صدرا همکاری لازم را به عمل آورد.
5 - دستگاه‌های اجرایی نسبت به پرداخت مطالبات قانونی شرکت صدرا اقدام کنند. دبیرخانه کارگروه تولید موظف است نسبت به پیگیری اجرای این مصوبه و ارائه گزارش به صورت ماهانه به کارگروه اقدام کند.
معافیت‌های مالیاتی صدرا
با توجه به بند 3 تصمیمات کارگروه حمایت از صدرا، جزیره صنعتی صدرا در محدوده منطقه ویژه اقتصادی بوشهر قرار می‌گیرد، در نتیجه شرکت صدرا از این پس از معافیت‌های مالیاتی پروژه‌ها و عملیات مرتبط با این حوزه برخوردار خواهد بود. از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرای این منطقه می‌توان به 2 مورد زیر اشاره داشت:
۱ - پروژه توسعه و نوسازی میدان رشادت در حوزه نفت و گاز که محصول نهایی پروژه، تولید ۸۰‌هزار بشکه نفت و ۳۵ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز است که با ۵۱‌درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.
2 - پروژه طراحی و ساخت 4 فروند‌ کشتی نفتکش 113‌هزار تنی (افرا ماکس) در حوزه ‌کشتی‌سازی در جزیره صنعتی صدرا انجام می‌شود که با 22‌درصد پیشرفت پروژه در حال اجرا است.

نسبت مالکانه شرکت
این نسبت نشان می‌دهد که به‌طور کلی چه مقدار از دارایی‌های شرکت به سهامداران آن تعلق دارد به عبارت دیگر ترکیب حقوق صاحبان سهام (ارزش ویژه) شرکت را به معنی اعم آنکه کلیه منابع مالی را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد. بنابر این با توجه به اینکه جمع دارایی‌های شرکت (به ارزش دفتری) بالغ بر ۵/۸۰۳‌میلیارد‌تومان و جمع حقوق صاحبان سهام شرکت بالغ بر ۲۱‌میلیارد‌تومان است، بنابراین نسبت مالکانه ۶/۲‌درصد به دست می‌آید. (این نسبت نشان می‌دهد که سهامداران شرکت تنها مالک ۶/۲‌درصد از کل دارایی‌ها هستند (البته باید در نظر داشت که دارایی‌های شرکت به ارزش دفتری در حساب‌ها ثبت شده است و در صورت تصویب و اعمال قانون«تجدید ارزیابی دارایی‌ها»، می‌توان به ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها دست یافت).

نسبت بدهی به ارزش ویژه
این نسبت نشان می‌دهد که جمع بدهی‌ها اعم از جاری و بلند مدت چه سهمی از حقوق صاحبان سهام را در بر می‌گیرد و از لحاظ مالکیت، چه رابطه‌ای بین طلبکاران و سهامداران وجود دارد. این نسبت مبین اطمینان و تامینی است که بستانکاران به دنبال آن هستند. بنابراین با توجه به اینکه جمع بدهی‌های صدرا بالغ بر 5/782‌میلیارد‌تومان و جمع حقوق صاحبان سهام بالغ بر 21‌میلیارد‌تومان است. بنابراین نسبت بدهی شرکت به ارزش ویژه آن 2/37 برابر است (یعنی طلبکاران شرکت 2/37 برابر سرمایه شرکت را مطالبه می‌کنند) که نسبت بسیار بالایی است و نشان از سنگین بودن حجم بدهی‌ها و وام‌های دریافتی شرکت دارد. لازم به ذکر است که حصه جاری تسهیلات مالی دریافتی شرکت (یعنی مبلغی که بابت بازپرداخت وام‌ها در سال جاری و 90 باید پرداخت کند) بیش از 267‌میلیارد‌تومان است.
ارزیابی سود و زیان ۵ ساله صدرا
با گذشت 21 ماه از امضای تفاهم‌نامه گازی ایران و ترکیه برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و عدم همکاری لازم از سوی ترک‌ها در این موضوع، وزارت نفت توسعه 3 فاز پارس جنوبی به ارزش تقریبی 7‌میلیارد‌دلار را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار کرد. آنچه مسلم است فازهای 22 - 23 - 24 به جهت اجرا به قرارگاه خاتم رسیده است اما اینکه قرارگاه خاتم کل این قراردادها را به صدرا بسپارد، بحثی است که فعلا نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد، زیرا قرارگاه خاتم به شرکت خاصی به واسطه آنکه مالک آن است تعصب نداشته و در این پروژه ملی از تمامی ظرفیت‌های موجود در‌کشور استفاده خواهد کرد. با این همه، شرکت صدرا توانایی فنی تکمیل همه پروژه‌ها را دارد چرا که با توجه به بازگشت مجدد بخشی از نیروهای متخصص و با تجربه این شرکت اجرای پروژه‌های سنگین از عهده صدرا خارج نیست.
در هر حال با فرض واگذاری۳ فاز پارس جنوبی به ارزش ۷‌میلیارد‌دلار (۵/۱‌میلیارد‌دلار قرارداد قطعی فعلی و ۵/۵‌میلیارد‌دلار قرارداد آتی) و توانایی فنی و جذب نیروهای متخصص لازم برای اجرا و تکمیل پروژه‌های فوق‌الذکر و با فرض تحقق بندهای ۵ ماده‌ای کارگروه تخصصی حمایت از صدرا، بودجه تعدیلی و عایدات آتی شرکت صدرا در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ به ترتیب زیر خواهد بود. لازم به توضیح است که اقلام هزینه (بهای تمام شده) هر یک از پروژه‌ها برای سال‌های ۸۹ تا ۹۳، از حاصلضرب‌درصد پیشرفت محاسبه شده در بهای تمام شده برآوردی کل پروژه به موجب بودجه کلی پروژه‌ها محاسبه شده است.
بودجه تعدیلی سال 89
با وجود نکات اشاره شده در ملاحظات بودجه ۸۹، با توجه به الزامات بند ۱ و ۲ تصمیمات کارگروه حمایت از صدرا که مبلغ ۵۰۰ میلیون‌دلار (معادل ۵۰۰‌میلیارد‌تومان) از تسهیلات حساب ذخیره ارزی به شرکت تخصیص خواهد یافت (با نرخ بهره ۳‌درصدی)، می‌توان به پرداخت بدهی‌های معوق و رفع مشکلات مالی و نقدینگی صدرا اشاره کرد. امری که به کاهش قابل‌توجه هزینه‌های مالی و بهبود ساختار مالی شرکت منجرخواهد شد.
همچنین گسترش منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به طوری که جزیره صنعتی صدرا (که در فاصله 5 کیلومتری منطقه ویژه قرار دارد) در محدوده این منطقه قرار‌گیرد و در نتیجه منجر به برخی معافیت‌های مالیاتی برای صدرا شود، پروژه‌هایی که محل اجرای آن در جزیره صنعتی صدرا قرار دارند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود بنابراین اثرات معافیت‌های مالیاتی فوق را در بودجه تعدیلی شرکت در نظر گرفته‌ایم.
با توجه به احتمال قطعیت قرارداد خط لوله فاز ۱۷ و ۱۸ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در بودجه تعدیلی سال‌جاری، فروش و درآمد ارائه خدمات بالغ بر ۷۷۵‌میلیارد‌تومان در نظر گرفته شده است. این عدد از مجموع حجم فروش قبلی به میزان ۵۲۵‌میلیارد‌تومان احتساب پروژه‌های جدید در نیم سال جاری محاسبه شده است.
بدین ترتیب که ارزش قراردادهای جدید بالغ بر 5/1‌میلیارد‌دلار (1500 میلیون‌دلار) و بازه زمانی اجرا 36 ماه است که مترادف با 6 دوره 6 ماهه خواهد بود بنابر این در 6 ماه باقیمانده از سال، با توجه به اینکه شروع پروژه‌ها و پیش پرداخت آن، از اول مهرماه سال‌جاری است. بنابراین حجم اجرای پروژه‌های جدید در سال‌جاری بالغ بر 250 میلیون‌دلار (250‌میلیارد‌تومان) خواهد بود.
بهای تمام شده به مبلغ ۷/۶۵۸‌میلیارد‌تومان با توجه به افزایش فروش و سایر مواردی که در بخش ملاحظات بدان اشاره شد، افزایش یافته است.
حاشیه سود شرکت معادل 15درصد در نظر گرفته شده که با بررسی ردیف‌های بودجه و سرفصل‌های فروش و بهای تمام شده، به دست آمده است.
ر) سایر سرفصل‌های بودجه مطابق با اقلام بودجه پیش‌بینی شده شرکت تعیین شده است، در نتیجه سود خالص پس از کسر مالیات شرکت معادل ۵/۳۷‌میلیارد‌تومان و سود خالص هر سهم مبلغ ۲۵۰‌ریال به دست آمده است.
ذ) با توجه به زیان انباشته شرکت از سال قبل به مبلغ 136‌میلیارد‌تومان، در صورتی‌که طبق برآورد تعدیلی فوق، سود خالص شرکت در سال‌جاری بالغ بر 5/37‌میلیارد‌تومان تحقق یابد، مانده زیان انباشته شرکت به رقم 5/98‌میلیارد‌تومان کاهش خواهد یافت. بنابراین سود قابل تقسیم شرکت صفر خواهد بود.



پیش‌بینی بودجه سال ۹۰
با توجه به حاصلضرب‌درصد پیشرفت محاسبه شده در بهای تمام شده برآوردی کل پروژه‌ها، فروش و درآمد ارائه خدمات شرکت در 15‌درصد، هزینه‌های مالی 7/63‌میلیارد‌تومان، جمع کل هزینه‌ها (8/87‌میلیارد‌تومان) معادل 7‌درصد از فروش و مالیات شرکت در حدود 4/13میلیارد‌تومان برآورد می‌شود (با توجه به معافیت‌های مالیاتی و اثرات زیان انباشته شرکت بر کاهش مالیات). در نتیجه سود پس از کسر مالیات شرکت بالغ بر 8/93‌میلیارد‌تومان، سود عملیاتی هر سهم 1114‌ریال و سود هر سهم پس از کسر مالیات 626‌ریال به دست می‌آید.
نکته: با توجه به زیان انباشته از سال قبل شرکت به مبلغ ۵/۹۸‌میلیارد‌تومان، در صورتی که طبق برآورد تعدیلی فوق، سود خالص شرکت در سال‌جاری بالغ بر ۸/۹۳‌میلیارد‌تومان تحقق یابد، مانده زیان انباشته شرکت به رقم ۶/۴‌میلیارد‌تومان کاهش خواهد یافت و توانایی سود تقسیمی معادل ۱۰‌درصد از درآمد خواهد بود.
پیش‌بینی بودجه سال 91
فروش و درآمد ارائه خدمات شرکت در این سال بالغ بر ۱۵۳۰‌میلیارد‌تومان (۵/۱‌میلیارد‌دلار)، حاشیه سود ناخالص (۱۵‌درصد) معادل ۵/۲۲۹ ‌میلیارد‌تومان، هزینه‌های مالی ۵/۷۶‌میلیارد‌تومان، جمع کل هزینه‌ها (۴/۱۰۴‌میلیارد‌تومان) معادل ۷‌درصد از فروش، مالیات شرکت در حدود ۶/۱۹‌میلیارد‌تومان (با توجه به منظور کردن معافیت‌های مالیاتی) در نظر گرفته شده که در نتیجه سود پس از کسر مالیات شرکت بالغ بر ۱۱۱‌میلیارد‌تومان، سود عملیاتی هر سهم ۱۳۴۴‌ریال و سود هر سهم پس از کسر مالیات ۷۴۱‌ریال به دست می‌آید.
با توجه به وضعیت نقدینگی شرکت به دلیل اصلاح ساختار مالی، توانایی تقسیم سود در این سال بیش از 70‌درصد برآورد نمی‌شود.
پیش‌بینی بودجه سال ۹۲
فروش و درآمد ارائه خدمات شرکت در این سال بالغ بر 1836‌میلیارد‌تومان (1‌میلیارد و 836 میلیون‌دلار)، حاشیه سود ناخالص (15‌درصد) معادل 4/275 ‌میلیارد‌تومان، هزینه‌های مالی 8/91‌میلیارد‌تومان، جمع کل هزینه‌ها (3/124‌میلیارد‌تومان) معادل 7‌درصد از فروش، مالیات شرکت 9/23‌میلیارد‌تومان (با توجه به منظور نمودن معافیت‌های مالیاتی) خواهد بود که در نتیجه سود خالص پس از کسر مالیات شرکت بالغ بر 6/135میلیارد‌تومان، سود هر سهم 1619‌ریال و سود هر سهم پس از کسر مالیات 904‌ریال به دست می‌آید. با توجه به بهبود نسبی وضعیت نقدینگی شرکت، توانایی تقسیم سود در این سال معادل 80‌درصد برآورد می‌شود.

پیش‌بینی بودجه سال 93
فروش و درآمد ارائه خدمات شرکت در این سال بالغ بر ۲۲۰۳‌میلیارد‌تومان (۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌دلار)، حاشیه سود ناخالص ۱۵‌درصد، سود ناخالص معادل ۳۳۰ ‌میلیارد‌تومان، هزینه‌های مالی ۱۱۰‌میلیارد‌تومان، جمع کل هزینه‌ها (۲/۱۴۸‌میلیارد‌تومان) معادل ۷‌درصد از فروش، مالیات شرکت ۳/۲۹‌میلیارد‌تومان (با توجه به منظور کردن معافیت‌های مالیاتی) برآورد شده که در نتیجه سود پس از کسر مالیات شرکت بالغ بر ۱۶۶‌میلیارد‌تومان، سود عملیاتی هر سهم ۱۹۵۰‌ریال و سود هر سهم پس از کسر مالیات ۱۱۰۷‌ریال به دست می‌آید.
با توجه به اتمام پروژه‌های 7‌میلیاردی و اشباع ظرفیت‌های شرکت در سال هدف، امکان فروش و درآمد حاصل از ارائه خدمات صدرا به بیش از 2,200‌میلیارد‌تومان (2,200میلیارد‌دلار) چندان مقدور به‌نظر نمی‌رسد. بنابراین انتظارات از رشد سودآوری شرکت در سال‌های بعد از 93 چندان قابل‌توجه نخواهد بود.