احسان حاجی

به اطلاع خوانندگان گرامی می‌رساند که سری جدید مطالب آموزش فارکس به صورت پیشرفته از این شماره به بعد در این ستون منتشر می‌شود. در یک بازار کارآ (بازاری که نیروهای خارجی از قبیل دولت کمترین کنترل یا تاثیر را بر نرخ بازار داشته باشند) تعیین‌کنندگان قیمت، همان تعداد بالای درخواست‌های عرضه و

تقاضا در بازار هستند و بدیهی است که درخواست‌های عرضه و تقاضا در بازار توسط فکر و تصمیم (ذهن انسانی) افراد

خریدار یا فروشنده یا به‌عبارتی سرمایه‌گذاران در بازار ارائه می‌شود.

همینطور در علم اقتصاد قیمت در یک بازار کارآ، «نقطه توافق سیل عظیم خریداران و سیل عظیم فروشندگان» تعریف می‌شود.

پس در حقیقت برای اینکه بتوان حرکت آینده قیمت در بازار را تحلیل و پیش‌بینی کرد باید هر عاملی که این قابلیت را داشته باشد تا روی ذهن افراد و سرمایه‌گذاران بازار تاثیر بگذارد و نقشی در تصمیم‌گیری آنها داشته باشد را تشخیص داده و آن را بررسی کرد.

این عوامل شامل هر نکته کوچک و بزرگی که بتواند تصمیم سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قراردهد خواهد بود.

- عوامل جغرافیایی نظیر سیل، زلزله یا بلایای طبیعی

- عوامل سیاسی شامل، بروز اختلافات سیاسی، تصمیمات مهم دولتی و جنگ

- عوامل اقتصادی مانند تصمیمات مهم اقتصادی، بروز تورم یا مشکلات اقتصادی و تغییر در شاخص‌های مهم اقتصادی که به طور منظم توسط سازمان‌های مرتبط دولتی و غیردولتی اعلام می‌شود

- عوامل روانی در بازار نظیر نمودار و بررسی‌های فنی و تکنیکی که این بخش به دلیل جذابیت بالایی که دارد به تنهایی بیشتر از نیمی از وزن تحلیلی بازار را به خود اختصاص داده است.

بنابراین در تحلیل فاندامنتال قیمت فارغ از مسائل مربوط به نمودار تحت تاثیر نیروهای متعدد خارجی می‌باشد. به این معنی که یک تحلیلگر فاندامنتال با بررسی اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و با در نظر گرفتن نیروهای جغرافیایی تاثیر‌گذار بر ذهن بازار، روند آتی و صعود و نزول احتمالی آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کند.

به طور مثال در بازارهای سهام یک تحلیلگر بنیادی با بررسی گزارش‌های مالی شرکت، وضعیت قراردادها و پروژه‌ها، بازار فروش محصولات و همچنین اوضاع داخلی شرکت، سعی در پیش‌بینی اوضاع شرکت در آینده و در پی آن قیمت آتی هر سهم شرکت را دارد. بدیهی است در بازار ارز اگر مسائل مربوط به نمودار را کنار بگذاریم (تحلیل تکنیکال) بزرگ‌ترین منبع اطلاعاتی ما، کشور صاحب ارز و البته وضعیت اقتصادی و مالی آن مملکت خواهد بود.

پس یک تحلیلگر بنیادی در بازار فارکس که می‌خواهد ارز رایج در کشوری را معامله کند لازم است اخبار و شاخص‌های اقتصادی نظیر تولید ناخالص ملی، نرخ بیکاری، نرخ بهره، تورم و بسیاری از ارقام و اطلاعات مربوط به سیستم مالی و اقتصادی کشور مذبور را زیر نظر داشته و تغییرات آن را تحلیل و بررسی کند.

www.irfx.ir