تقسیم سود 90میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی

گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: شرکت‌های بورسی تا ۲۷ مرداد ماه امسال بیش از ۹۰هزارمیلیارد ریال سود تقسیم کردند. بنابراین گزارش شش گروه از صنایع بیش از ۱۰۰‌درصد سود خود را تقسیم کردند.

بر این اساس صنعت محصولات کاغذی با سه شرکت حاضر در بورس بیشترین سود محقق شده را به میزان ۹۸/۱۵۲درصد تقسیم کرد.

همچنین صنعت لاستیک و پلاستیک نیز با ۸۳/۱۴۳درصد سود تقسیم شده در جایگاه دوم بیشترین تقسیم سود ایستاد. این گروه ۸ شرکت در بورس دارد.

گروه قند و شکر نیز با ۵۹/۱۳۹درصد سود تقسیم کرده رتبه سوم بیشترین سود تقسیمی را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد.

گروه محصولات شیمیایی نیز با حضور ۲۰ شرکت ۸۸/۱۲۷درصد از سود محقق شده خود را تقسیم کرد و رتبه چهارم را در این زمینه کسب کرد.

بنابراین گزارش سه شرکت گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات، ۱۱/۱۰۲‌درصد از سودهای محقق شده خود را تقسیم کردند.

شرکت‌های گروه انتشار، چاپ و تکثیر نیز سهم ۱۰۰‌درصدی از بیشترین سودهای تقسیم شده را داشتند.

بر این اساس از میان ۲۵۹شرکتی که از ابتدای سال سود تقسیم کردند، ۳۸ شرکت در شش گروه نامبرده بیشترین سودها را تقسیم کردند.

اما ۴۳ شرکت در چهار گروه فلزات اساسی، مخابرات، محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن بیش از ۹۰‌درصد از سودهای محقق شده خود را تقسیم کردند.

همچنین ۵۶ شرکت از گروه‌های سیمان، آهک و گچ، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، کاشی و سرامیک، سایر محصولات کانی غیرفلزی و محصولات چوبی بیش از ۸۰‌درصد از سود محقق شده سال قبل خود را تقسیم کردند.

از سویی ۵۱ شرکت از گروه‌های بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی، مواد و محصولات دارویی، رایانه‌ و فعالیت‌های وابسته به آن، ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی، وسایل اندازه‌گیری، پزشکی و اپتیکی و انبوه‌سازی املاک و مستغلات بیش از ۷۰‌درصد سود تقسیم کردند.

بنابراین گزارش از میان ۲۵۹ شرکت بورسی در صنایع مختلف شرکت مخابرات به عنوان تنها شرکت گروه مخابرات بیشترین سود را به میزان ۱۳‌هزار و ۷۶۲میلیارد و ۹۷میلیون ریال تقسیم کرد.

این رقم معادل ۹۱‌درصد سود محقق شده شرکت بود.

همچنین دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۷‌هزار و ۹۰۰میلیارد ریال و ملی صنایع مس ایران با ۶‌هزار و ۹۴۷میلیارد و ۵۷۴میلیون ریال سود تقسیمی رتبه‌های دوم و سوم بیشترین سود تقسیم شده را کسب کردند.

چهارمین رتبه بیشترین سود تقسیم شده از سوی شرکت‌ها در سال جاری به شرکت سایپا از گروه خودرو و ساخت قطعات اختصاص داشت.

شرکت پتروشیمی خارک نیز از گروه محصولات شیمیایی به عنوان پنجمین شرکت در زمینه بیشترین سود تقسیم شده معرفی شد. این در حالی است که پتروشیمی شازند در این گروه مقام شانزدهم را در این زمینه کسب کرد.

بر اساس این گزارش بانک ملت با تقسیم بیش از سه‌هزار و ۱۵۷میلیارد ریال سود، بانک پارسیان با تقسیم سه‌هزار و ۱۵۷میلیارد ریال سود، پالایش نفت اصفهان با تقسیم سه‌هزار و ۱۲۱میلیارد ریال سود، بانک تجارت با تقسیم دوهزار و ۶۰۹میلیارد ریال سود و بانک صادرات با تقسیم دوهزار و ۱۶۷میلیارد ریال سود رتبه‌های ششم تا دهم بیشترین سود تقسیم شده را به خود اختصاص دادند.

سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک اقتصاد نوین، مپنا، گل‌گهر، کارآفرین و پتروشیمی سازند، نفت بهران و خدمات انفورماتیک به ترتیب در جایگاه‌های یازدهم تا هجدهم ایستادند.

شرکت‌های نامبرده از جمله شرکت‌هایی بودند که بیش از یک‌هزار میلیارد ریال سود تقسیم کردند.