آخرین وضعیت «سموم علف‌کش» تشریح شد

گروه بورس- شرکت تولید سموم علف‌کش عملکرد سه ماهه امسال را در حالی به بازار گزارش کرد که طی آن از بودجه پیش‌بینی شده امسال فراتر رفته است. مدیرعامل «شسم» با بیان این مطلب گفت: عملکرد شرکت سموم علف‌کش طی سه ماه نخست امسال حاکی از پوشش ۳۱‌درصدی تولید، تحقق ۵۴درصدی درآمد حاصل از فروش و پوشش ۵۹‌درصدی مقدار فروش است. مهندس حمیدرضا رسول‌اف با بیان اینکه دستیابی به ارقام مزبور طی دوره سه ماهه رکود بزرگی در سال‌های اخیر شرکت است، یادآور شد: طی این دوره با اضافه کردن محصولات جدید به سبد تولیدات شرکت، توانستیم به ارقام بالایی از فروش دست پیدا کنیم. در همین حال با وجود پیش‌بینی زیان ۱۰۲ تومانی برای هر سهم خود در بودجه امسال، عملکرد سه ماهه توانست برای هر سهم تحقق ۹۰ریال سود خالص داشته باشد.

رسول‌اف تاکید کرد:‌ این در حالی است که عملکرد شرکت با توجه به زیان انباشته و بدهی‌های بانکی طی این دوره هزینه‌های مالی بالایی به همراه داشت و بدون این هزینه‌ها، شرکت می‌توانست به سود ۴۳تومانی برای هر سهم دست یابد.

مدیرعامل شرکت در ادامه افزود: هر چند میزان تولید شرکت طی فصول مختلف تغییر خواهد کرد، اما بسیار خوشبین هستیم تا با رسیدن به تولید ۸۰۰هزار لیتر طی امسال به رقم فروش ۴۰میلیارد ریالی دست یابیم تا زیان هر سهم را بپوشانیم. رسول‌اف افزود: در همین حال طبق تاکید مجمع سود غیرعملیاتی را از فروش ملک در بودجه امسال شناسایی خواهیم کرد که می‌تواند به اصلاح ساختار مالی شرکت کمک کند.

وی در عین حال با اشاره به بدهی‌های شرکت گفت: از نیمه دوم سال ۸۸ اقدام به پیگیری تجمیع عوارض سال‌های ۸۲ تا ۸۵ پرداخت و مجموع بدهی شرکت به بانک‌ها و سود سهام سهامداران بودیم که بر این اساس با مذاکراتی که انجام دادیم توانستیم بخشودگی حدود ۷‌ میلیارد ریالی را بابت تجمع عوارض به دست آوریم. همچنین با اتمام پروژه‌های نیمه کاره و انجام تعهدات، تضامین بانکی سموم علف‌کش را تا حد زیادی کنترل کردیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از شهریور سال ۸۸ تاکنون افزود: فعالیت شرکت طی سال‌های ۸۶ و ۸۷ با حذف یارانه‌ها و گرفتاری‌های به عمل آمده، موجب توقف تولید فعالیت شرکت شده بود به طوری که این شرکت از اول مهر ماه دوباره راه‌اندازی شد. این در حالی است که با توجه به پتانسیل‌های بالا و برند شرکت با سازماندهی مقطعی که در شرکت در مراحل تدارک، تولید و فروش انجام شد، توانستیم طی ۶ ماهه دوم سال۸۸ بالاتر از بودجه پیش‌بینی یک سال را تولید کنیم. وی با بیان اینکه عملکرد نیمه دوم سال ۸۸ «شسم» معادل یک‌سال بود، گفت: تولید۶ ماهه شرکت ۳۰۶درصد بودجه شرکت را محقق کرد. در همین حال مقدار فروش «شسم» با به‌کارگیری شبکه‌های توزیع و بازاریابی مناسب معادل ۲۸۷درصد از بودجه شرکت را محقق کرد.

این در حالی است که رقم فروش سال ۸۸ شرکت نیز معادل ۲۰۸‌درصد پیش‌بینی را پوشش داد. این در حالی است که تا شهریور ماه احتمال تولید در شرکت وجود نداشت و با مجموع اقدامات انجام شده نه تنها نماد معاملاتی شرکت در ۲۶ دی ماه در بورس بازگشایی شد، بلکه قیمت هر سهم شرکت از ۱۳۰۷ریال آن زمان به ۵۷۲۶ریال در حال حاضر رسیده است.

رسول‌اف ادامه داد: سعی کرده‌ایم مجموع اقدامات شرکت به سمت شفاف‌سازی بیشتر، کسب جایگاه ویژه در بورس و جلب اطمینان و اعتماد سهامداران انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای گسترش شبکه‌های عاملیت در سراسر کشور فراخوان داده‌ایم، افزود: به دنبال افزایش درصد سهم میزان تولیدات شرکت در داخل کشور هستیم. چرا که بر اساس گزارش ۴ ماهه، ۵‌درصد تولید کشور را داریم ولی می‌خواهیم این سهم را افزایش دهیم. در همین حال برنامه‌ریزی عملیاتی برای صادرات را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

رسول‌ اف یادآور شد: در برنامه‌های آینده شرکت علاوه بر اینکه طرح گسترش فیزیکی کارخانه را در نظر داریم، به دنبال ارتقای رضایت مشتریان، تغییر در بسته‌بندی و تنوع محصولات، حرکت به سمت تولیدات جدید هستیم.

از سوی دیگر اگر حمایت دولتی باشد به دنبال تولید با فناوری نانو خواهیم رفت.

این در حالی است که در قدم‌های اول با پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی مذاکرات اولیه انجام شده که رویکرد تازه‌ با تکنولوژی نانو صورت گیرد. این تکنولوژی علاوه بر اینکه سازگاری بیشتری را محیط‌زیست دارد، میزان مصرف سم را کاهش می‌دهد. همچنین با حلالیت آسان‌تر در آب، پایداری بیشتر و قدرت آفت‌کشی بهینه دارد.

رسول‌اف ادامه داد: برنامه‌ریزی تولیدات شرکت را برای کسب حداکثر سود عملیاتی طی ۵ سال آینده صورت داده‌ایم. این در حالی است که تولیدات شرکت را برای کسب سود بیشتر برای سهامداران دنبال می‌کنیم؛ اما تولید با استانداردهای بالاتر و محصولات مورد نیاز بازار همواره مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی در عین حال با بیان اینکه تولید سم صنعت پرریسکی گفت: ورود مواد اولیه با محصولات تقلبی و قاچاق بازار تولیدکنندگان سموم را مورد تهدید قرار می‌دهد.

از سوی دیگر با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی هم کاهش پیدا کرده که باعث می‌شود مقدار کمتری سم وارد بازار شود.

همچنین نرخ سود بانکی، نوسانات نرخ ارز و تغییر مقررات برای گشایش اسناد بانکی دیگر مشکلاتی است که برای تامین مواد اولیه پیش روی فعالان این صنعت است.