گروه بورس- خریدار خوش‌شانس نیروگاه بینالود چه کسی است؟ این پرسش، روز گذشته در اذهان بازار فعالان سرمایه مطرح شد، آنهایی که پیش از این از رقابت ۳ گروه برای تصاحب بلوک ۱۰۰‌درصدی این نیروگاه بادی متعجب شده بودند. روز گذشته فعالان بازار با خبر مهمی از سوی معاون وزیر نیرو مواجه شدند، خبری با این مضمون که خریدار بینالود برق خود را به جای ۸۳تومان قیمت تعیین شده در بودجه سنواتی می‌تواند کیلووات ساعتی ۱۲۰ تومان به دولت بفروشد و دولت خریدار برق این نیروگاه خصوصی شده به این قیمت است.

محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت‌وگو با «مهر» اعلام کرد: وزارت نیرو برق تولیدی بینالود را به عنوان اولین نیروگاه خصوصی شده، ۱۲۰۰‌ریال در هر کیلووات ساعت خریداری می‌کند.

وی افزود: شرکت تولید نیروی برق بادی بینالود، اولین شرکت تولید برق ماده ۲۷ بود که از طریق فرابورس به بخش خصوصی واگذار شد. بر همین اساس، وزارت نیرو برق تولیدی این نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق در قانون بودجه را ۸۳۲‌ریال عنوان کرد و افزود: خرید تضمینی برق از نیروگاه بینالود، در قالب ضوابط مربوط به خرید برق تولیدی از انرژی های نو صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس در ۲۰ساعت از شبانه روز برق تولیدی این نیروگاه به قیمت هر کیلووات ساعت ۱۳۰۰‌ریال و ۴ ساعت دیگر با نرخ هر کیلووات ساعت ۹۰۰‌ریال خریداری می‌شود.

بهزاد اظهار داشت: متوسط نرخ برق خریداری شده از بینالود توسط وزارت نیرو به ازای هر کیلووات ساعت ۱۲۰۰‌ریال است.نیروگاه بادی بینالود اولین نیروگاه از فهرست ارائه شده وزارت نیرو به سازمان خصوصی‌سازی است که طی روزهای گذشته واگذار شده است.

این اظهارات که دو روز بعد از انجام این معامله مطرح می‌شود، موجب شد تا معامله‌گران، خریدار بینالود را خوش‌شانس‌ترین معامله‌‌گر بورس تلقی کنند. گر چه هنوز هویت این خریدار مشخص نیست و مهر اقتصاد ایرانیان و مپنا هم خرید این بلوک ۱۰۰‌درصدی را تایید نکرده‌اند، ولی در هر حال مشخص می‌شود که خریداران بلوک که از یک‌گروه در روز نخست به ۳گروه در روز آخر افزایش یافتند، ظاهرا خبرهایی از خرید برق ۱۲۰ تومانی از دولت شنیده بودند.

گفتنی است، بلوک بینالود در روز نخست عرضه به دلیل عرضه در دقایق پایانی معاملات بدون خریدار باقی ماند و در روز دوم، دو گروه برای خرید آن وارد رقابت شدند که در نهایت این رقابت با حضور ۳ گروه به یک خریدار خصوصی رسید.

گفته می شود، یک نهاد نظامی، مهر اقتصاد و مپنا جزء رقبای خرید این نیروگاه بوده‌اند؛ ولی فرابورس به دلیل عدم قطعی شدن معامله، نام خریدار را اعلام نمی‌‌کند.