شرکت سیمان دورود یکی از واحدهای فرعی شرکت سیمان فارس و خوزستان است (56‌درصد از سهام سیمان دورود در اختیار سیمان فارس و خوزستان است).

این شرکت در بهمن ۸۱ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه تولید سیمان تیپ ۱ و ۲ و ۵ است. در حال حاضر سه کوره شرکت مشغول به فعالیت هستند: کوره ۱ با ظرفیت ۴۰۰ تن در روز که در سال ۱۳۳۷ راه‌اندازی شده است. کوره ۲ با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در روز در سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شده است و کوره شماره ۳ با ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز مشغول به کار است. کوره شماره ۳ که جدیدترین کوره شرکت است در سال ۵۹ به بهره‌برداری رسیده است. مجموع ظرفیت کوره‌ها ۳۲۰۰ تن در روز است. تعداد کارکنان شرکت در سال مالی ۸۸، ۹۰۲ نفر بوده است.
بندهای مهم صورت‌های مالی: مالیات تشخیصی شش ماهه 85 و سال‌های 86و 87 معادل 39‌میلیارد‌ریال از مالیات پرداختی بیشتر بوده که فقط 10‌میلیارد‌ریال ذخیره در نظر گرفته شده و برای 29‌میلیارد‌ریال ذخیره‌ای در نظر نگرفته شده است.
سیاست تقسیم سود شرکت: شرکت برای سال مالی ۸۸ از ۱۷۱۳‌ریال سود کسب شده به ازای هر سهم ۱۶۵۰‌ریال آن را توزیع کرد. شرکت برای سال مالی ۸۷ به ازای هر سهم ۱۹۰۰‌ریال آن را توزیع کرد. شرکت برای سال مالی ۸۶به ازای هر سهم ۱۳۰۰ریال آن را توزیع کرد. برای سال ۸۹ هیات‌مدیره پیشنهاد تقسیم ۱۸۷۹‌ریال سود به ازای هر سهم دارد.
ظرفیت اسمی تولید سالانه سیمان تیپ2 شرکت در حدود 1/4‌میلیون تن و سیمان تیپ5 در حدود 150‌هزار تن است.
از جدول۱ می‌توان نتیجه گرفت که ۹۸‌درصد از درآمد شرکت از راه فروش سیمان تیپ۲ حاصل می‌شود.
همان‌طور که مشاهده می‌شود نرخ فروش سه ماهه اول در حدود دو‌درصد بالاتر از پیش‌بینی میانگین سالانه است. همچنین شرکت در سه ماهه ابتدای سال توانسته است 29‌درصد از پیش‌بینی تولید سالانه خود را پوشش دهد.
این در حالی است که سیمان فله تیپ۲ شرکت سیمان کردستان در بورس کالا عرضه شده است. نرخ این عرضه ۵۰۰‌ریال بر کیلوگرم بوده است و این به معنای سه‌درصد افزایش نرخ محصولات شرکت است.
با توجه به فروش 286‌هزار تنی سه ماهه اول سیمان دورود بسیار بعید است که در سال ،89 تولید و فروش شرکت از یک‌میلیون تن کمتر باشد. البته میزان فروش شرکت از ابتدای سال تا 9 مرداد در حدود 440‌هزار تن بوده است. به نظر می‌رسد که با توجه به سیاست‌های تیم بازاریابی و فروش شرکت، روند صعودی فروش محصولات ادامه یابد. همچنین با توجه به احتمال عرضه محصولات شرکت در بورس کالا می‌توان انتظار افزایش نرخ محصولات در حد سه الی پنج‌درصد داشت. بنابر این می‌توان پیش‌بینی کرد نرخ فروش محصولات شرکت در سال 89 به صورت میانگین در حدود 560‌ریال بر کیلوگرم باشد. بنابر این فروش شرکت در سال 89 در حدود 560‌میلیارد‌ریال برآورد می‌شود.
همچنین حدود ۸۰‌درصد از هزینه شرکت، هزینه سربار است. (شامل: دستمزد غیرمستقیم، استهلاک، مواد و دسته‌بندی، سوخت مصرفی، برق مصرفی، مواد نسوز، قطعات مصرفی)
با اجرای طرح تحول و افزایش نرخ سوخت مصرفی و برق مصرفی، هزینه‌های سربار نیز افزایش می‌یابد. در سال 88 تولید 944‌هزار تن سیمان برای شرکت هزینه 294‌میلیارد‌ریالی در بر داشته است. در صورت عدم افزایش قیمت برق و سوخت (با توجه به اینکه حدود 43‌درصد هزینه سربار ثابت است) می‌توان تخمین زد هزینه تولید یک‌میلیون تن سیمان برای شرکت معادل 304‌میلیارد‌ریال هزینه داشته باشد. اما با توجه به چشم‌انداز اجرای طرح تحول و احتمالا 3 برابر شده هزینه سوخت و برق در نیمه دوم سال (در سال 88 کل هزینه سوخت و برق در حدود 42‌میلیارد‌ ریال بوده است) می‌توان تخمین زد هزینه تولید شرکت 42‌میلیارد‌ریال بیشتر از 311‌میلیارد‌ریال پیش‌بینی شده شود و به 346‌میلیارد‌ریال برسد. البته در صورتی که دولت 30‌درصد از درآمد حاصل از آزاد سازی یارانه‌ها را به شرکت برگرداند، آنگاه هزینه تولید به 333‌میلیارد‌ریال می‌رسد.
سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی عمدتا شامل هزینه‌های جذب نشده در تولید است. این هزینه‌ها در سه ماهه ابتدایی سال حدود ۴‌میلیارد‌ریال بوده است. سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی عمدتا شامل سود سپرده بانکی و اوراق بهادار است. بنابر این به نظر می‌رسد حتی با اجرای طرح تحول و فرض سه برابر شدن هزینه انرژی و با فرض اینکه میانگین نرخ فروش تنها ۵‌درصد نسبت به سال ۸۸ افزایش یابد، شرکت تنها با تعدیل منفی ۲۰ تومانی (حدود ۱۰‌درصد) مواجه خواهد شد.
www.karamadgroup.com