مهر- مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق از آغاز واگذاری نیروگاه‌ها در هفته آینده خبر داد و گفت: سه نیروگاه شهید منتظری اصفهان، تبریز و مشهد در مجموع به ظرفیت دو‌هزار مگاوات به روش مزایده‌ای واگذار می‌شوند.

سیدحسین عبدالخالق‌زاده گفت: ظرف دو هفته آینده مزایده حداقل سه نیروگاه روی میز هیات واگذاری می‌رود و شرایط مزایده آنها اعلام خواهد شد. مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق افزود: تا آخر خردادماه، مزایده واگذاری نیروگاه‌هایی که وزارت نیرو قول داده بود، اعلام می‌شود که شامل نیروگاه‌های شهید منتظری اصفهان، تبریز و مشهد است، ضمن اینکه مزایده نیروگاه‌های باقیمانده نیز به تدریج برگزار خواهد شد.
وی در خصوص اعلام آمادگی شرکت‌ها برای حضور در این مزایده گفت: برخی موسسات مالی و سازمان‌ها به صورت شفاهی، آمادگی خود را برای حضور در مزایده‌ها اعلام کرده اند؛ ولی تا زمانی‌که قیمت‌ها اعلام و پایه سهام و شرایط واگذاری مشخص نشود، آنها به صورت رسمی و کتبی اعلام آمادگی نمی‌کنند.
عبدالخالق‌زاده، فرصت ۲۰ تا ۲۵ روزه شرکت در مزایده این نیروگاه‌ها را فرصتی مناسب دانست که شرکت‌ها بتوانند به سایت سازمان خصوصی‌سازی و توانیر مراجعه و اعلام آمادگی کنند.
شرایط مزایده برای تامین برق مطمئن
مشاور مدیرعامل توانیر با بیان اینکه شرایط مفصلی در مزایده نیروگاه‌ها در نظر‌گرفته شده است، خاطرنشان کرد: رعایت قانون سازمان برق ایران، هماهنگی با مرکز دیسپاچینگ ملی، کنترل ورود و خروج نیروگاه‌ها از مدار تولید و هماهنگی تعمیرات اساسی واحدهای نیروگاهی در کنار حضور در بازار برای اعلام آمادگی فروش برق، از جمله شرایط مزایده است.
عبدالخالق‌زاده تولید مستمر برق طبق برنامه صنعت برق را از دیگر شرایط مزایده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: موارد متعدد دیگری نیز جزء شرایط قراردادی قرار می‌گیرد که وزارت نیرو آنها را رصد کرده است و در زمان مزایده، اعلام می‌کند.
وی اظهار داشت: با در نظر‌گرفتن این شرایط، وزارت نیرو اطمینان می‌دهد که مشکلی برای صنعت برق کشور ایجاد نشود و تولید برق مطمئن، دوام خواهد داشت. مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق تاکید کرد: خوشبختانه با موافقت هیات واگذاری، بحث واگذاری سهام ترجیحی به کارکنان شرکت‌های تولید نیروگاه‌های ماده ۲۷ نهایی شده است، البته بخش دیگری از نیروگاه‌ها که شرکت نیستند نیز به صورت نیروگاه واگذار می‌شوند.
عبدالخالق‌زاده گفت: هیات واگذاری و وزیر امور اقتصادی و دارایی دقیقا پذیرفته‌اند که سهام ترجیحی به کارکنان نیروگاه‌ها داده شود و ما برای آن راهکار داریم.
معرفی ده نیروگاه جدید
وی اظهار داشت: وزارت نیرو قصد دارد در قالب 20 نیروگاه معرفی شده به سازمان خصوصی‌سازی، در مجموع بیش از 17‌هزار مگاوات نیروگاه را واگذار کند. ضمن اینکه به تازگی وزیر نیرو نیز دستور داده تا ده نیروگاه جدید دیگر شناسایی شوند که البته این نیروگاه‌ها، بدهی به سیستم بانکی ندارند.
به گفته عبدالخالق‌زاده، این ده نیروگاه ظرف دو هفته آینده شناسایی می‌شود و با تصویب هیات‌مدیره توانیر، مقدمات کار برای معرفی به سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود.
ارزیابی نیروگاه‌ها
وی تصریح کرد: نیروگاه‌های معرفی شده به سازمان خصوصی‌سازی، به جز نیروگاه‌های مشمول ماده ۲۷ که ارزیابی آنها به غیر از نیروگاه دماوند در گذشته انجام شده بود، در حال ارزیابی است که البته از ده نیروگاه جدید معرفی شده به سازمان خصوصی‌سازی، کار ارزیابی ۶ نیروگاه به اتمام رسیده است.
وضعیت خرید برق
مشاور مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: خرید برق نیروگاه‌های واگذار شده به صورت تضمینی صورت می‌گیرد و خرید و فروش برق آن دسته از نیروگاه‌هایی که شرایط فروش برق به بازار را دارند نیز در این قالب انجام می‌شود. این درحالی است که حتی اگر این نیروگاه‌ها برای فروش برق در بازار، اعلام آمادگی کنند و وزارت نیرو به این برق نیازی نداشته باشد، موظف است که برق آنها را خریداری کند. عبدالخالق‌زاده گفت: به فروشنده برق، ۹۰‌درصد میزان آمادگی که اعلام کرده را پرداخت می‌کنیم و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
بنیاد، شستا و مپنا خریداران احتمالی
مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق گفت: اینکه چه بخش‌هایی برای خرید سه نیروگاه اعلام شده حضور یابند، هنوز شناسایی نشده‌اند، ولی آنچه که مسلم است سازمان‌هایی که تا به حال سراغ احداث نیروگاه آمده‌اند، مثل بنیاد مستضعفان، مپنا و شستا که علاقه‌مند به خرید نیروگاه‌ها هستند، امکان دارد پیش قدم شوند، اما به دلیل اینکه وزارت نیرو تا به حال نیروگاه‌ها را به صورت مزایده‌ای برای فروش اعلام نکرده است و چند نیروگاه واگذار شده بابت رد دیون بوده اند، ما نیز منتظریم که اولین مزایده که ظرف دو هفته آینده اعلام می‌شود، خریداران اصلی را شناسایی کنیم.
نگرانی بابت واگذاری نیروگاه به شبه دولتی‌ها
عبدالخالق‌زاده در پاسخ به برخی دغدغه‌ها مبنی بر اینکه واگذاری نیروگاه‌ها به شبه دولتی‌ها ممکن است صورت گیرد، گفت: بحث این است که صنعت برق، خود متولی نباشد. اینکه روش به چه صورت است و چه سرمایه‌هایی به دنبال خرید نیروگاه‌ها، از بخش خصوصی می‌آیند، شرایطی است که روش‌ها را مشخص می‌کند.
به اعتقاد وی، مهم این است که اگر شبه دولتی‌ها نیز بیایند، باید شفاف‌سازی در قیمت‌ها را صورت دهند؛ زیرا هم اکنون قیمت‌هایی که به‌عنوان قیمت تمام شده برق اعمال می‌شود، با قیمت‌های بخش خصوصی یکسان نیست. یعنی بخش خصوصی، قیمت‌های واقعی ارائه می‌دهد. عبدالخالق‌زاده در توضیح این مطلب تاکید کرد: بخش خصوصی نیز مقابل درب نیروگاه باید هر کیلووات برق را 22‌تومان بخرد و به مردم به صورت متوسط 16‌تومان بفروشد. این شفاف‌سازی‌ها ولو اینکه بخش خصوصی واقعی هم نیروگاه‌ها را بخرد، خوب است.