این الگو نیز مشابه الگوی قبلی ولی در بازار صعودی یا در ادامه چند کندل صعودی قرار می‌گیرد.

این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که یک شمع با بدنه صعودی داشته باشیم، سپس شمع بعدی با جهت برعکس (نزولی) و با اندازه بزرگ‌تر تشکیل شود، به‌طوری که اندازه بدنه شمع قبل را بپوشاند. کافی است که اندازه بدنه شمع دوم از اندازه بدنه شمع اول بزرگ‌تر باشد اما اگر بدنه شمع دوم سایه‌های شمع اول را نیز بپوشاند الگو از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.


شمع‌های پوششی منفی یا نزولی یک الگوی برگشتی بوده و در صورت واقع شدن پس از یک حرکت رو به بالا می‌توانیم انتظار برگشت روند را پس از آن داشته باشیم.
دوجی (Doji)
برخی از شمع‌ها فاقد بدنه هستند. بدین معنی که فاصله‌ای بین قیمت شروع در بازه زمانی و قیمت پایانی وجود ندارد و قیمت در لحظه پایانی برابر با قیمت لحظه شروع کندل است. در این صورت بدنه‌ای وجود نخواهد داشت و به جای بدنه یک خط افقی ترسیم می‌شود. این نوع شمع‌ها به نام دوجی Doji معروف هستند.


در حالتی که در بازار چند شمع با سایه‌های بالایی و پایینی یکسان به شکل دوجی و یا دارای بدنه کوچک در کنار هم تشکیل شوند، نشان از این دارند که هنوز قیمت مسیر خود را پیدا نکرده است، معامله‌گران در حال بررسی بازار هستند، فشار خریداران با فروشندگان برابری می‌کند.
www.irfx.ir