سنا- میز صنعت شرکت بورس اوراق بهادار تهران برای بررسی ابهامات و ریسک‌های صنعت پالایشگاه‌ها با حضور کارشناسان بازار سرمایه برگزار شد. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در خصوص دلایل برگزاری میز صنعت در این شرکت گفت: با توجه به دغدغه بورس در مورد شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌ها در عرضه‌های اولیه و بررسی چارچوب وضعیت صنایع فعال و تاثیر‌گذار در بورس، برگزاری جلسات میز صنعت را در دستور کار داریم که تاکنون چند میز صنعت تشکیل شده است.

محمدرضا رستمی در مورد برگزاری میز صنعت پالایشگاه‌ها اظهار داشت: در این جلسه صنعت پالایش از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار‌گرفت و ابهامات و ریسک‌های مترتب بر آن برای فعالان و کارشناسان شفاف‌سازی شد. وی روابط پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: روابط کاری که میان پالایشگا‌ه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش وجود دارد، مورد ابهام است که این موضوع نیازمند شفاف‌سازی است. معاون اداره ناشران و اعضای شرکت بورس به تاریخچه روابط کاری بین پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش اشاره و تصریح کرد: در سال ۸۶ کلیه شرکت‌های پالایشی به صورت کارمزدی برای شرکت ملی پالایش و پخش کار می‌کردند و از واحد‌های تابعه و فرعی این شرکت محسوب شده و فعالیتی به صورت شرکت مستقل نداشتند. پالایشگاه‌ها، نفت خام را از شرکت ملی پالایش دریافت و محصولات خود را به صورت فرآورده به این شرکت تحویل می‌دادند. شرکت ملی پالایش و پخش هم در حد جبران هزینه‌ها، مبالغی را به شرکت‌های پالایشی پرداخت می‌کرد.

رستمی یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران را قیمت خرید نفت خام شرکت‌های پالایشی عنوان کرد و افزود: همانطور که در قانون هدفمند شدن یارانه‌ها دیده شده است، قیمت تمام شده نفت خام ورودی شرکت‌های پالایشی با ۵‌درصد تخفیف (۹۵‌درصد قیمت فوب خلیج‌فارس) تعیین می‌شود و محصولات نیز متناسب با آن از طرف شرکت ملی پالایش و پخش به قیمت فوب خریداری می‌شود. وی خاطرنشان کرد: نگرانی دیگر فعالان بازار سرمایه در مورد زمان تخفیف ۵‌درصدی نفت خام است و اینکه چه مدت می‌توان برنامه‌ریزی کرد؟ معاون اداره ناشران و اعضای بورس گفت: هم‌اکنون شرکت ملی پالایش و پخش، محصولات پالایشگاه‌ها را پس از تولید، تحویل و در انبارهای خود نگهداری می‌کند و پس از فروش، مبلغ را به حساب بستانکار شرکت‌های پالایشی واریز می‌کند و با توجه به زمان بر بودن دوره پرداخت وجه، بازار سرمایه در این خصوص حساس است.