گروه بورس- گروهی از سرمایه‌گذاران خارجی بورس تهران وارد کشور شدند. بنابر این گزارش،‌ گروهی ۳۰ نفره از سرمایه‌گذاران خارجی بورس اوراق بهادار به همت شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه روز یکشنبه هفته جاری وارد ایران شدند، تا با فضای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آشنا شده و از آخرین تحولات مثبت رخ داده در بورس تهران مطلع شوند.

این گزارش می‌افزاید: این سرمایه‌گذاران خارجی بازدید از بورس تهران و ملاقات با فعالان و معامله‌گران بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. براساس این گزارش، سرمایه‌گذاران خارجی بورس تهران، روز دوشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه سال جاری در هتل سیمرغ تهران طی نشستی مشترک با فعالان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. در گذشته سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران رقم قابل‌ملاحظه‌ای نبوده است، اما جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس تهران موجب شد تا این سرمایه‌گذاران خارجی برای بازدید از بازار سرمایه ایران وارد کشور شوند.

پرتفوی ۱۳۰ میلیون دلاری در بورس

رییس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری فیروزه در این رابطه از مدیریت ۹۰‌درصد سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه کشور توسط این شرکت سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، روزبه پیروز در جمع خبرنگاران افزود: از آن‌جا که جذب سرمایه‌های خارجی در بورس تهران همواره مورد تاکید قرار‌گرفته است، این شرکت به‌عنوان شرکتی که پرتفویی به ارزش ۱۳۰ میلیارد‌تومان را در بورس مدیریت می‌کند که معادل ۹۰‌درصد از ارزش کل سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران است، اقدام به دعوت از سرمایه‌گذارانش به کشور و بازدید آن‌ها از بازار سرمایه کرد، تا این سرمایه‌گذاران از آخرین تحولات و رشد قابل توجه شاخص‌های بورس ایران مطلع شده و با اطمینان از امنیت موجود در فضای سرمایه‌گذاری ایران، برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در بورس تهران ترغیب شوند.

دلیل جذب خارجی‌ها در بورس

وی با اشاره به بازدهی بورس تهران در سال ۸۸ گفت: بازار سرمایه در سال گذشته بازدهی ۵۷‌درصدی داشته و بازدهی این بازار در فروردین ۸۹ به بیش از ۱۳‌درصد رسیده است. از طرفی دیگر، در بازار سرمایه طی سال‌های گذشته تحولات مثبتی مثل تصویب قانون جدید بازار سرمایه‌، ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴ و خصوصی‌سازی و همچنین تصویب آیین‌نامه جدید تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق افتاده است؛ اما سرمایه‌گذاران خارجی و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور اطلاعاتی در زمینه این تحولات مثبت نداشته‌اند. بنابراین شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه برای دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی پیش‌قدم شد تا آنها ضمن بازدید از تالار بورس اوراق بهادار تهران، از زیرساخت‌های موجود مطلع شده و با مدیران و فعالان اقتصادی نیز دیدارهایی داشته باشند.

رییس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری فیروزه با اشاره به رکود حاکم بر بازارهای موازی مانند بازار مسکن گفت: سرعت تغییرات در بورس تهران زیاد بوده و تحولات متعددی از جمله ابلاغ اصل۴۴ قانون اساسی و اجرای خصوصی‌سازی و تغییرات اخیر در قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین رشدهای ساختاری در بورس صورت‌گرفته است که همگی تاکنون به نفع اقتصاد و بورس کشور بوده اند. بنابراین باید از همه این تحولات در جهت جذب سرمایه‌های خارجی و تغییر مسیر سرمایه‌گذاری داخلی از دیگر سرمایه‌گذاری‌های تورم‌زا به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی که به اقتصاد کشور کمک می‌کند،حداکثر استفاده را کرد.

بورس جذاب‌ترین بازار در دو سال گذشته

رامین ربیعی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه نیز در جمع خبرنگاران درباره دلایل ورود سرمایه‌گذاران خارجی بورس به کشور و بازدید آنها از بورس تهران گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴، روند خصوصی‌سازی در کشور شدت‌گرفت تا جایی که تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی واگذار شدند و به دلیل همین عرضه‌های دولتی بود که حجم قابل توجهی از نقدینگی سرگردان وارد بازار سرمایه شد و در نهایت بورس تهران توانست در دو سال گذشته به‌عنوان جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری ایفای نقش کند، ولی همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که متاسفانه در خارج از کشور تصویر نامناسبی از فضای سرمایه‌گذاری در ایران ارائه داده می شود، اما در همین شرایط سرمایه‌گذاری فیروزه توانست حدود ۱۳۰‌میلیون‌دلار سرمایه خارجی از سوی سرمایه‌گذاران غیرایرانی وارد بازار سرمایه کند. از این رو لازم بود این سرمایه‌گذاران از نزدیک با نحوه سرمایه‌گذاری‌های خود و اساساً جایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، آشنا شوند.

وی با بیان این‌که برنامه سفر چهار روزه این سرمایه‌گذاران، برگزاری همایش در روز اول، دیدار از چند شرکت موفق در صنایع مختلف در روز دوم، دیدار از تالار بورس و ملاقات با مدیران بورس تهران در روز سوم و در آخر گذراندن یک روز سیاحتی در شهر تاریخی اصفهان است، ابراز امیدواری کرد که بعد از این بازدید و درک پتانسیل اقتصادی و توانایی منابع انسانی ایران، هریک از این سرمایه‌گذاران به عنوان سفیری برای ارتقای جایگاه سرمایه‌گذاری در ایران باشند که این خود می‌تواند موجب سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در ایران شود.

صندوق مشترک سرمایه‌گذاری فیروزه هم می‌آید

ربیعی در ادامه از راه‌اندازی صندوق مشترک سرمایه‌گذاری در این شرکت خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه بر آن است که در آینده‌ای نزدیک، با تکیه بر تجربیات زیاد خود در ایران و پیاده‌سازی استانداردهای جهانی در سرویس‌دهی به مشتریان و مدیریت مالی آنها، با همکاری کارگزاری بانک اقتصاد نوین، «صندوق مشترک سرمایه‌گذاری فیروزه» را برای ارائه به ایرانیانی که مایل به سرمایه‌گذاری در بورس ایران هستند، تاسیس کند.

وی در پاسخ به این سوال که «فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه از چه زمانی آغاز شده است؟» گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۴ با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تاسیس شد که طیف وسیعی از ابزارها و خدمات نوین مالی شامل شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری خصوصی شامل مدیریت سرمایه‌گذاری و ارائه مشاوره در خصوص سرمایه‌گذاری را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به بازار ایران قرار می‌دهد.

سرمایه‌گذاران خارجی چگونه جذب می‌شوند؟

ربیعی با اشاره به فعالیت قابل توجه این شرکت سرمایه‌گذاری در جذب سرمایه‌های خارجی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه در دسامبر ۲۰۰۸ موفق به اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (FIPPA) از سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و دارایی شد، تا جایی که اکنون این شرکت توانسته است با رعایت اصول بین‌الملل و قوانین ایران، مجموع دارایی تحت مدیریت خود را به بیش از ۱۳۰۰‌میلیارد‌ریال (۹۰‌درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ایران) برساند. وی با تاکید بر این که شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری از تخصص جهانی نیروی انسانی خود و با مدیریت و گزارش‌دهی همگام با استانداردهای بین‌المللی، خدمات و بازدهی منحصر به‌فردی را به سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی ارائه دهد، تصریح کرد: این شرکت با پایبندی به قوانین جمهوری اسلامی ایران و اصول و استانداردهای جهانی و با توانایی و تجربه داخلی و جهانی مدیرانش، قدم در جذب سرمایه‌گذار مالی واقعی گذاشته است. هدف نهایی این شرکت نیزآن است که آگاهی درست از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و قوانین جذاب سرمایه‌گذاری خارجی را در سرمایه‌گذاران بین‌المللی ایجاد کند و ضمن فراهم آوردن بهترین سرویس برای مشتریان، به رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند. او درباره مشتریان شرکت گفت: ۳۰‌درصد سرمایه‌گذاران این شرکت را شخصیت‌های حقیقی و ۷۰‌درصد را حقوقی‌ها شامل شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری خصوصی تشکیل می‌دهند که به‌طور حرفه‌ای در حال سرمایه‌گذاری در کشورها و بازارهای مختلف هستند.