مدارک را در مجمع ارائه می‌کنیم

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: مدیرعامل شرکت مخابرات از شناسایی سود از محل «کاهش استهلاک» و «دریافت بدهی دولت» در سود تلفیقی این شرکت خبر داد. «صابر فیضی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: آیا «کاهش استهلاک» و «دریافت بدهی دولت» در سود تلفیقی امسال مخابرات دیده شده یا خیر؟ گفت: سود ناشی از این موارد در سود تلفیقی دیده شده، ولی مرجع نهایی و تصمیم‌گیر مجمع عمومی است.

وی افزود: رقم ۳۷۷ریال سودی که برای گروه دیده شده، با فرض شناسایی سود از دو محل فوق است و در نهایت با تصمیم مجمع می‌توانیم در مورد تقسیم نهایی سود به نتیجه برسیم.

خبرنگار ما پرسید: «سازمان حسابرسی و سازمان بورس به عنوان نهادهای ناظر تاکید دارند که مخابرات نباید سود ناشی از بندهای یاد شده را تقسیم کند.

اگر قرار بر اعمال اثر این موارد در سود تلفیق باشد، سود قابل تقسیم شرکت به عدد ۲۴۲ریال کاهش می‌یابد. نظر هیات مدیره برای تقسیم سود چیست؟ مدیرعامل مخابرات در پاسخ گفت: ما نیازی به گرفتن تاییدیه برای بندهای ذکر شده از سوی حسابرس نداریم و معتقدیم که سود اعلامی قابل تقسیم است.

وی در مورد بند کسری ذخیره مالیات و اثر ۹۹میلیارد تومانی آن بر حساب‌های شرکت گفت: در این مورد حسابرس سخت‌گیری بیهوده انجام داده و درست است که ما هنوز تاییدیه‌ها را نگرفته‌ایم، ولی این مورد از نظر ما حل و فصل شده است.

فیضی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه «آیا مخابرات توانسته مدارک مستندی برای مشخص شدن قطعی رقم حق‌السهم از وزارت ارتباطات دریافت کند یا خیر»؟ گفت: ‌ما مدارک مثبته زیادی را داریم که طی روزهای گذشته به بورس ارائه کرده‌ایم. استناد به برخی مصوبات دولت، نامه‌های سازمان خصوصی‌سازی و همچنین قراردادهای فروش سهام بلوکی از جمله مدارکی است که به بورس ارائه کرده‌ایم.

وی توضیحات بیشتر در این مورد را موکول به زمان برگزاری مجمع کرد و گفت: شایعات در مورد سهام مخابرات همواره در بازار وجود دارد، ولی همیشه حرف آخر را خود مخابرات می‌زند.

پاسخ ۲ بندی مخابرات به «بورس»

شرکت مخابرات به فاصله تنها دو روز از انتشار گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده ۱۲ ماهه، توضیحی را در دو پاراگراف روی خروجی سایت رسمی‌اش قرار داد. متن این توضیحات که از سوی مدیرعامل مخابرات خطاب به «امیرحمزه مالمیر»، رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس است، تاکید دارد که سود ۳۵۱ریالی شرکت اصلی قابلیت تقسیم دارد.

در متن کامل این نامه آمده است: «۱- از بابت هزینه استهلاک و بدهی دولت هیچ‌گونه سودی از شرکت‌های گروه به شرکت اصلی منتقل نشده است. بنابراین در سود قابل تقسیم ابرازی در شرکت اصلی (۳۵۱ریال) سود حاصل از محاسبه استهلاک (بند۳) و مطالبات دولت (بند۸) منظور نشده است.

۲ - در خصوص سایر موارد، اسناد و مدارک مثبته دال بر عدم‌تعهد پرداخت از سوی شرکت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت زیرساخت‌ در تاریخ برگزاری مجمع ارائه خواهد شد و به همین منظور سود اعلامی ۳۵۱ریال مخدوش نمی‌باشد.»

۲۴۲ریال یا ۱۲۸ریال؟

بعد از انتشار این توضیحات، خبرنگار ما با رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس تماس گرفت تا توضیحات بورس را نیز در این خصوص منعکس کند. ولی با وجود پیگیری‌های متعدد، امکان گفت‌وگو فراهم نشد.اما نکته‌ای که در توضیحات مدیرعامل مخابرات وجود دارد، به صراحت تاکید دارد که این شرکت‌ بندهای حسابرس را نادیده گرفته است.

چرا که با توجه به گفته‌های «فیضی»، این شرکت اثرات منفی «استهلاک» و «بدهی دولت» را در سود شرکت اصلی ندیده، اما ضروری است که این موارد در سود تلفیقی دیده شود. چیزی که مورد تایید مدیرعامل این شرکت نیز قرار گرفته است.

از طرفی چنانچه قرار بر در نظر گرفتن اثر تعدیلی این ۲ بند در سود تلفیقی باشد، سود قابل تقسیم تلفیقی از ۳۷۷ ریال به ۲۴۲ریال کاهش می‌یابد. از طرفی همین رقم ۲۴۲ریال نیز ۲ بحث «مالیات» و «حق‌السهم دولت» را نیز در خود دارد.

به طوری که مطابق بند گزارش حسابرس، مبلغ ۹۹میلیارد تومان (۲۲ریال به ازای هر سهم) باید از سود قابل تقسیم تلفیقی کاهش یابد. همچنین با توجه به گرفته نشدن تاییدیه نهایی از سوی وزارت ارتباطات جهت تعیین تکلیف رقم قطعی حق‌السهم، مبلغ ۹۲ریال نیز از این بابت باید از سود قابل تقسیم مخابرات کم شود.

با احتساب موارد یاد شده، سود قابل تقسیم مخابرات در نهایت همانند آنچه اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرده، به رقم ۱۲۸ریال می‌رسد که باید در مجمع سهامداران شرکت نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.