«شبریز» فردا برای فعالان بازار سرمایه معرفی می‌شود

گروه بورس- به گزارش ایران بورس، شرکت پالایش نفت تبریز در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و با توجه به احراز موارد تعیین شده در مصوبه مزبور، از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ به عنوان چهارصد و پنجاه و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بخش «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای»،‌گروه و طبقه «ساخت فرآورده‌های نفتی تصفیه شده» با نماد «شبریز» در فهرست نرخ‌های تابلوی اصلی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج می‌شود. از سویی دیگر در پی درج نام پالایش نفت تبریز با پلاک ۴۵۵ و نماد معاملاتی «شبریز» در بورس، مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن زمان و مکان جلسه معارفه این شرکت را اعلام کرد و از برنامه بازدید کارگزاران از شرکت مزبور خبر داد.

حیدر سلیتی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به درج نام پالایش نفت تبریز در بورس با نماد معاملاتی «شبریز»، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده، از ساعت ۱۴ تا ۱۷ روز دوشنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت جلسه معارفه پالایش نفت تبریز در سالن اجتماعات شرکت ملی پالایش و پخش ایران واقع در خیابان ایرانشهر شمالی، روبه‌روی پارک هنرمندان، نبش خیابان برادران شاداب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که برنامه بازدید کارگزاران از فعالیت‌های این شرکت نیز در نظر‌گرفته شده که زمان آن به زودی اعلام می‌شود.

چند طرح توسعه‌ای مهم

کارگزار معرف پالایش نفت تبریز ادامه داد: ظرفیت اسمی فرآورده‌های نفتی در زمان تاسیس ۸۰‌هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح‌های ازدیاد ظرفیت، هم‌اکنون این رقم به ۱۱۰‌هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

سلیتی در واکنش به این سوال که آیا این شرکت برنامه‌های طرح و توسعه‌ای هم دارد؟ اظهار داشت: بله.

طبق برنامه‌های مدنظر مسوولان، شرکت پالایش نفت تبریز طرح‌ها و پروژه‌هایی را در زمینه‌های مختلف شامل طرح‌های بهبود کیفیت، ارتقا و افزایش میزان تولید، صرفه‌جویی در بخش انرژی و پروژه‌های جامع زیست محیطی را در اولویت کار خود قرار داده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن در ادامه اظهارات خود به ساختار فعلی مالکیت پالایشگاه نفت تبریز اشاره کرد و گفت: سرمایه کنونی شرکت بالغ بر ۱۹۴‌میلیارد و ۲۱۰‌میلیون‌تومان است. در ترکیب سهامداری آن نیز شرکت‌های ملی پالایش و پخش ۷۰‌درصد و کارگزاری سهام عدالت ۳۰‌درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. البته ۲۰‌درصد از ۷۰‌درصد مالکیت دولت از این شرکت بابت رددیون واگذار شده است. این در حالی است که عرضه اولیه سهام این شرکت در اوایل هفته بعد با ۵‌درصد معادل ۹۷‌میلیارد و ۱۰۵‌هزار و ۲۷۵ سهم انجام می‌شود.

سلیتی در برابر دیگر پرسش مطرح شده در خصوص فرصت‌ها و ریسک‌های پالایش نفت تبریز اعلام کرد: این شرکت به مانند هر شرکت دیگر حاضر در بورس دارای ریسک‌های عمومی و اختصاصی مانند عرضه‌کننده انحصاری خوراک است که با توجه به امکان تامین مواد اولیه از کشورهای همجوار، چنین ریسکی در آینده قابل حل است.

وی ادامه داد: فرصت‏ها و زمینه‌های رشد این شرکت شامل موارد متعددی، چون امکان صادرات فرآورده‌های نفتی مازاد به کشورهای همجوار، طرح‌های توسعه و ایجاد پالایشگاه جدید درکنار پالایشگاه فعلی، دارا بودن مخازن استراتژیک نفت خام، امکان کاهش تولید فرآورده‌های سنگین و تبدیل آن به فرآورده‌های سبک، پیش‌بینی رشد حداقل ۲/۴‌درصدی تقاضای فرآوردهای نفتی در منطقه برای دوره ۵ سال آتی، تولیدکننده انحصاری در منطقه شمال و شمال‌غرب کشور، تولید فرآورده‌های جدید از قبیل بنزین سوپر، سوخت جت و انواع حلال‌ها و روغن، بهینه‌سازی مصرف انرژی با رویکرد کاهش انرژی مصرفی از میانگین ۸/۶‌درصد به ۲/۴‌درصد نسبت به نفت خام ورودی، افزایش سهم تصفیه نفت خام کشورهای آسیای میانه، ایجاد درآمد به ازای هر بشکه نفت خام معادل صادراتی به عنوان حق ترانزیت کشور و واقع شدن پالایشگاه در منطقه کوهستانی و صنعتی و نیاز فزاینده منطقه و صنایع به انرژی و فرآورده‌های تولیدی شرکت است.