صورت وضعیت پرتفوی فروردین 17 شرکت منتشر شد
گروه بورس- تاکنون 17شرکت سرمایه‌گذاری پرتفوی فروردین ماه خود را منتشر کرده‌اند که در بین آنها ارزش بازار 11 شرکت سرمایه‌گذاری در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره افزایش یافت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری پتروشیمی، سرمایه‌گذاری ملت، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، «وبهمن»، «وتوسم» و «بوعلی» کاهش در ارزش بازار پایان فروردین ماه را تجربه کردند.

از سوی دیگر، بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری طی ماه گذشته فروشنده سهام بودند و اکثر آنها از واگذاری سهام سود کسب کردند. بر این اساس «ومعادن» با 111میلیارد و 285میلیون ریال بیشترین سود حاصل از واگذاری‌ها را در میان 17شرکت مزبور داشت.
رشد ۱۵۰درصدی پرتفوی «ومعادن»
ارزش بازار جمع کل سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در پایان فروردین ماه معادل دوهزار و 878میلیارد و 471میلیون ریال افزایش یافت که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل 150درصد رشد را تجربه کرد.
۷۶‌درصد پرتفوی «ومعادن» ماه گذشته در ۴ شرکت گروه فلزات اساسی و ۲۱درصد آن در دو شرکت گروه استخراج کانه‌های فلزی متمرکز بود. این در حالی است که بهای تمام شده پرتفوی «ومعادن» در پایان فروردین ماه به مبلغ ۵هزار و ۸۹۹میلیارد و ۳۵۷میلیون ریال رسید.
از سوی دیگر، سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات ماه گذشته با پرداخت 90میلیارد و 337میلیون ریال توانست سهام 6 شرکت بورسی را تحصیل کند. همچنین شرکت مبلغ 500میلیون ریال بابت شرکت در افزایش سرمایه «فولاد سدید ماهان» پرداخت کرده است. این در حالی است که «ومعادن» از واگذاری گل‌گهر به مبلغ 113میلیارد و 388میلیون ریال سود رسید، ولی مخابراتی شهیدقندی و پالایش نفت اصفهان را با زیان واگذار کرد. مجموع سود حاصل از واگذاری‌های «ومعادن» طی ماه گذشته 111میلیارد و 285میلیون ریال بود.
«وپترو» فروشنده و خریدار نبود
سرمایه‌گذاری پتروشیمی ماه گذشته هیچ سهامی را خریدوفروش نکرد. بنابراین اطلاعات «وپترو» سهام 15 شرکت را در پرتفوی خود داشت، ولی ماه گذشته را بدون معامله سهام به پایان برد. صورت وضعیت پرتفوی «وپترو» شامل 48‌درصد مواد و محصولات شیمیایی، 12‌درصد لاستیک و پلاستیک، 27‌درصد واسطه‌گری‌های مالی و 10درصد انبوه‌سازی املاک و مستغلات بود. بر این اساس ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های «وپترو» در پایان ماه گذشته مبلغ 473میلیارد و 118میلیون ریال بود که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل 49‌درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش بازار «وپترو» در پایان فروردین ماه 11میلیارد و 339میلیون ریال رشد داشته است.
تحصیل سهام جدید در «سدید»
گروه صنعتی سدید ماه گذشته سهام دو شرکت غیربورسی توسعه‌ سازه‌های دریایی تسدید و نفت نیک قشم را به مبلغ سه‌میلیارد و 401میلیون ریال تحصیل کرد. افزایش سرمایه توسعه سازه‌های دریایی از محل مطالبات سهامداران صورت گرفت.
گروه صنعتی سدید فروردین امسال تنها یک شرکت بورسی را از گروه فلزات اساسی در پرتفوی خود داشت، این در حالی است که در پرتفوی سدید طی این دوره ۱۶ شرکت غیربورسی وجود داشت که بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی «وسدید» در پایان فروردین ماه با ۳۴۰۱میلیون ریال افزایش به مبلغ ۵۲۹میلیارد و ۵۷۱میلیون ریال رسیده بود.
رشد پرتفوی «ورنا»
سرمایه‌گذاری رنا ماه گذشته با افزایش ارزش بازار و کاهش بهای تمام شده پرتفوی بورسی خود مواجه شد. گروه صنعتی رنا طی فروردین ماه شاهد کاهش ۷۷میلیارد ریالی بهای تمام شده و افزایش ۷۰۹میلیارد ریالی ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت طی ماه گذشته بود. ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری در سهام «ورنا» در پایان فروردین ماه مبلغ سه‌هزار و ۲۷۶میلیارد و ۵۳۰میلیون ریال بود که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۴۸‌درصد افزایش یافت. یادآور می‌شود سرمایه‌گذاری رنا ماه گذشته مبلغ ۴۳میلیارد و ۹۱۶میلیون‌ریال بابت تحصیل سهام ۵ شرکت بورسی پرداخت کرد. همچنین «ورنا» ماه گذشته از واگذاری سهام مبلغ ۴۴میلیارد و ۵۱۸میلیون ریال سود کسب کرد. «ورنا» بیشترین سود حاصل از واگذاری‌ها را از فروش سهام سایپا به مبلغ ۴۵میلیارد و ۲۲۶میلیون ریال کسب کرد، اما از فروش ایران خودرو و سرمایه‌گذاری سپه زیان داشت.
انتشار پرتفوی سرمایه‌گذاری پردیس
صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری پردیس ماه گذشته شامل ۲۲درصد اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، ۱۷‌درصد مواد و محصولات شیمیایی، ۱۷درصد خودرو و ساخت قطعات، ۸‌درصد واسطه‌گری‌های مالی، ۷درصد سایر محصولات کانی غیرفلزی و ۷‌درصد فلزات اساسی بود که بیشتر شرکت‌های «پعایق» در گروه مواد محصولات شیمیایی متمرکز شده‌‌اند.
همچنین ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری در سهام «پعایق» با 29میلیارد و 927میلیون ریال افزایش در پایان فروردین ماه به 220میلیارد و 968میلیون ریال رسید، این در حالی است که سرمایه‌گذاری پردیس ماه گذشته برای تحصیل سهام جدید مبلغ 24میلیارد و 126میلیون ریال پرداخت کرد. از سوی دیگر «پعایق» از واگذاری سهام به مبلغ دومیلیارد و 963میلیون ریال سود رسید.
«وصنعت» خریدار و فروشنده بود
سرمایه‌گذاری صنعت و معدن ماه گذشته 104میلیارد و 595میلیون ریال سهام خرید و 77میلیارد و 746میلیون ریال سهم فروخت. ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های «وصنعت» در پایان فرردین ماه مبلغ یک‌هزار و 639میلیارد و 92میلیون ریال بود که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل 25‌درصد کاهش نشان می‌دهد. 44‌درصد پرتفوی «وصنعت» ماه گذشته در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی و 32‌درصد در گروه واسطه‌گری‌های مالی متمرکز بوده‌اند. از سوی دیگر «وصنعت» ماه گذشته با فروش سهام مبلغ 6میلیارد و 191میلیون ریال سود کسب کرد.
زیان «وصندوق» از واگذاری‌ها
سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری فروردین ماه امسال از واگذاری سهام مبلغ 7‌میلیارد و 294میلیون ریال زیان کرد. بیشترین زیان «وصندوق» از واگذاری سهام سیمان سپاهان بود. این در حالی است که «وصندوق» ماه گذشته فقط مبلغ70میلیارد ریال بابت تحصیل سپرده‌های بانکی پرداخت کرد.
از سوی دیگر ارزش بازار «وصندوق» در پایان فروردین ماه با ۴۶۹میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال افزایش به مبلغ ۶‌هزار و ۹۴۲میلیارد و ۳۲۴میلیون ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۱۶درصد رشد داشته است.
انتشار پرتفوی «وبهمن»
صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری بهمن ماه گذشته شامل ۱۱‌درصد فرآورده‌های غذایی، ۹‌درصد محصولات شیمیایی، ۱۹درصد فلزات اساسی، ۱۷‌درصد خودرو و ساخت قطعات و ۲۲‌درصد واسطه‌گری‌های مالی بود.
«وبهمن» ماه گذشته 61 شرکت بورسی را در پرتفوی خود داشت که ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های شرکت در پایان فروردین ماه به 846میلیارد و 174میلیون ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل 20‌درصد کاهش یافت.
«وبهمن» فروردین امسال از فروش سهام به ۹۱۰میلیون ریال سود رسید. همچنین برای تحصیل سهام جدید مبلغ ۵میلیارد و ۴۱۱میلیون ریال پرداخت کرد.
افزایش ارزش بازار «وسپه»
تعداد شرکت‌های بورسی «وسپه» در پایان فروردین ماه به ۵۶ شرکت رسید.
سرمایه‌گذاری سپه ماه گذشته برای تحصیل سهام جدید بورسی مبلغ 17میلیارد و 737میلیون ریال پرداخت کرد. این در حالی است که ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری در سهام «وسپه» نیز با 419میلیارد و 196میلیون ریال افزایش در پایان فروردین ماه به دوهزار و 559میلیارد و 396میلیون ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل 33‌درصد افزایش یافت.
این در حالی است که «وسپه» مبلغ ۶۷‌میلیارد و ۹۹۲میلیون ریال بابت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته است. همچنین سرمایه‌گذاری سپه از واگذاری مبلغ ۶میلیارد و ۴۳۰میلیون ریال سهم به سود ۱۱۴۷میلیون ریالی رسید.
زیان «وبوعلی» از فروش «ستران»
سرمایه‌گذاری بوعلی با ۷میلیارد و ۶۲۳میلیون ریال زیان سهام سیمان تهران را فروخت. این درحالی است که «وبوعلی» در مجموع از واگذاری سهام ۲۱ شرکت مبلغ ۱۶میلیارد و ۸۷۵میلیون ریال زیان کرده است.
سرمایه‌گذاری بوعلی اعلام کرده است که فروردین ماه امسال برای تحصیل سهام جدید مبلغ 48میلیارد و 457میلیون ریال پرداخت کرده است. این در حالی است که تغییر اطلاعات ابتدای دوره «وبوعلی» به دلیل تبدیل حق تقدم سهام شرکت‌های گروه دارویی سبحان، شرکت شاهد و بیمه البرز به سهام است.
بر این اساس ارزش بازار جمع سرمایه گذاری در سهام «وبوعلی» در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۳۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد.
پرتفوی «وساخت» منتشر شد
شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران طی فروردین ماه سهام دو شرکت را تحصیل و سهام دو شرکت را واگذار کرد.
به گزارش سازمان بورس، «وساخت» سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران زاگرس چهارمحال و بختیاری و شرکت آمایش و نوسازی وکیل‌آباد را به ارزش سه‌میلیارد و 23میلیون ریال خرید. این شرکت همچنین با واگذاری سهام نوسازی و ساختمان تهران و شرکت تولید مواد ساختمانی کویرساز به ارزش یک‌میلیارد و 86میلیون ریال مبلغ 32میلیون ریال زیان دید.
بنابراین گزارش «وساخت» ۵۴‌درصد سرمایه خود را در سهام انبوه‌سازی املاک و مستغلات و ۴۴‌درصد سرمایه خود را در سهام واسطه‌گری‌های مالی متمرکز کرده است.
ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در سهام شرکت‌های بورسی در پایان فروردین ماه نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره آن از رشدی معادل 2/53درصد برخوردار است.
«دسبحا» ۳۹۹میلیون ریال سود شناسایی کرد
ارزش بازار پرتفوی گروه دارویی سبحان در پایان فروردین ماه نسبت به ابتدای ماه معادل 7/20میلیارد ریال رشد داشت. بر این اساس، دارویی سبحان تنها در گروه مواد و محصولات شیمیایی متمرکز است و سهام شرکت‌های البرز دارو، ایران دارو، تولی‌پرس، پتروشیمی اصفهان، داروسازی فارابی و هلدینگ البرز را در پرتفوی خود دارد. بهای تمام شده این تعداد سهام در پایان دوره معادل 3/190میلیارد ریال اعلام شده است. در دوره یاد شده «دسبحا» سهام هلدینگ البرز را به تعداد 332هزار و 972سهم و به مبلغ یک‌میلیارد و 136میلیون ریال واگذار کرد. همچنین سود این واگذاری برابر رقم 399میلیون ریال بود.
تمرکز ۵۲‌درصد سرمایه «خگستر» در واسطه‌گری‌های مالی
شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو 52‌درصد سرمایه خود را در گروه واسطه‌گری‌های مالی متمرکز کرد.
به گزارش بورس و اوراق بهادار، بهای تمام شده و ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های «خگستر» در سهام شرکت‌های بورسی در پایان فروردین ماه نسبت به ابتدای این ماه از رشد برخوردار بود.
بر این اساس، ارزش بازار پایان دوره این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها از 9/51‌درصد رشد برخوردار بود.
بنابراین گزارش «خگستر» ۱۲ شرکت بورسی و ۱۰ شرکت غیربورسی را در پرتفوی خود دارد.
سرمایه‌گذاری ایران خودرو در فروردین ماه سهام فولاد مبارکه، رایان سایپا، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و هلدینگ غدیر را تحصیل کرد.
«والبر» سهام دو شرکت را تحصیل کرد
شرکت سرمایه‌گذاری البرز سهام دو شرکت را طی فروردین ماه تحصیل کرد.
سهام شرکت‌های گروه دارویی سبحان و سبحان دارو را به بهای تمام شده هفت‌میلیارد و ۹۳میلیون ریال به پرتفوی خود افزود. در همین حال سهام شرکت‌های تولی‌پرس و البرز دارو را به مبلغ ۳۶میلیارد و ۳۵۴میلیون ریال واگذار و از این واگذاری معادل ۱۵میلیارد و ۹۸۱میلیون ریال سود شناسایی کرد.
ارزش بازار پایان دوره «والبر» نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره معادل 8/146درصد رشد داشت.
در همین حال ارزش بازار پایان دوره پرتفوی این شرکت نسبت به ابتدای دوره نیز معادل ۴۲میلیارد و ۵۵۶میلیون ریال کاهش نشان می‌دهد.
تمرکز سرمایه‌گذاری‌های «وملت» در گروه رادیو، تلویزیون
شرکت سرمایه‌گذاری ملت ۳۵‌درصد از پرتفوی خود را در گروه رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی متمرکز کرده است.
بهای تمام شده این سهام غیربورسی در گروه یاد شده معادل 67‌میلیارد و 329میلیون ریال اعلام شده است.
این شرکت در دوره یک ماهه فروردین ماه سهامی تحصیل نکرد و به واگذاری سهام اتومبیل سایپا به مبلغ ۱۹۴میلیون ریال اقدام و از این بابت مبلغ ۳۸‌ریال سود شناسایی کرد.
ارزش بازار پرتفوی سرمایه‌گذاری ملت در پایان دوره نسبت به ابتدای دوره معادل 410میلیون ریال کاهش داشت. ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های شرکت معادل 83‌میلیارد و 63میلیون ریال اعلام شده است. این کاهش با احتساب ذخیره کاهش ارزش شرکت‌های مخابراتی راه دور، ایران پوپلین، تیزرو و روغن نباتی جهان در نظر گرفته شده است.
شرکت‌های تراکتورسازی، قند نیشابور، محورسازان ایران خودرو، مهرام، شیشه قزوین و اتومبیل سایپا در پرتفوی بورسی این شرکت جای دارند.
سود «وتوسم» از فروش سهام
سرمایه‌گذاری توسعه ملی مبلغ یک‌هزار و ۱۳۴میلیارد و ۳۱۲میلیون ریال ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفت. از سوی دیگر «وتوسم‌» با ۱۲۳میلیارد و ۹۴۴میلیون ریال توانست سهام ۱۴ شرکت را تحصیل کرد.
همچنین با واگذاری سهام 9 شرکت به مبلغ 51میلیارد و 60میلیون ریال شرکت توانست مبلغ 5میلیارد و 600میلیون ریال سود کسب کند.
بر این اساس ارزش بازار «وتوسم» در پایان فروردین ماه به مبلغ دوهزار و ۶۹۶میلیارد و ۱۱۸میلیون ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۱۶‌درصد کاهش داشته است.
تمرکز «وساپا» در فلزات اساسی
فرروردین امسال ۴۳‌درصد صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری سایپا در ۴شرکت گروه فلزات مبلغ سه‌هزار و ۲۸۵میلیارد و ۵۹۲میلیون ریال است.
از سوی دیگر سرمایه‌گذاری سایپا ماه گذشته مبلغ 107میلیارد و 898میلیون ریال بابت تحصیل سهام جدید پرداخت کرد. همچنین از واگذاری سهام شرکت‌های بورسی، شرکت مبلغ 18‌میلیارد و 323میلیون ریال سود کنار گذاشت.