بازار نوسانی - ۱۱ اردیبهشت ۸۹

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته شرایط ناپایداری را تجربه کرد که در نهایت به افت ۱۱۶واحدی شاخص در طول این هفته منجر شد. در بازار سهام معامله‌گران در هفته گذشته تحت تاثیر نامشخص بودن سیاست‌ سازمان‌های دخیل در بازار از جمله سازمان خصوصی‌سازی، تحولات بازار جهانی و همچنین رشد قیمت سهام که احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را کاهش داده است، قرار‌گرفتند، امری که هفته‌ای پرنوسان را برای معامله‌گران به همراه آورد. در مهم‌ترین تحولات موثر بر بازار شرایط حاکم بر‌گروه خودرویی در جایگاه ویژه‌ای قرار داشت جایی که سازمان خصوصی‌سازی با قرار دادن اطلاعیه واگذاری دو بلوک ۱۸درصدی سهام سایپا و ایران خودرو تمایل معامله‌گران برای معاملات پرحجم در این نمادها را موجب شد و با تشکیل صف‌های خرید سنگین، فروشهای‌میلیونی این سازمان شروع شد که این امر شمار قابل‌ملاحظه‌ای از معامله‌گران را درگیر کرد. در این میان برداشت معامله‌گران از فلسفه آگهی بلوک‌های ۱۸درصدی و نیاز خریدار احتمالی برای خرید سهام خرد در بازار سبب شد تا سهام رشد قیمتی را تجربه کنند؛ اما این رشد نافرجام ماند و سازمان خصوصی‌سازی با برداشتن این دو آگهی، نمادهای سایپا و ایران خودرو و سرمایه‌گذاری رنا را به صف‌های فروش سنگینی کشاند. در این میان سکوت مدیران بورس در مقابل این رفتار سازمان خصوصی‌سازی و زیان سنگین معامله‌گران نیز سوال اساسی را ایجاد کرده است. این رفتار عدم اعتمادی را در مورد اطلاعیه‌های مشابه ایجاد کرده است افشا و اعلام معاملات عمده از جمله مسائلی است که می‌تواند رفتار قیمتی سهام را تغییر دهد و هر گونه بی دقتی در انتشار این‌گونه اطلاعیه‌ها به خصوص در حالی که آگهی‌دهنده به فروش سهام خرد مشغول است، از اهمیت برخوردار است.

در نهایت رفتار خصوصی‌سازی در‌ گروه خودرویی به تشکیل صف‌های فروش سنگین مواجه شد و تنها در نماد ایران خودرو به مدد حضور برخی از خریداران حقیقی (که شایعاتی در مورد وابستگی آنها به‌گروه تولیدی کروز از موفق‌ترین مجموع‌های قطعه‌سازی کشور وجود دارد) صف‌های فروش جمع‌آوری شد و نمادهای سایپا با ۴۸‌میلیون و سرمایه‌گذاری رنا با ۲۰‌میلیون سهم صف فروش مواجه شدند. نکته جالب آنکه اعلام واگذاری بلوک ۱۷درصدی سرمایه‌گذاری رنا نیز نتوانست این نماد را به تعادل بازگرداند و بی اعتمادی رخ داده در این نماد قابل‌ملاحظه است.

در کنار مسائل‌گروه خودرویی‌گروه معدنی -فلزی نیز با اعلام شتاب زده ممنوعیت صادرات کنسانتره و متعاقب آن کاهش بهای جهانی فولاد با مشکل مواجه شده و از رشد باز ماندند. در حالی که تاکنون دلیلی برای اعلام ممنوعیت صادرات کنسانتره اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد تحولات در بازار جهانی سنگ‌آهن و احتمال قطع فروش سنگ‌آهن از سوی وله برزیل به فولاد خوزستان به دلیل بدهی سنگین این واحد فولاد‌سازی به وله و همچنین قیمت‌گذاری کنترل شده بیلت خوزستان به عنوان پایه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن سبب می‌شود تا مساله صادرات، دارای مزیت بالاتری از فروش داخلی باشد که این امر سبب شد تا مساله کهنه پروانه بهره‌برداری معادن نیز دوباره مطرح شود. در همین حال در بازار جهانی مسائل به مسیل معامله‌گران پیش نرفت تا با افت بهای بیلت، خوش‌بین‌ها کاهش یابد. در همین حال با تعمیق بحران در محدوده یورو و کاهش رتبه اعتباری سه کشور یونان، پرتغال و اسپانیا ارزش‌دلار رو به افزایش گذاشت که این امر به افت قابل‌ملاحظه بهای فلزات منجر شده است. در کنار بهای بیلت بورس لندن که در دامنه ۵/۴۹۵ در حوزه مدیترانه و ۵۳۵دلار در حد جنوب شرق آسیا قرار‌گرفته است، بهای مس تا ۷هزار و ۳۹۵دلار، آلومینیوم در حد ۲هزار و ۱۹۵دلار در هر تن، روی در حد ۲هزار و ۳۱۵دلار و سرب در حد ۲هزار و ۲۲۹‌دلار در هر تن کاهش یافته است.در بازار مس افت موجودی انباری‌های بورس فلزات لندن نیز در هفته گذشته مانع از افت قیمت این فلز نشد.

تاثیر قابل‌ملاحظه بازار جهانی بر بورس تهران سبب شده است تا نوسانات در این حوزه بر بورس تهران موثر باشد. در این میان تنها تغییر مناسب در شاخص بالتیک رخ داده است جایی که این شاخص به ۳هزار و ۳۵۹ واحد رسیده است.

در حوزه سیاسی البته معامله‌گران همچنان با شایعات در مورد مساله پرونده هسته‌ای کشورمان مواجه هستند.

در بازار سرمایه معامله‌گران همچنین پس از یک انتظار چند هفته‌ای شاهد اعلام اولین عرضه اولیه هستند که در این راستا روز دوشنبه شاهد برگزاری جلسه معارفه پالایشگاه تبریز خواهند بود. شرکتی که با پیش‌بینی سود ۵۹‌ریالی سال جاری و پیش‌بینی سود ۸۱۲ریالی برای سال آینده شگفتی معامله‌گران را ایجاد کرده است.

در کنار نامشخص بودند دلیل نوسان سود این شرکت به نظر می‌رسد این شرکت نیز نظیر پالایشگاه اصفهان به دلیل وابستگی شدید به پخش و پالایش در نرخ مواد اولیه و فروش محصولات، رفتار مالی غیر قابل پیش‌بینی را به نمایش گذاشته است. در این حال این شرکت اصل۴۴ در حالی راهی تابلو می‌شود که خبرهایی در مورد عرضه پالایشگاه‌های دیگری نظیر بندرعباس نیز مطرح شده است. در همین حال معامله‌گران در خلال هفته‌های آتی شاهد تشدید تاثیر نزدیکی زمان برگزاری مجامع خواهند بود.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار سهام روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های فروش در برخی از نمادهای بزرگ بازار نظیر مخابرات و مپنا بودند که این امر در کنار جمع‌آوری صف فروش ایران خودرو به افت سه رقمی شاخص معادل ۹/۱۲۶ واحد منجر شد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی در نماد مخابرات شاهد تشکیل صف فروش بودند که این شرکت روز هجدهم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری مجمع سالانه خواهد بود.

در گروه تجهیزات، معامله‌گران همچنان به‌رغم افت قیمتی مپنا شاهد صدرنشیی این‌گروه بر بازار بودند؛ امری که البته بخشی از آن ناشی از انتظار معامله‌گران برای اعلام برندگان مناقصات جدید وزارت نفت به ویژه فازهای ۲۲تا ۲۴پارس جنوبی است.

در‌ گروه بانکی معامله‌گران در انتظار رفتار خریداران برای دو بلوک ۵درصدی بانک‌های صادرات و تجارت هستند، در این ‌گروه تغییرات در قوانین مقررات در‌ گروه بانکی می‌تواند تاثیرات عمیقی را در گزارش‌های سه ماهه شرکت بانک‌ها برجای بگذارد. در این زمینه ممنوعیت خرید اوراق مشارکت توسط بانک‌ها از جمله نکاتی است که می‌تواند بر سود بانک‌ها موثر باشد.

در‌ گروه سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری ملی سود هر سهم خود را از ۲۲۰‌ریال به ۲۴۹ریال افزایش داده است.

در این ‌گروه ‌گروه صنعتی ملی با اعلام سود قابل‌ملاحظه ناشی از بازگشت ذخایر کاهش ارزش در شرکت‌ها زیر مجموعه احتمالا بازگشایی خواهد شد. اعلام سود‌گروه صنعتی ملی با اما و اگرهای تایید حسابرس نیز مواجه است. در مجموع بازار سهام در روز چهارشنبه با ۹/۵۱میلیارد‌تومان معامله مواجه شدند. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته با ۱۵درصد افت مواجه شد. تعداد معاملات با ۲/۲۰درصد و شمار خریداران با ۹/۳۳درصد افت همراه شدند تا نخستین هفته کاری اردیبهشت ماه هفته‌ای نه چندان دلچسب برای معامله‌گران باشد.