ادغام دو شرکت دارویی «ابوریحان» و «کاسپین»

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل داروسازی ابوریحان از تحقق فروش ۴۲۲‌میلیارد‌ریالی این شرکت داروسازی در سال ۸۸ خبر داد. دکتر محسن‌هاشم که همزمان با بازگشایی نماد این شرکت در قیمت ۵۵۰‌تومان با خبرنگار ما سخن می‌گفت، افزود: فروش شرکت از ۳۸۰‌میلیارد‌ریال پیش‌بینی شده در بودجه به ۴۲۲‌میلیارد‌ریال رسیده که از رشد قابل توجه فروش شرکت به‌رغم مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و کمبود نقدینگی حکایت دارد.

دلیل رشد قیمت «دابور» پس از بازگشایی

وی در برابر این سوال که آیا دلیل رشد قابل توجه قیمت هر سهم داروسازی ابوریحان از ۴۲۸‌تومان قبل از توقف نماد به ۵۵۰‌تومان در زمان بازگشایی، تنها افزایش فروش است؟ ‌پاسخ داد: افزایش فروش در سال گذشته موجب شد که پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت نیز در این سال بیش از ۱۰۰‌درصد محقق شود. از طرفی دیگر شرکت همزمان گزارش بودجه ۸۹ خود را نیز ارائه و EPSا ۱۲۱تومانی اعلام کرد. از این رو با توجه به رشد قابل توجه حاشیه سود خالص و کاهش قیمت تمام شده در ۴ سال گذشته به ویژه در سال جاری نسبت به سال‌های دیگر، به نظر می‌رسد که جامعه سهامداری به این اعتقاد رسیده که سهام این شرکت در قیمت‌های معامله شده، قابلیت رشد دارد از این رو در بدو بازگشایی، نسبت به خرید سهام اقدام و در نهایت رشد قیمت ۲۸‌درصدی این نماد معاملاتی را رقم زدند.

تحقق بیش از ۱۰۰‌درصدی EPS

وی در پاسخ به این پرسش که میزان تعدیل مثبت EPS سال ۸۸ شرکت با توجه به رشد فروش چقدر است؟ گفت: در حال حاضر گزارش‌های مالی شرکت در حال حسابرسی است که پس از پایان این فرآیند از طریق سامانه اطلاع‌رسانی بورس اعلام می‌شود، اما آنچه که مسلم است، تحقق بیش از ۱۰۰‌درصدی بودجه ۸۸ این شرکت پذیرفته شده در بورس است.

وی با اشاره به تفاوت ۹/۰‌درصدی نسبت قیمت تمام شده به فروش گفت: نسبت قیمت تمام شده به فروش شرکت در سال ۸۸، ۲/۶۹‌درصد پیش‌بینی شده بود که معادل ۱/۷۰‌درصد محقق شد که از انحراف تنها ۹/۰‌درصدی نسبت به بودجه حکایت دارد که در نوع خود این میزان تفاوت در نسبت قیمت سهام تمام شده به فروش آن هم در شرکت‌ نسبتا بزرگی مثل ابوریحان کم سابقه است که البته در سال ۸۹ امیدوار هستیم این میزان انحراف نیز وجود نداشته باشد.

رشد ۱۰۰درصدی EPSدر ۴ سال

دکتر‌‌هاشم با اشاره به ثبت فروش ۱۳۰‌میلیارد‌ریالی در سال ۸۴ گفت: فروش شرکت که در سال ۸۴ معادل ۱۳۰‌میلیارد‌ریال بود، در سال ۸۸ به ۴۲۲‌میلیارد‌ریال رسید که گویای رشد ۲۲۴‌درصدی فروش شرکت در یک روند ۴ ساله است.‌ از طرف دیگر EPS شرکت هم طی ۴ سال گذشته بیش از ۳۰۰‌درصد رشد کرد و حتی نسبت به سال ۸۷ نیز که شرکت EPSا ‌ ۶۲۰ریالی داشت، اعلامEPSا ۸۳۴ریالی نشان از آهنگ رشد مداوم سود و فروش شرکت در سنوات گذشته دارد.

وی با اعلام برگزاری مجمع سال ۸۸ شرکت در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: پیشنهاد هیات‌مدیره تقسیم ۷۵۰‌ریال سود در مجمع بوده که البته مجمع در این زمینه تصمیم‌گیرنده نهایی است.

اخذ پروانه ساخت یک داروی مهم

این عضو هیات‌مدیره داروسازی ابوریحان از تولید ۱۷۰ قلم دارو در این شرکت داروسازی سخن گفت و ادامه داد: در سال ۸۸ برنامه تولید ۴۰ داروی جدید دنبال می‌شد و با توجه به سیاست اخیر وزارت بهداشت که قبل از صدور پروانه ساخت باید موافقت اصولی صادر شود که همین سیاست یک سال به پروسه آغاز تولید می‌افزاید، در این سال ۱۴ قلم داروی جدید ساخته و روانه بازار تولید شده که البته موافقت اصولی ۵۵ داروی جدید در این سال صادر شد. افزون بر این شرکت توانست در نخستین ماه سال (فروردین ماه) جاری ۸ پروانه ساخت جدید دارو دریافت کند که مهم‌ترین پروانه دریافت شده مربوط به تولید داروی هپارین یا همان داروی ویژه ضد انعقاد خون است.

وی داروهای تشخیصی و بیهوشی و اعصاب و روان و قلبی و عروقی را از دیگر داروهایی ذکر کرد که برنامه تولید آن از سوی داروسازی ابوریحان در سال جاری دنبال می‌شود.

مدیرعامل داروسازی ابوریحان درباره دلیل پیش‌بینی هزینه مالی ۴۱‌میلیارد و ۸۶۸‌میلیون‌ریالی در صورت‌های مالی ۸۹ شرکت گفت: شرکت برای تامین تجهیزات و ماشین‌آلات به منظور تولیدات جدید هزینه مالی ۴۱‌میلیارد ریالی پیش‌بینی کرد که البته با توجه به هزینه مالی ۲۹‌میلیارد و ۲۷۰‌میلیون‌ریالی سال ۸۸، افزایش قابل توجهی نداشته و نسبت آن با فروش منطقی است.

پرداخت وام ۷میلیون‌دلاری خیلی دور، خیلی نزدیک

وی به این سوال که سرانجام دریافت وام ۷‌میلیون‌دلاری ابوریحان از صندوق ذخیره ارزی به کجا رسید؟ گفت: متاسفانه در سال گذشته بانک تجارت تسهیلات ۷‌میلیون‌دلاری که مصوبه آن از وزارت صنایع و اداره دارو وزارت بهداشت دریافت شده بود، را به دلایل اعتباری پرداخت نکرد، اما با رایزنی‌های انجام شده قرار است امسال بخشی از این تسهیلات در اختیار شرکت قرار گیرد تا اهداف شرکت به ویژه در حوزه خرید ماشین‌آلات جدید جهت طرح توسعه مصوب شرکت و تامین مواد اولیه محقق شود.

معافیت مالیاتی ۱۰‌درصدی

دکتر‌هاشم به این سوال که آیا برای برخورداری از معافیت مالیاتی ۱۰‌درصدی از سهامداران عمده خود (داروپخش، صباتامین و تدبیر) درخواست نکرده‌اید، جهت افزایش Free Float، بخشی از سهام خود را در بازار عرضه کنند؟ گفت: ما همواره از سهامداران عمده خواسته‌ایم که به منظور رسیدن سهم شناور آزاد به سطح ۲۰‌درصد و برخورداری از معافیت مالیاتی ۱۰‌درصدی و همچنین روان شدن معاملات در سهم نسبت به عرضه سهام اقدام کنند که خوشبختانه اخیرا «تی‌پی‌کو» با هماهنگی بورس و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اساسنامه تیپی برای شرکت‌های حاضر در بورس ابلاغ کرده‌است که بر مبنای آن سهام شناور آزاد به صورت تدریجی در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

نگرانی از آزاد شدن نرخ انرژی نداریم

وی در مورد میزان اثرپذیری شرکت از آزاد شدن قیمت‌ حامل‌های انرژی گفت: شرکت در سال ۸۸ هزینه برقی معادل ۶۰ میلیون‌تومان داشته که پیش‌بینی شده برای سال جاری بدون در نظر‌گرفتن آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی به ۷۰‌میلیون‌تومان برسد و قیمت‌گاز نیز در سطوح پایین‌تر هزینه‌ای قرار دارد. از این رو با توجه به مدیریت بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی خوشبختانه مصرف انرژی در شرکت به‌رغم افزایش فعالیت ماشین‌آلات متعدد در سطح بسیار پایینی قرار دارد، از طرفی دیگر کارگروه تخصصی انرژی در سرمایه‌گذاری دارویی تامین تشکیل شده که مصرف انرژی در شرکت‌های دارویی وابسته را ارزیابی کرده و سیاست‌های لازم را در جهت صرفه‌جویی و کاهش اتلاف منابع انرژی اتخاذ می‌کند که با اجرای این سیاست‌ ماشین‌آلات کم مصرف و نو در شرکت‌ها به کار‌گرفته شده و آثار اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها در این شرکت‌ها کمتر خواهد شد، ضمن این که با توجه به مصرف کم انرژی در شرکت‌ داروسازی ابوریحان از بابت آزاد شدن نرخ‌ حامل‌های انرژی نگرانی خاصی نداریم.

افزایش سرمایه ۲۰ میلیارد ریالی

وی از افزایش سرمایه‌ شرکت داروسازی ابوریحان به ۸۰‌میلیارد‌ریال سخن گفت و افزود: شرکت در سال ۸۶ یک نوبت افزایش سرمایه ۶۰‌میلیارد‌ریالی جهت خرید ماشین‌آلات و اصلاح ساختار انجام داد و در سال جاری هم برنامه افزایش سرمایه از ۶۰‌میلیارد به ۸۰‌میلیارد‌ریال را دنبال می‌کند که این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در سال جاری عملی خواهد شد.

کاسپین در ابوریحان ادغام می‌شود

رییس هیات‌مدیره شرکت کاسپین گفت: فاز نخست طرح ادغام شرکت کاسپین رشت در ابوریحان طی سال جاری در مرحله عملیاتی قرار می‌گیرد که براساس آن قرار است این دو شرکت تحت یک نام حقوقی «ابوریحان» فعالیت و کاسپین نیز به عنوان طرح توسعه ابوریحان فعالیت و طرح‌های دیگر برای توسعه در زمین‌های واقع در رشت انجام شود که البته تمرکز فعالیت در خطوط فعلی در طرح ادغام مورد تاکید قرار‌گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف از ادغام دو شرکت مزبور جلوگیری از موازی کاری‌ها و صرفه‌جویی است، گفت: تقریبا ۲۰‌درصد تولیدات این دو شرکت مشترک است که تمرکز فعالیت آنها می‌تواند،‌ موجب افزایش بهره‌وری، تمرکز و صرفه‌جویی شود. از سویی دیگر در طرح ادغام اندازه شرکت ابوریحان بزرگ‌تر خواهد شد و در نهایت پس از ادغام کامل، استانداردهای لازم ‌اجرا و بهبود GMP دراین شرکت‌ها نیز اجرایی خواهد شد، همچنین از فرصت‌های صادراتی این دو شرکت ادغام شده هم استفاده خواهد شد.

نایب قهرمانی ابوریحان پس از ادغام

وی سرمایه کاسپین رشت را ۵۰‌میلیارد‌ریال ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: این شرکت غیربورسی فروشی نزدیک به ۴۵۰‌میلیارد‌ریال در سال دارد و از حاشیه سود ۲۵درصدی برخوردار است که با ادغام این شرکت در ابوریحان رتبه ما در بین شرکت‌های دارویی کشور به رتبه دوم می‌رسد در حالی که در ۶ ماه اول سال گذشته رتبه ما در بین شرکت‌های دارویی کشور چهاردهم بودکه این رتبه نیز با توجه به رتبه ۲۷ در سال ۸۴ ، رتبه مناسبی است و امیدواریم که بتوانیم ابوریحان را به جایگاه مناسب خود از نظر فروش، سود و کیفیت محصولات برسانیم.