کشتیرانی دریای خزر بورسی می‌شود

گروه بورس- مجید اسکندری: مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر (سهامی عام) از ورود این شرکت به بازار سرمایه طی دو ماه آینده خبر داد. کاپیتان محمدرضا قادری در جمع خبرنگاران، اقدامات انجام شده در خصوص این امر را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به سوددهی این شرکت طی سه سال اخیر، مقدمات ورود به بورس فراهم شده و اقدامات لازم در این زمینه به صورت جدی در حال پیگیری است که امیدواریم طی دو ماه آینده شاهد ورود این شرکت به بازار سرمایه باشیم.

وی افزود: در حال حاضر ۹۷ درصد سهام این شرکت متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی و بقیه سهام آن نیز در اختیار شرکت‌‌های کشتیرانی والفجر و خدمات دریایی مهندسی است و قیمت هر سهم آن در حال حاضر یکهزار ریال است.

پیش‌بینی سود ۳ میلیارد تومانی

قادری ادامه داد: فعالیت کشتیرانی دریای خزر در سال جاری نیز با سوددهی همراه خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود سود این شرکت به حدود ۳ میلیارد تومان برسد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر خاطرنشان کرد: باتوجه به بروز بحران مالی در جهان، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی دچار افت درآمد چشمگیری شدند، اما این شرکت با توجه به اینکه در آب‌های آزاد فعالیت نمی‌کند، با افت درآمدی حدود ۲۵ درصد مواجه شد.

قادری توضیح داد: فعالیت ناوگان مستقر در دریای خزر در سال، حدود ۳ تا ۴ ماه در دریای خزر با تغییر چندانی روبه‌رو نیست، بنابراین ما شاهدیم که در دنیا تعداد زیادی از شرکت‌های مشابه ورشکسته شده‌اند.

وی ادامه داد: تعرفه‌های ما به روز است و از این نظر، خود را با شرایط منطقه و بازار کسب و کار وفق می‌دهیم و در صورتی که قیمت‌ها افزایش یابد، با توجه به بنیه مالی شرکت از چند سال قبل، ما مثل گذشته، تنها یک درصد تعرفه‌ها را افزایش می‌دهیم و کاهش درآمدها را با کاهش هزینه‌ها جبران می‌کنیم.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه گفت: در بخش فله، شاخص BDI از حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ واحد به کمتر از یکهزار واحد رسید، به همین دلیل شرکت‌های کشتیرانی دنیا در بخش فله با افت ۶۰ درصدی درآمد و در بخش کانتینری باافت ۵۰ درصدی درآمد روبه‌رو شدند.

قادری افزود: متوسط کرایه حمل بار ما در سال ۸۷ معادل ۲۸ دلار برای هر تن بود که در سال ۸۸ به ۲۱ دلار کاهش یافت. همچنین درآمد این شرکت در سال ۸۷ حدود ۳۷ میلیون دلار بود که در سال ۸۸ به حدود ۲۸ میلیون دلار کاهش یافت، البته باید دانست که افت درآمد، دلیل بر زیان‌دهی نیست.

رشد ۶۰ درصدی حمل بار و خرید ۲۰ فروند نفتکش

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه به توسعه ناوگان این شرکت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴ فروند کشتی جدید به این ناوگان افزوده شده و طی ۲ یا ۳ ماه آینده ۲ فروند دیگر نیز به این ناوگان ملحق می‌شود.

وی افزود: در ۶ ماه اخیر به دلیل توسعه ناوگان، شاهد رشد ۶۰درصدی حمل بار بوده‌ایم، به گونه‌ای که در حال حاضر هر دوماه سفرهای منظم از بندر انزلی به بنادر نوشهر و امیرآباد داریم که این سفرها، میزان حمل بار ناوگان را از ۴۶ هزار تن به ۲۷۰ هزارتن ارتقا داده و پیش‌بینی می‌شود میزان حمل بار به ۵۰۰ هزار تن نیز برسد. قادری ظرفیت این ناوگان را ۷۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: عمر ناوگان کشتیرانی دریای خزر کمتر از ۱۲ سال است که ناوگان جوانی به شمار می‌رود.

وی افزود: محصولاتی شامل کلینکر، سنگ‌آهن، سیمان، شیشه، ماشین‌آلات و میوه و تره‌بار از طریق این ناوگان صادر می‌شود و برای حمل مواد نفتی در دریای خزر نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و مذاکراتی نیز برای خرید کشتی‌های نفتکش از طریق شرکت صدرا انجام شده است.قادری یادآور شد: در نظر داریم ۲۰ فروند کشتی نفتی خریداری کنیم، اما در مرحله اول خرید ۴ فروند در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه بنادر در دستور کار

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه از ایجاد پایگاه در بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و گفت: برنامه توسعه بنادر در دستور کار شرکت قرار گرفته و از این رو در کشورهای قزاقستان و روسیه پایگاه ایجاد خواهد شد.

وی سپس گفت: در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در دریای خزر مشغول به کار هستند، اما ۴۵ درصد صادرات و ۱۵ درصد واردات از طریق کشتیرانی دریای خزر انجام می‌شود، البته روس‌ها و آذری‌ها از نظر تعداد کشتی از ما جلوتر هستند. قادری ادامه داد: در حال حاضر این مشکل وجود دارد که روس‌ها باید اجازه ورود ما را به بنادر دیگر بدهند که رایزنی‌هایی از طریق وزارت امور خارجه برای رفع این محدودیت‌ نیز انجام شده و با توجه به بحث توسعه بنادر، ظرف دو سه سال آینده از این قید و بندها رها خواهیم شد.